Sähköautot menestyy Norjassa vain jättimäisten tukien ansiosta, 20 000€ tukea/auto
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/eipa-ihme-etta-kayvat-kaupaksi-tall…
Sähköautoa tuetaan keskimäärin 20 000 eurolla Norjassa. Ilman tätä tukea niiden osuus todennäköisesti olisi samaa luokkaa kuin Suomessa, eli vain 8% ostetaan täyssähköisenä.
Kertoo siitä ettei ihmiset muuten valitsisi ominaisuuksiltaan paljon heikompaa sähköautoa polttomoottoriin verrattuna, mutta jos saa 20 tonnia tukea niin se saa useimman valitsemaan. Ehkä itsekin ostaisin sähköauton jos saisin 20 tonnia valtiolta.
Ilman 20 tonnin tukea, tuskin kovin monisi ottaisi ne heikot toimintamatkat, varsinkin talvella, ja tankkaukseen verrattuna erittäin hitaat lataukset.
Kommentit (17)
Vuosituhannen kusetus kyllä tuo sähköauto. Muski iskenyt kultasuoneen, mutta muille jää luu käteen kyllä tämän pelleilyn kanssa.
Oikeaa innovaatiota odotellessa...
Eiköhän tuo ole ollut jo kauan selvää, ei noin moni norjalainen vaihtaisi käytettävyydessä polttomoottoria heikompaan sähköön ellei rikas valtio tukisi sitä todella avokätisesti.
Selittää miksi Norja harvoja maita missä sähköautot menestyy, harva valtio on niin rikas että pystyy tuollaisilla jättisummilla tukemaan.
Ei Norjan valtio "tue" muuten kuin antamalla verohelpotuksia sähköautoille. Ei valtio kenenkään taskuun 20000 euroa tunge auton ostamista varten.
Vetypaskavaipan logiikalla norjalaiset ostavat vain tesloja pihakoristeiksi koska valtio tukee, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vetypaskavaipan logiikalla norjalaiset ostavat vain tesloja pihakoristeiksi koska valtio tukee, niinkö?
Onko sinulla kaikki ihan kunnossa?
En ole lukenut ko juttua, mutta autojen hankinnan tuen lisäksi valtio osallistuu merkittävästi lataus infrastruktuurin rakentamiseen eli tuki on jopa tuotakin suurempi. Mitenkähän tuo tuki kohdistuu, Jos vaikka tulisi kalareissulta takaisin norjalaisella teslalla. Kyseleekö ne autoa ostaessa mistä maasta satut olemaan?
Ja kun noita Norjan sähköautoja niin mediassa ihaillaan ja mainostetaan, niin kannattaa muistaa että niillä samoilla perheillä on tallissaan 1-2 muuta bensa/dieselautoa, joita ei ole vielä mitään tarkoitustakaan vaihtaa sähköautoksi.
No tuossa Norjan tuessa on kyse siitä, että autot myydään siellä täysin verottomina, myös arvonlisäverottomina.
Onhan Ruotsissakin aika paljon sähköautoja, vaikkei siellä tueta läheskään niin paljon kuin Norjassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun noita Norjan sähköautoja niin mediassa ihaillaan ja mainostetaan, niin kannattaa muistaa että niillä samoilla perheillä on tallissaan 1-2 muuta bensa/dieselautoa, joita ei ole vielä mitään tarkoitustakaan vaihtaa sähköautoksi.
Samoja päätelmiä tehty myös jenkkitutkimuksissa:
"Sähköautosta polttomoottoriautoon takaisin vaihtaneet olivat tutkimuksen mukaan usein ihmisiä, joilla sähköauto oli ainoa liikkumiskeino"
Eli kakkosautoksi tai varalle jos ei bussilla pääse, sähköautot soveltuu muttei mitenkään ainoaksi liikkumismuodoksi.
https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-joka-viides-sahkoauton-ostanut-vai…
Uutinen on harhaanjohtava, oikeastaan valhetta siltä osin, miten veroetua verrataan Suomeen. Myös Suomessa sähköautoilua tuetaan verotuksellisesti 1000-1200 eurolla vuodessa keskimääräisellä ajosuoritteella. Kymmenessä vuodessa sähköllä ajamisen veroetu on bensiini- ja dieselautoon verrattuna siis 10-12 tuhatta. Laskelmassa on huomioitu kaikki sähkö- ja polttoaineverot sekä ajoneuvoverot. Lisäksi sähköautoa tuetaan sen hankinnassa. Sähköauton ajamisen edullisuus perustuu siis pelkästään edullisempaan verokohteluun.
https://www.salkunrakentaja.fi/2018/10/sahkoautot-verotus-autoilu/
Onhan sähköauto niin suurta takapakkia polttomoottorin käytettävyyteen verrattuna että sähköautot menestyy vain maissa missä niitä tuetaan todella isolla rahalla.
Eli ne puheet missä Norjan esimerkkiä käytetään sähköautojen hehkutuksessa, ovat aikamoista pöppöä koska Norjan tilanne saatu aikaan vain erittäin suurilla tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei Norjan valtio "tue" muuten kuin antamalla verohelpotuksia sähköautoille. Ei valtio kenenkään taskuun 20000 euroa tunge auton ostamista varten.
Ei se suoraan uuden auton hinnasta ole 20k€ pois, mutta valtio lahjoittaa autonomistajalle käytännössä sen 20k€ auton omistuksen ajan. Ilman tukia, autoilijalta menisi 20k€ enemmän rahaa joten aika valtava tuki silti vaikkei se auton hinnasta suoraan ole pois.
Voisi Vihreät antaa minullekin 20 tonnia niin hakisin huomenna sähköauton.