Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhastestien hinta?

Vierailija
01.12.2014 |

Osaako joku auttaa? Olen menossa huomenna kilpirauhaskokeisiin (tms millä nimellä meneekään) julkiselle terkalle. Kuinka suurta laskua on syytä odottaa labrasta? Luin jotai keskustelupalstoja, joissa joillain oli maksanut useamnan satasen! Lääkäri ei lähetettä kirjottaessaa maininnut mitään hintaa.. :| ja vielä, pitääkö olla syömättä/juomatta aamulla?
Kiitos jo etukäteen!!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa julkisella mitään.

Vierailija
2/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne terkkarilla maksa mitään. Kokeet pitää ottaa ennen klo 10. Ei tarvitse olla syömättä tai juomatta. Kilpirauhaslääkkeet pitää ottaa kokeen jälkeen ei heti herättyä. Tällaiset ohjeet olen itse saanut. Joku voi korjata jos olen väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollsimman aikaisin kokeisiin (ennen klo 10 aamulla), aamulla ennen kokeita ei saa syödä, ei juoda kahvia/muuta kofeiinia eikä polttaa tupakkaa.

Tuolta http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ohjeet-laboratoriokokeisiin/ löytyy hyvät ohjeet.

Vierailija
4/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaan kiitos ettei maksa, mä olin jo ihan kauhusta kankea kun ei rahat näin opiskelijana riitä mihinkään ylimääräseen. :) huh. Ja aika on puoli kympiltä.
Ihmetyttää kun ei lääkäri maininnu mitään syömisestä tai juomisesta. Ap

Vierailija
5/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkarissa ei mitään, yksityisellä 5-120e.

Vierailija
6/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:20"]Mahdollsimman aikaisin kokeisiin (ennen klo 10 aamulla), aamulla ennen kokeita ei saa syödä, ei juoda kahvia/muuta kofeiinia eikä polttaa tupakkaa.

Tuolta http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ohjeet-laboratoriokokeisiin/ löytyy hyvät ohjeet.
[/quote]

Kiitos linkistä! Pelaan sis varman päälle enkä syö mitään ennen koetta, vaikka joku mainitsi että saa syödä.. Jos söisin, niin vaikuttaisiko se arvoihin jotenkin merkittävästi? Ap

Vierailija
7/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa syödä ja juoda normaalisti, jos käyttää tyroxinia, sitä ei saa ottaa ennen koetta. T. Th

Vierailija
8/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

UUSI SÄÄNTÖ monin paikoin että ennen klo 11.00 mm ainakin HKI, TRE. Varmuudeksi ÄLÄ tsiaan syö, vaikkakaan se ei oikeasti kuulemma haittaa, mutta toisinpaikoin silti yhä vaaditaan syömättömyys.

Vierailija
9/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:21"]

Ja aika on puoli kympiltä. Ihmetyttää kun ei lääkäri maininnu mitään syömisestä tai juomisesta. Ap

[/quote]

Ei ne julkisen puolen lääkärit ole niin perillä noista. Minullekin sanottiin julkisella, että kokeisiin voi mennä mihin vuorokauden aikaan tahansa, saa syödä ja juoda mitä vaan ennen kokeita. Samoin sanottiin, että kilpirauhaslääkkeen voi ottaa koska tahansa, samaan aikaan saa syödä mitä tahansa. Mikään noista ei pidä paikkaansa, sain kuulla sen yksityiseltä jonne vaihdoin kun ei tuo julkisen puolen yleislääkärien tietämys oikeen vakuuttanut.

Kannattaa varautua myös siihen, että vaikka kilpparissasi olisi häikkää, lääkäri ei kirjoita sinulle lääkitystä koska julkisella puolella ne tuijottaa vaan niitä raja-arvoja joissa on tosi suuri asteikko. Minullakin kilpparin hoito alkoi kunnolla vasta vaihdettuani yksityiselle.

Vierailija
10/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:20"]Mahdollsimman aikaisin kokeisiin (ennen klo 10 aamulla), aamulla ennen kokeita ei saa syödä, ei juoda kahvia/muuta kofeiinia eikä polttaa tupakkaa. Tuolta http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ohjeet-laboratoriokokeisiin/ löytyy hyvät ohjeet. [/quote] Kiitos linkistä! Pelaan sis varman päälle enkä syö mitään ennen koetta, vaikka joku mainitsi että saa syödä.. Jos söisin, niin vaikuttaisiko se arvoihin jotenkin merkittävästi? Ap

[/quote]

Kyllä saattaa vaikuttaa. Kannattaa siis olla syömättä ja syödä vaikka suoraan kokeen jälkeen jos on kauhea nälkä.

