Kirkolliset vapaapäivät poistumassa
Kirkkoon kuulumattomilla vähenee vapaapäivät rankasti tulevaisuudessa. Tuo on tosin Euroopassakin jo monessa maassa käytössä eli ei Suomi mitenkään etunenässä näitä muutoksia tee.
Kommentit (16)
Kyllä ne vapaat lähtee sitten kaikilta, ei vain kirkkoon kuulumattomilta.
Vai saako jokainen uskontokunta sanella vapaapäivät, joita työnantajan pitää kunnioittaa? Ramadanin aikaan palkallinen kuukausiloma muslimeille? Reilu viikon lomat joulukuussa Hanukkaa juhliville Juutalaisille?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:13"]
Kyllä ne vapaat lähtee sitten kaikilta, ei vain kirkkoon kuulumattomilta.
Vai saako jokainen uskontokunta sanella vapaapäivät, joita työnantajan pitää kunnioittaa? Ramadanin aikaan palkallinen kuukausiloma muslimeille? Reilu viikon lomat joulukuussa Hanukkaa juhliville Juutalaisille?
[/quote]
Noin tilanne esim Englannissa. Kouluissa lapset eri aikaan lomilla.
Juu, sopii. Mä otan sitten käyttöön mun oman uskotoni vapaapäivät. Työssä voi käydä vain t-alkuisina viikonpäivinä, muut päivät on pyhitetty palkallisiksi vapaapäiviksi.
Kuka töissä kyselee kirkkoon kuulumiset? Lienee ihan henkilökohtainen asia.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:15"]Juu, sopii. Mä otan sitten käyttöön mun oman uskotoni vapaapäivät. Työssä voi käydä vain t-alkuisina viikonpäivinä, muut päivät on pyhitetty palkallisiksi vapaapäiviksi.
[/quote]
Mun uskontooni kuuluu työskentely ainoastaan kuukausina jotka alkaa T-kirjaimella ja viikosta saan työskennellä ainoastaan päivinä jotka alkaa K-kirjaimella. Kaikki muu aika on oltava palkallista vapaata.
Minä uskon siihen, joka maksaa minulle kaikista päivistä jotka olen olematta töissä. Jos käyn töissä ja tienaan liikaa, lakkaa mokoma maksamasta. Se nimi on kela.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:24"]Minä uskon siihen, joka maksaa minulle kaikista päivistä jotka olen olematta töissä. Jos käyn töissä ja tienaan liikaa, lakkaa mokoma maksamasta. Se nimi on kela.
[/quote]just näin
Kun katsoo, miten tiukilla ihmiset työtään tekee, taitaisi olla enemmän kuin aiheellista laittaa lisää niitä sattumapyhiä kalenteriin.
Kirkolliset juhlat onkin aika ihmeellinen juttu, monessa maassa toki käytäntönä, mutta myös monessa vain kirkkoon kuuluvilla vapaata ja eri uskontokunnilla omat pyhänsä. Ei olisi Suomessakaan kovin vaikea toteuttaa kun on tarkka tieto kuka kuuluu mihinkin kirkkoon.
Ap on nyt väärässä. Hänen ennusteensa koskee vain Porvoon kaupunkia.
Bank holidays- tyyliset vapaat käyttöön Suomeen tai vastaavasti pidemmät lomat.
Ai siksi ettei tarvitse maksaa pyhälisiä? :)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:37"]Kirkolliset juhlat onkin aika ihmeellinen juttu, monessa maassa toki käytäntönä, mutta myös monessa vain kirkkoon kuuluvilla vapaata ja eri uskontokunnilla omat pyhänsä. Ei olisi Suomessakaan kovin vaikea toteuttaa kun on tarkka tieto kuka kuuluu mihinkin kirkkoon.
[/quote]
Ja sunnuntaisin tuplapalkka vain kirkkoon kuuluville, paitsi ne ei saa työskennellä sunnuntaisin. Hups.
Kaikki ylimääräiset vapaat vaan pois, ei ole työnantajan velvollisuus kustantaa ylimääräisiä lomia.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 23:15"]
Juu, sopii. Mä otan sitten käyttöön mun oman uskotoni vapaapäivät. Työssä voi käydä vain t-alkuisina viikonpäivinä, muut päivät on pyhitetty palkallisiksi vapaapäiviksi.
[/quote]
et sä voi, kun se ei ole valtion kirkko. Sori.
me voidaan keksiä kaikkia todellisia juhlia teidän synkistelyjen tilalle :)