Liian köyhä parisuhteeseen
Olen 30v korkeakouluopiskelija. Tuloni ovat n. 900e/kk.
Kun aloin seurustelemaan, puolisoni oli yhtä pienituloinen kuin minä.
Nyt hän onkin työssä ja palkasta käteen jää n. 1500e/kk.
olen yrittänyt kysyä kokeeko hän, että tarvitsisimme enemmän tuloja, ja pitäisikö minun mennä opiskelun ohella töihin. Puoliso vastaa aina "keskity vain rauhssa opintoihisi, maksat sitten enemmän menoja kunhan valmistut ja pääset työelämään. Ei ongelmaa, no prob."
Mutta aina kun riitelemme tai hän vetää kännit, alkaa sama syyttely ja ivaaminen "et sinä yksinäs tätä meidän taloutta ylläpidä vaikka kovasti niin haluat kuvitellakin".
Minua siis syytetään pienituloisuudesta. J siis ookoo, ymmärrän, se hävettää itseänikin. Mutta miksi pitää selvinpäiv sitten aina sanoa jotain ihan päinvastaista?
En ymmärrä miesten sanomisia.
Onko se kännimies aidon rehellinen vai selvä kilttimies? Kumpaa uskoisin?
Kommentit (15)
Miksi olet tuollaisessa suhteessa?
Juopotteleva mies joka halveeraa ja nälvii. Eipä vaikuta kovinkaan hyvältä puolisolta!
No mitäpä jos kysyt häneltä suoraan, että mitä mieltä hän oikein on? Haittaako se pienituloisuus vai ei. Kerrot, että on vaikea uskoa, että hän on rehellinen, jos aina kännissä aukoo samasta asiasta päätään. Ja jos ei oikeasti haittaa, niin sitten ei ole ok, että käyttää tuollaista asiaa aina aseena riidoissa, minkä tietää vaivaavan sinua jo muutenkin. Epäreilua jatkuvasti vetää matto alta saman asian takia ja väittää, että ei ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet tuollaisessa suhteessa?
Juopotteleva mies joka halveeraa ja nälvii. Eipä vaikuta kovinkaan hyvältä puolisolta!
Hyvä kysymys!
Olen vasta nyt kuuden vuoden jälkeen tajunnut, että tasa-arvoisena ja kunnioittavana puolisona pitämäni mies onkin vähän nössö ja ilmeisesti uhittelee humalassa kun ei muuten uskalla.
Vaikka uhittelu nyt onkin semmoista perusvittuilua.
Enkä oikeastaan halua elämää sellaisessa suhteessa enää.
Mies oli paljon lungimpi silloin kun molemmat tasa-arvoisen köyhiä. Ilmeisesti joillakin nousee kuukausipalkkakin hattuun.
En tajua akateemiseen loppututkintoon tähtääviä ihmisiä, jotka tekevät töitä joista saa alle 4000 euroa verojen jälkeen. Jotain on korkeakoulussa pielessä, jos sellaisia henkilöitä on hyväksytty opiskelemaan, joiden äly ei riitä näinkin yksinkertaisten perusasioiden ymmärtämiseen, kuten että hakeudu tehtävään, josta saa kunnollisen palkan. Ehkä viinalla tai typeryydellä on jokin osuus tässä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua akateemiseen loppututkintoon tähtääviä ihmisiä, jotka tekevät töitä joista saa alle 4000 euroa verojen jälkeen. Jotain on korkeakoulussa pielessä, jos sellaisia henkilöitä on hyväksytty opiskelemaan, joiden äly ei riitä näinkin yksinkertaisten perusasioiden ymmärtämiseen, kuten että hakeudu tehtävään, josta saa kunnollisen palkan. Ehkä viinalla tai typeryydellä on jokin osuus tässä.
