Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siskoni on fundamentalisti :(

Vierailija
30.11.2014 |

Katsoin iltalehden nettivideota, kun oli haastateltu sieltä eduskuntatalon edestä ihmisiä niiden viidenkymmenen tasa-arvoisen avioliittolain vastustajan joukosta. Kannattajien mielenosoitushan keräsi 5000 - 6000 henkeä. Alkoi ahdistaa, kun heti eka videolla haastateltu toi elävästi mieleen siskoni. Hyvin paljon samaa näköä ja olemusta oli naisessa ja samanlainen syyttävä asenne ja kireä ääni. Voin hyvin kuvitella, että samoissa piireissäkin liikkuisivat. 

Siskoni siis on tätä porukkaa, me muu lapsuudenperhe emme. Hän on tiukentunut aina vain enemmän näissä uskonkäsityksissään, aloitti opiskeluaikana Kansan raamattuseurasta, mutta sekin on kuulemma nykyään jotenkin liian suvaitsevaista porukkaa, enää kelpaa Kansanlähetys.

Olemme etääntyneet, koska sisko haluaa aktiivisesti väitellä aina uskonasioistaan, kun vain tilaisuus tulee. En vain enää jaksanut ottaa aina työpäivän jälkeen puhelimessa kantaa hänen haasteisiinsa: olen itse periaatteessa naispappeuden puolesta, tasa-arvoisen avioliiton puolesta, ymmärrän että Israelin ja palestiinalaisten konfliktissa on Israelillakin suuri syynsä, hyväksyn evoluutioteorian, en jaksa puolustaa avoliitossa (!) eläviä ystäviäni siskolleni jne.

En myöskään hyväksy sitä, että siskoni alakoulun opettajana yrittää aktiivisesti markkinoida uskonkäsityksiään oppilailleen. Pitää näille joka aamu luokassaan uskonnollisia aamunavauksia, jakaa uskonnollisia kirjapalkintoja jne. Osa oppilaista on muunuskoisia maahanmuuttajia, osa varmastikin muuten ei kirkkoon kuuluvia.

Surettaa niin kovasti, kun muistan, miten joskus vielä lapsina meillä oli mukavaa yhdessä. Uskonto on tullut väliin, enkä voi hyväksyä tällaista jatkuvaa propagandaa, jota hän yrittää kohdistaa jatkuvalla syötöllä kaikkiin lähelleen tuleviin. Pelottaa myös se, milloin joku oppilaiden vanhemmista tekee hänestä valituksen. Hänelle ei ole olemassa kompromisseja, joten potkut siitä varmasti seuraisi. Mahdollisuutensa parisuhteeseen hän on jo uhrannut, koska moraalikäsitykset ovat tiukempia kuin viktoriaanisella ajalla.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 14:26"]

Tämä saattaa nyt kuulostaa uskomattomalta, mutta on ihan oikea esimerkki:

[/quote]

Hieno lause, jota ei tarvitsisi, jos itse tietäisi asian todeksi. Kirjoittajasta tuntuu uskomattomalta, kun tietää kirjoittavansa provoa. Aika ylimalkaisilla tiedoillakin itse siihen liittymättömässä aloituksessa, jos olisi todellinen eiköhän jotain täsmennystä tuollaiseen helposti haettuun väitteeseen olisi kirjoitettu.

Vierailija
2/8 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 14:26"]

En usko, että tuollaisella kylmällä ja riitaisella asenteella saavutetaan minkäänlaista pelastusta, korkeintaan luodaan kanssaihmisille helvetti maan päällä. Kun uskontoon vetoamalla kovetetaan ja kylmennetään oma sydän, niin mitä se on?

Siskollani oli ystäviensä kanssa yhteinen kummilapsi jonkun uskonnollisen järjestön kautta Palestiinassa. Lapsi lähetteli monta vuotta siskolleni askarteluja ja valokuvia. Oli ilmeisestikin muslimi, mutta kävi näiden uskovaisnaisten tuella jotain koulua siellä. Siskoni sai kesällä viestin avustusjärjestöltä, että lapsi on nyt kuollut israelilaisten pommituksissa. Hän ei välittänyt asiasta mitään! Oikeasti. Siskoni totesi vain tyynesti, että Israel on tässäkin oikeassa. 

[/quote]

Mä en vaan usko. Ei kukaan uskovainen ajattele etteikö lapsen kuolema olisi surullinen asia. Mä en usko että ap kertoo ihan niinku asia on. Mikään uskonto ei todellakaan suhtaudu lapsen kuolemaan tuolla tavalla. Ettei kyseessä olisi ollut nyt vain se että ap halusi ajaa jotain poliittista agendaa ja sisko ei ollut samaa mieltä ap:n kanssa. Ja siitä ap päätteli et "ei sitä kiinnosta yhtään" 

Jotkut ihmiset on tällaisia. Heti kun ei jostain ole samaa mieltä, he kääntävät koko asian miten haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehdi hänen puolestaan, vaan iloitse, jos hänellä on häntä tyydyttävä usko. En minä sure ketään, joka ottaa uskonsa tosissaan, vaan niitä, jotka vähättelevät uskoaan hävetessään sitä muun yhteiskunnan edessä. Vähemmän fundamentalistisesti suhtautuva on kuitenkin samalla viivalla peruskysymysten, armon edessä. Fundamentalistisesti suhtautuva on samalla tavalla syntinen ja molemmat voivat saada uskonsa kautta pelastuksen. 