Minulle on sekä yksityisen puolen lääkäri että labrahenkilöstä sanonut ettei saa syödä aamulla ennen koetta, ei juoda kahvia/teetä eikä tupakoida. Uskon kyllä heitä tässä asiassa.

Vierailija
11/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:21"]

Ja aika on puoli kympiltä. Ihmetyttää kun ei lääkäri maininnu mitään syömisestä tai juomisesta. Ap

[/quote]

Ei ne julkisen puolen lääkärit ole niin perillä noista. Minullekin sanottiin julkisella, että kokeisiin voi mennä mihin vuorokauden aikaan tahansa, saa syödä ja juoda mitä vaan ennen kokeita. Samoin sanottiin, että kilpirauhaslääkkeen voi ottaa koska tahansa, samaan aikaan saa syödä mitä tahansa. Mikään noista ei pidä paikkaansa, sain kuulla sen yksityiseltä jonne vaihdoin kun ei tuo julkisen puolen yleislääkärien tietämys oikeen vakuuttanut.

Kannattaa varautua myös siihen, että vaikka kilpparissasi olisi häikkää, lääkäri ei kirjoita sinulle lääkitystä koska julkisella puolella ne tuijottaa vaan niitä raja-arvoja joissa on tosi suuri asteikko. Minullakin kilpparin hoito alkoi kunnolla vasta vaihdettuani yksityiselle.

[/quote]

Tämä lähetteen kirjottanu lääkäri sanoi mulle, että hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole mitään häikkää, vaikka äidilläni, siskollani ja tädilläni on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ja tämähän on vahvasti perinnöllinen sairaus, nii kummastuttaa että laukoo tollassia asioita. No, saa nyt nähä.. Ap

Vierailija
12/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja osaako joku sanoa kuinka kauan kestää saada tulokset? Ap

Vierailija
13/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin, että syödä saa, kunhan ennen klo 10 käy testeissä. Julkisen puolen lääkäri ohjeet antoi. Tarkoittaako tämä teidän mielestä siis että tulokset eivät ole luotettavia? Normaalin rajoissa mentiin..

Vierailija
14/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:34"]Niin, ja osaako joku sanoa kuinka kauan kestää saada tulokset? Ap
[/quote]

pari päivää kesti minulla, saattaa saada nopeamminkin.

Vierailija
15/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:34"]Niin, ja osaako joku sanoa kuinka kauan kestää saada tulokset? Ap [/quote] pari päivää kesti minulla, saattaa saada nopeamminkin.

[/quote]

Sama, minulla meni myös pari päivää.

Vierailija
16/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömättä, juomatta, ei saa ottaa lääkettä ja mielellään mahdollisimman äkkiä kokeisiin heräämisen jälkeen. Niin ja kokeisiin ennen klo 10.00.

Vierailija
17/17 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:33"]

[/quote] Tämä lähetteen kirjottanu lääkäri sanoi mulle, että hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole mitään häikkää, vaikka äidilläni, siskollani ja tädilläni on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ja tämähän on vahvasti perinnöllinen sairaus, nii kummastuttaa että laukoo tollassia asioita. No, saa nyt nähä.. Ap

[/quote]

No ei hyvältä kuulosta... Vajaatoimintahan on tosiaan perinnöllinen sairaus ja jos suvussa on diabetesta mutta ei vajaatoimintaa, on kohonnut riski saada vajaatoiminta. 

Jos lääkärin mukaan mitään ei ole vialla, kysy häneltä ihan suoraan, että mitä ne eri arvot oli siinä kokeessa ja kirjoita ne ylös. Jos TSH on koholla ja tv-4 laskenut (vaikka ne olisikin viiterajojen sisällä), voit mennä osaavammalle lääkärille joka sitten osaa tuota hoitaa. 

Minulla oli esim. TSH 7.2 (viitearvojen yläraja labrassa 4.5) ja julkisen puolen lääkärin mukaan se oli vain "vähän" koholla. Joten lääkitys, jonka hän aloitti, oli aivan liian pieni määrältään. Yksityinen lääkäri nosti sitä reippaasti saman tien ja sanoi, että minulla ko. arvon pitäisi lääkityksellä olla 1. Lisäksi tuo lääkäri (ja kansainväliset kilpirauhasasiantuntijat) on sitä mieltä, että jos TSH on korkeampi kuin 2.5, lääkitys pitäisi aloittaa.