Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko mielestäsi skandinaavi?

Vierailija
02.12.2014 |

Perustele.

(inspis erään blogin kommentista.)

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Sukuni on itärajalta, mutta näytän ihan mongolilta.

Vierailija
2/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 20:01"]

Asun ulkomailla ja täällä olen aina ja ikuisesti skandinaavi. Olen ulkonäöltänikin vielä tosi stereotyyppinen pohjoismaalainen: tosi pitkä, hoikka, elovenatukkainen, sinisilmäinen.

Ei täällä kukaan ole mistään Fennoskandiasta kuullutkaan. Töissäkin osastoni nimi on "Scandinavian se-ja-se" ja tähän kuuluu siis kaikki pohjoismaat. Olen jo tottunut siihen. Se on mukavaa, että meitä "skandeja" ja meidän yhteiskuntamalliamme ihaillaan vilpittömästi täällä nykyisessä asuinmaassani. Ajatellaan, että me olemme jotenkin kehittyneempiä politiikassa ja yhteiskunnallisissa asioissa noin yleensäkin (mm. Päivähoito, iltapäiväkerhot, asumistuet, neuvolat, koulutus, yhteiskuntarauha, jnejnejne). Lehdistössäkin ihan avoimesti kuolataan ja fanitetaan "cooleja" skandeja.

[/quote]Ja totuus on kuitenkin se, että Suomi on itäperäpohjolan perukoilta könyävä maatiaistollukka jolle ylivoimaisia haasteita aiheuttaa muun muassa seuraavat toimet: Maltillinen alkoholikulttuuri, sivistyneisyys, käytöstavat, puhekultuuri, elekultuuri, itsenäinen toimeliaisuus, tuottava ryhmätoiminta, tavoitteellisuus yksilön ja yhteiskunnan toiminnassa, huolenpito, rakkaus, teknologinen kypsymyninen, henkinen kypsyminen, fyysinen kypsyminen, arkkitehtooniset kaupunkitilat, idylliset maalaismaisemat, ideaaliset kauneus arvot, tasa-arvo, vapaa-ajattelu, tarkka matemaattinen ajattelu, reaaliaikainen kultuurin kirjaaminen historiaksi, kevyt viihteellinen pop kulttuuri, fantasia, vaihtoehtoiset todellisuudet, minä-kuva, empatia, aistinvarainen, ympäröiväntakainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä 25 yrittää ilmaista :O

Vierailija
4/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään muotoa. Itägeenit jyllää!

Vierailija
5/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 19:12"]

Ei kai Suomi varsinaisesti kuulu Skandinaviaan, mutta mielestäni olen. Pohjoismainen kulttuuri on mulle läheistä.

[/quote]

Täällä kun mainitset sanat pohjoismainen kulttuuri tai perinteet ni se on samantien 20 peukkua alas..

Vierailija
6/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, onko geenitkin nykyään vain mielipideasia? Must tuntuu, et mä niinku silleen oon skandi tai siis jotain.

Ottakaas muuten asioista kerrankin selvää, ennen kuin paukuttelette noita hurri, ryssä sun muita kommentteja: suomalaisten, skandien, balttien, venäläisten, puolalaisten, pohjois-saksalaisten, hollantilaisten, belgialaisten, ja iso on englantilaiseten geenejä on  itä-eurooppalaista geeniperimää, peräisin jääkauden lopulta ns. Ukrainan refugista. Tälle geeniperimälle on tyypillistä isokokoisuus, romuluisuus, pottunokkaisuus ja korkeat poskipäät, hiusten ja silmien värin vaihtelu tummanruskeasta aivan vaaleaan, tappajageeni (mammutinmetsästäjät) ja vaaleampi iho.