Hmm. En nyt tiedä, mutta ihan kuriositeettina voisin tiputtaa tähän sellaisen faktan että osa arvostaa työssä muutakin kuin korkeaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. En nyt tiedä, mutta ihan kuriositeettina voisin tiputtaa tähän sellaisen faktan että osa arvostaa työssä muutakin kuin korkeaa palkkaa.
Miksi?
Oliko se lausahdus ihan tarkalleen ottaen "et sinä yksinäs tätä meidän taloutta ylläpidä vaikka kovasti niin haluat kuvitellakin"? Kun siitä voisi tehdä toisenkinlaisia johtopäätöksiä. Voisihan hän sanoa, että joutuu kustantamaan molempien elämisen.
Miehen letkautuksesta voisin kuvitella että uhriudut ja valitat että sinulla menee kaikki rahat ja maksat kaiken. Ja mies vaan toteaa että ette elä ainoastaan sinun 900 eurolla vaan myös hän tuo rahaa talouteen.
Vierailija kirjoitti:
En tajua akateemiseen loppututkintoon tähtääviä ihmisiä, jotka tekevät töitä joista saa alle 4000 euroa verojen jälkeen. Jotain on korkeakoulussa pielessä, jos sellaisia henkilöitä on hyväksytty opiskelemaan, joiden äly ei riitä näinkin yksinkertaisten perusasioiden ymmärtämiseen, kuten että hakeudu tehtävään, josta saa kunnollisen palkan.
Ei vaan taida nykypäivän työmarkkinat toimia niin että voi valita paikan jossa maksetaan hyvin tai paikan jossa maksetaan huonosti. Akateeminen loppututkinto yksin ei takaa korkeaa palkkausta. Joskus ennen oli näin muttei enää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se lausahdus ihan tarkalleen ottaen "et sinä yksinäs tätä meidän taloutta ylläpidä vaikka kovasti niin haluat kuvitellakin"? Kun siitä voisi tehdä toisenkinlaisia johtopäätöksiä. Voisihan hän sanoa, että joutuu kustantamaan molempien elämisen.
Tarkka sananmuoto kyllä. Enkä tajunnut mitä tarkoitta sillä. Tai tulkitsin että en tuo talouteen niin paljon massia kuin hänen mielestään oikeasti pitäisi.
Mietin paljon kyllä tuota "joutuu" ilmaisua. Jos suhteessa kokee että yhteisestä taloudesta huolehtiminen (johon ihan alunperinkin on itse halunnut sitoutua) on joutumista tai tuntuu pakolta, niin miksi sitä sitten edes tekee? Onko se joku velvollisuudentunto?
Tuntuu aika kauhealta ajatukselta, että puolisoni on kanssani vain velvollisuudentunteesta eikä omasta halustaan. Mutta siihen johtopäätökseen alan tulla.
Mut ongelmahan toki poistuis jos olisin välillä töissä opintoojen sijaan. Tai ainakin näkisi muuttaako lisärahan tuominen yhteiseen talouteen mitään. Ainakaan oma olo ei olisi niin lusmu kokoajan.
Mies huutelee minulle myös aina riidan yhteydessä miten hän tienaa rahaa ja minä en. Itse olen siis 1v lapsen kanssa kotona ja hoidan lapsen ja kaikki kotityöt yksin. Toisinaan kokee tarpeelliseksi mainita siitä myös ilman riitaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies huutelee minulle myös aina riidan yhteydessä miten hän tienaa rahaa ja minä en. Itse olen siis 1v lapsen kanssa kotona ja hoidan lapsen ja kaikki kotityöt yksin. Toisinaan kokee tarpeelliseksi mainita siitä myös ilman riitaa.
Ukot on kovia lupailemaan kuuta taivaalta. Sitku pitäis oikeasti elättääkin, vaihtavat pehmeät hattarapallot sorakiviin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mies voi jäädä myös kotiin vuorostaan
Eihän noi vaihtoehdot varsinaisesti sulje toisiaan pois.