Vierailija
4/8 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tuollaisella kylmällä ja riitaisella asenteella saavutetaan minkäänlaista pelastusta, korkeintaan luodaan kanssaihmisille helvetti maan päällä. Kun uskontoon vetoamalla kovetetaan ja kylmennetään oma sydän, niin mitä se on?

Siskollani oli ystäviensä kanssa yhteinen kummilapsi jonkun uskonnollisen järjestön kautta Palestiinassa. Lapsi lähetteli monta vuotta siskolleni askarteluja ja valokuvia. Oli ilmeisestikin muslimi, mutta kävi näiden uskovaisnaisten tuella jotain koulua siellä. Siskoni sai kesällä viestin avustusjärjestöltä, että lapsi on nyt kuollut israelilaisten pommituksissa. Hän ei välittänyt asiasta mitään! Oikeasti. Siskoni totesi vain tyynesti, että Israel on tässäkin oikeassa. 

Vierailija
5/8 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä koulussa hän on töissä? Aion tehdä hänestä ilmoituksen uskon tuputtamisesta lapsille.

Vierailija
6/8 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samanlainen tilanne oman siskoni kanssa. Hurahti burn outin jälkimainingeissa uskoon liki kymmenen vuotta sitten ja aina vaan hullummaksi tuntuu meno yltyvän. Surettaa, koska olemme etääntyneet valtavasti, ensinnäkin siitä syystä, että olen hänen seurassaan tosi varuillani kun en jaksa sitä tuputtamista ja toiseksi siksi, että epäilen hänen lahkolaispiiriensä vaikuttavan siihen, ettei hän enää itsekään paljon ota yhteyttä. Minä kun en kuulu kirkkoon, joten olen varmaan sen porukan mielestä saatanan riivaama tai jotain.

Olen siskoni lisäksi menettänyt myös yhden läheisen ystävän ja lapseni kummitädin uskovaispiireille samankaltaisista syistä. Olen yrittänyt vältellä uskonasioista puhumista, mutta he itse ovat ottaneet etäisyyttä ja tiivistäneet välejään muihin hurahtaneisiin.

Vierailija
7/8 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 15:05"]

Missä koulussa hän on töissä? Aion tehdä hänestä ilmoituksen uskon tuputtamisesta lapsille.

[/quote]

En tietenkään tässä sitä kerro ja samalla paljasta, kuka minä olen. Valitettavasti on kuitenkin minun siskoni ja toivon yhä vain, että lopettaisi tuon propagandan ennen kuin jonkun oppilaan vanhempi oikeasti hermostuu. Mitenkään salassa se tuputtaminen ei tapahdu, joten vanhemmat ovat taatusti tietoisia.

Vierailija
8/8 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 15:09"]

Mulla ihan samanlainen tilanne oman siskoni kanssa. Hurahti burn outin jälkimainingeissa uskoon liki kymmenen vuotta sitten ja aina vaan hullummaksi tuntuu meno yltyvän. Surettaa, koska olemme etääntyneet valtavasti, ensinnäkin siitä syystä, että olen hänen seurassaan tosi varuillani kun en jaksa sitä tuputtamista ja toiseksi siksi, että epäilen hänen lahkolaispiiriensä vaikuttavan siihen, ettei hän enää itsekään paljon ota yhteyttä. Minä kun en kuulu kirkkoon, joten olen varmaan sen porukan mielestä saatanan riivaama tai jotain.

Olen siskoni lisäksi menettänyt myös yhden läheisen ystävän ja lapseni kummitädin uskovaispiireille samankaltaisista syistä. Olen yrittänyt vältellä uskonasioista puhumista, mutta he itse ovat ottaneet etäisyyttä ja tiivistäneet välejään muihin hurahtaneisiin.

[/quote]

Jaksamista sinullekin. Meillä on mennyt niin päin, että on ollut pakko ottaa minun sitä etäisyyttä, koska sisko ottaisi mielellään kiivaasti kontaktia kaikista mielipiteistään. En vain jaksa sitä, että pitäisi vääntää vuosikausia hänen kanssaan aina esim. Israelin asioista heti, kun jotain uutisia sieltä on. Enkä jaksa niitä pahaa huokuvia kyselyitä, vieläkö ystäväni elävät syntisesti avoliitossa. Ystävät, joita siskoni ei ole koskaan edes tavannut.

Minulla on itse asiassa muutama uskovainen ystäväkin (eivät näitä kauheita avoliitossa eläviä). Heidän kanssaan pystymme ohittamaan nämä asiat ja juttelemaan muista asioista. He eivät ole ottaneet elämänsä tarkoitukseksi oman uskonlajinsa tyrkyttämistä muille ihmisille.