Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään asbestia

Vierailija
29.11.2014 |

Olemme asuneet aina vanhahkoissa taloissa, sen ikäisissä, että rakennusmateriaaleissa on voinut olla asbestia. Näissä asunnoissa on varmasti vuosien varrella tehty kaikenlaista remppaa, itsekin olemme tehneet/teettäneet. mm. kaakelien irrotusta sun muuta pölyävää. Koskaan ei tietenkään kukaan ole tehnyt hommia asbestipurkuna. Edes alan ammattilaiset ei tunnu pitävän sitä tarpeellisena.

Nyt olen lukenut asbestin vaaroista ja missä kaikkialla sitä on käytetty, ja olen aivan paniikissa. Ahdistaa kun mietin, että kotimme sisäilmassa luultavasti leijuu edelleen noita asbestikuituja. Siivottu on toki remontin jäljiltä (viimeksikin remppafirmalle kuului jälkisiivous, itse olimme "evakossa" remontin ajan) ja tietysti muutenkin normaalit kodin siivoukset tehty monta kertaa jo remontin jälkeen. Mutta onhan kodissa kaikenlaisia koloja joita on mahdoton pyyhkiä tai imuroida :( Lisäksi vaatteet, huonekalut, verhot....

Mitä voisin tehdä? Eniten tietysti huolettaa lasten puolesta :(

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
2/7 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä jää. Muaki arveluttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menneille remonteille et enää voi mitään. Lohduttaudu sillä, että a)asumisen aikana asbesti ei vaikuta mihinkää, koska se käytännssä pölyään vain silloin kun asbestimateraalia rikotaan eli puretaan ja b) rakennus-ja remppa-alan ammattilaiset ovt nykyään aika tarkkana oma asbestialtistuksensa kanssa (koska jos sitä tehtisiin ilman suojia, he olisivat sen kanssajatkuvasi altistuneina, toisin kuin te) ja riskirakenteet testautetaan ja puretaan alipaineistettuna jokseenkin automaattisesti. Toki lystin kustannukset peritään aina asiakkaalta, kun asbestia havaitaan, eli ei se remppafirma lystiä maksa.

Vierailija
4/7 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen kuule heti kuole :DMieheni (30v) ja hänen isänsä (60v) ovat tehneet asbesti purku hommia ikuisuuden ja hengissä ovat.

Vierailija
5/7 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta asiasta olen huolissani. Taloyhtiössä vesivahinkosaneeraus ja vaikka luvat saanut asbestifirma hommissa, niin suojaus ei näytä samalta kuin työsuojelun netissä löytyvissä ohjeistuksissa. Jätettä käsitellään kuin tavallista roskaa ja suojatun tilan muoveissa on reikiä, josta pöly pääsee leviämään. Lisäksi remppamiehet kävelevät ihan ne samat suojavarusteet päällä muuallakin, kuin alipaineistetussa tilassa. Näytteitä ei pölystä/huoneilmasta kuulemma oteta.

Asbestin haittojahan ovat pääsääntöisesti keuhkosyöpä, asbestoosi ja mesoteliooma, joista kaksi ensimmäistä pääasiassa raksamiesten tauteja ja vaativat pidemmän altistuksen. Oireet voivat tulla 10-30 vuoden päästä, minkä vuoksi joskus kun asbestin vaarallisuus ymmärrettiin, niin pohdittiin, josko sitä saisi purkaa vain vanhemmat työmiehet (ehtivät kuolla jo muutenkin pois). Mesoteliooma voi sitten tulla "yhdestäkin kerrasta", eikä pienintä hengitettyä määrää tiedetä, mikä altistaa.  Toisaalta, osa voi olla purkanut elinikänsä asbestia, eikä sairastu asbestisairauksiin, niinkuin kaikki tupakanpolttajatkaan eivät saa keuhkosyöpää. 

Itse olen päätynyt siivoamaan asunnon niin pikkutarkasti kuin mahdollista ja pölyttämättä ja tietty asutaan remontin ajan muualla (pöly laskeutuu).  Asbestifirmasta neuvoivat käyttämään imurissa HEPA-suodatinta (tai jos OK-talo, niin imuri pihalle ja pitkä letku) ja pyyhintä kosteilla räteillä, jotka sitten heitetään pois siivouksen jälkeen. Kaikki tekstiilit pesuun ja itselle P3-tason hengityssuojain ja siivouksen jälkeen vaatteet pesuun ja itse suoraan suihkuun.  

Vierailija
6/7 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten MOT-ohjelmassa oli asbestista juttua. Löytyy netistä vielä tekstimuodossa tuo ohjelma. Siinä käsiteltiin Helsingin rakennusviraston tapausta, jossa neljästä työntekijästä 2 kuoli keuhkosyöpään ja yksi sairastui muistaakseni asbestoosiin ja yksi astmaan. He olivat arkistotyöntekijöitä, mutta altistuneet ilmanvaihtokanavassa pöllyävälle asbestille.  Asbesti on homeeseen verrattava ongelma, mutta mielestäni lakaistu maton alle, sillä lähes kaikissa rakennuksissa, jotka on rakennettu ennen 90-luvun puoliväliä, on asbestia jossain muodossa. Sitten kun materiaali rikkoutuu, eikä sitä huomata esim. ilmanvaihtokanavissa, niin onhan se nyt aikapommi.

Vierailija
7/7 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ennen 90-lukua rakennetut kiinteistöt tulisi hylätä ja kapseloida betoniin, niin välttäisimme asbestialtistuksen ja sillä olisi työllistävä vaikutus. Suomi nousuun.