Suomalaisten geeniperimähän on yksi maailman mielenkiintoisimpia, sillä saksalainen ja englantilainen ovat geneettisesti lähempänä toisiaan kuin kuusamolainen ja helsinkiläinen. Länsisuomalaiset ovat geneettisesti lähempänä virolaisia, venäläisiä ja skandeja, kun taas itä-suomalaiset tuntuvat olevan jotenkin "puhtaampia" Ukrainan refugin jälkeläisiä, sekoittumattomampia. Siten maailman viimeinen sinisilmäinen blondi tulee löytymään jostain tuolta Kuopion kupeelta idästä päin joka tapauksessa, ei suinkaan esim. Norjasta tai Ruotsista.

Vierailija
7/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohjois-eurooppalainen, kuten myös muiden Pohjoismaiden asukkaat. Itä-Eurooppaa ovat vanhat rautaesiripun takaiset maat.

Vierailija
8/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat fennoskandinaavialaisia.

Vierailija
9/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, olen suomalainen, eikä Suomi ole Skandinaviaa.

Vierailija
10/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi voitaisiin liittää Skandinaviaan nyt heti! Pohjoismaat ovat maailman paras paikka asua. Täällä voi olettaa olevansa jotakuinkin turvassa ja saavansa oikeutta. 

Vierailija
11/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:21"]

Olen pohjois-eurooppalainen, kuten myös muiden Pohjoismaiden asukkaat. Itä-Eurooppaa ovat vanhat rautaesiripun takaiset maat.

[/quote]

Vilkaises kuitenkin karttaa. Suomi taitaa olla aika paljon idemmässä kuin esim Puola,Unkari tai Slovakia.

Vierailija
12/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen enemmän skandi kuin fenno-ugri sillä olen suomenruotsalainen. Äitini suku muutti Ruotsista Pohjanmaalle 1700-luvun lopussa. Pohjanmaan suomenruotsalaiset muodostavat geeniklusterin ruotsalaisten kanssa.

Vierailija
13/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ulkopuolella Suomi sijoitetaan aina Itä-Eurropan maihin ja ne jotka Suomessa ovat käyneet sanovat sen muistuttavan enemmän Itäblokin maita kuin esimerkiksi Ruotsia. En muista viimeisiin vuosiin  (10 vuoteen) kenenkään sekoittaneen Suomea skandinaviaan.

Vierailija
14/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei kuulu Skandinaviaan joten en.

Vierailija
15/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni paviaani.

Vierailija
16/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:21"]

[/quote]

Vilkaises kuitenkin karttaa. Suomi taitaa olla aika paljon idemmässä kuin esim Puola,Unkari tai Slovakia.

[/quote]

Kyse ei ole vain sijainnista kartalla. Sitä paitsi Suomihan nimenomaan on pohjoisessa. Kulttuurisesti ja yhteiskuntarakenteeltaan Suomi on selvästi Pohjoismaa. 

Vierailija
17/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kait olen, koska tanskalainen olen 

Vierailija
18/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 21:57"]

Suomen ulkopuolella Suomi sijoitetaan aina Itä-Eurropan maihin ja ne jotka Suomessa ovat käyneet sanovat sen muistuttavan enemmän Itäblokin maita kuin esimerkiksi Ruotsia. En muista viimeisiin vuosiin  (10 vuoteen) kenenkään sekoittaneen Suomea skandinaviaan.

[/quote]

Kyse on heidän tietämättömyydestään. Suomi on suurimmalti osalta historialtaan Pohjoismaa ja varsinkin yhteiskuntana ilmiselvä Pohjoismaa, Venäjän autonomisena osana Suomi oli kuitenkin vain n. 100 vuotta. Ero esim. Viroon on selvä, siellä ei ole Pohoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa tai monia muitakaan pohjoismaalaisuuden piirteitä edes havaittavissa, vaikka Viro on Baltian maista kaikkein Pohjoismaalaisin. 

Vierailija
19/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Skandinavian maat ovat Ruotsi, Norja ja Tanska. Suomi kuuluu Pohjoismaihin, niinkuin varmaan Islantikin. 

Vierailija
20/67 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean negatiivisia kommentteja. Suomi on kuulkaa paratiisi moneen muuhun maahan nähden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi