Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa aivan sairaasti lähiopintoihin siirtyminen

Vierailija
05.10.2021 |

Olen koko etäopintojen ajan odottanut lähiopetukseen palaamista. Tänä aikana olen kuitenkin masentunut ja etäopinnot on alkanut takkuilemaan ihan huolella. Tehtäviä on nyt syksyllä kasautunut vino pino eikä melkein edes kiinnosta tulevat deadlinet.

Nyt pitäisi lähiopintojen takia muuttaa 300 km päähän täältä kotikaupungista, jossa mun perhekin asuu. Lähiopintoja ei ole kuin 1-2 krt viikossa, joten tulen viettämään paljon aikaa yksin opiskelukaupungissani. Ehdin olla puoli vuotta lähiopetuksessa ennen koronaa mutta en ehtinyt tutustua muihin kunnolla. Haluaisin kovasti tutustua ihmisiin ja päästä elämään omaa elämää, mutta en tiedä pystynkö siihen tällä hetkellä. Jos en vaikka jaksakaan tehdä kouluhommia ollenkaan tai lähteä tapahtumiin. Pelkään, että jään yksin loukkuun sinne opiskelukaupunkiin.

Toisaalta, en tiedä mitä muutakaan tekisin jos jättäisin nyt opinnot hetkeksi. Oon vaan niin kuolemanväsynyt, tehtävien tekemisestä ei tule mitään. Luulen kuitenkin saavani ne tehtyä vihoviimeiseen deadlineen mennessä, mutta on tämä rasittavaa. Pitääkö tällaista pakolla vääntämistä jaksaa? Mulla on keskivaikea masennus. Mikä tähän auttaa... kiitos jos jaksoit lukea. Ja anteeksi sekava avautuminen, ahdistaa aivan sairaasti.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusteni perusteella arvelen, että pahimmin sinua ahdistaa se pino tekemättä jääneitä tehtäviä. Sinulla on kaksi mahdollisuutta: lopetat opiskelun tai jatkat opiskelua.

Ehdotan, että lähdet opiskelupaikkakunnalle, ja koska sinulla on siellä lähinnä vapaa-aikaa, voit ihan hyvin linnoittautua kuukaudeksi tai pariksi asuntoosi tekemään ne rästitehtävät pois alta. Kun tehtävät on tehty ja olet taas ajan tasalla, mielialasi on takuulla kohentunut ja jaksat taas katsella ympärillesi.

Korona-aika on tehnyt pahojaan opiskelumaailmassa monella tavalla. Oppilaitokset joustavat aika paljon, kun opiskelijoilla on ongelmia.

Miltä kuulostaa?

Vierailija
2/8 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ihan hyvin olla vuoden tai puolivuotta ei-läsnäolevana. Jos saat asiat järkättyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien kokemusteni perusteella arvelen, että pahimmin sinua ahdistaa se pino tekemättä jääneitä tehtäviä. Sinulla on kaksi mahdollisuutta: lopetat opiskelun tai jatkat opiskelua.

Ehdotan, että lähdet opiskelupaikkakunnalle, ja koska sinulla on siellä lähinnä vapaa-aikaa, voit ihan hyvin linnoittautua kuukaudeksi tai pariksi asuntoosi tekemään ne rästitehtävät pois alta. Kun tehtävät on tehty ja olet taas ajan tasalla, mielialasi on takuulla kohentunut ja jaksat taas katsella ympärillesi.

Korona-aika on tehnyt pahojaan opiskelumaailmassa monella tavalla. Oppilaitokset joustavat aika paljon, kun opiskelijoilla on ongelmia.

Miltä kuulostaa?

Kiitos viestistä. Niin, ehkä se opiskelupaikkakunnalle lähteminen voisi auttaa tähän tilanteeseen. Vaikka tuntuu vähän epätodennäköiseltä, että jotenkin siellä yhtäkkiä piristyisin. Mutta täytyy kai yrittää sitä, pääseehän sieltä pois jos ei ala sujua. 

ap

Vierailija
4/8 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ihan hyvin olla vuoden tai puolivuotta ei-läsnäolevana. Jos saat asiat järkättyä.

Tämä tuntuu niin helpottavalta ajatukselta. Toisaalta pelkään, että jään jumiin siihen tekemättömyyden tilaan ja uudelleen aloittaminen on vaikeampaa kun on tippunut porukasta pois

ap

Vierailija
5/8 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuulostaa?

Kiitos viestistä. Niin, ehkä se opiskelupaikkakunnalle lähteminen voisi auttaa tähän tilanteeseen. Vaikka tuntuu vähän epätodennäköiseltä, että jotenkin siellä yhtäkkiä piristyisin. Mutta täytyy kai yrittää sitä, pääseehän sieltä pois jos ei ala sujua. 

ap

Et sinä yhtäkkiä piristykään, mutta kun saat rästit hoidetuksi, olo on paljon parempi. Teet vaikka seinäkalenteriin (joka on tavallaan konkreettisempi kuin sähköinen) aikataulun ja yrität pysyä siinä. Etkä heitä hanskoja naulaan, jos et ihan pysykään. Varaa vaikka aika opiskelijaneuvontaan tai vastaavaan jo aluksi, niin sinulla on apua ainakin odotettavissa. Ja muista koko ajan se, että opiskelukavereillasi on ihan samat ajatukset ulkopuoliseksi jäämisestä, etkä varmasti ole ainoa, jolla tehtäviä on rästissä. Ja vaikka muut vaikuttaisivat kuinka reippailta, melkein jokaisella on joko koti-ikävä tai muuten vain orpo olo uudella paikkakunnalla.

Minulta vei aikoinani yksitoista vuotta suorittaa viiden vuoden tutkinto. Muutama vuosi sitten suoritin toisen tutkinnon neljässä vuodessa - siis kolme ylimääräistä vuotta kului siihenkin. Nyt olen loppusuoralla kolmannen tutkinnon opinnäytetyön kanssa ja olen melkein pysynyt aikataulussa. Ja opettanut olen jokaisella oppimisen asteella 90-luvun alusta lähtien. Emme me kaksi ole ainoita, joilla vähän tökkii. :)

Vierailija
6/8 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuulostaa?

ap

Et sinä yhtäkkiä piristykään, mutta kun saat rästit hoidetuksi, olo on paljon parempi. Teet vaikka seinäkalenteriin (joka on tavallaan konkreettisempi kuin sähköinen) aikataulun ja yrität pysyä siinä. Etkä heitä hanskoja naulaan, jos et ihan pysykään. Varaa vaikka aika opiskelijaneuvontaan tai vastaavaan jo aluksi, niin sinulla on apua ainakin odotettavissa. Ja muista koko ajan se, että opiskelukavereillasi on ihan samat ajatukset ulkopuoliseksi jäämisestä, etkä varmasti ole ainoa, jolla tehtäviä on rästissä. Ja vaikka muut vaikuttaisivat kuinka reippailta, melkein jokaisella on joko koti-ikävä tai muuten vain orpo olo uudella paikkakunnalla.

Minulta vei aikoinani yksitoista vuotta suorittaa viiden vuoden tutkinto. Muutama vuosi sitten suoritin toisen tutkinnon neljässä vuodessa - siis kolme ylimääräistä vuotta kului siihenkin. Nyt olen loppusuoralla kolmannen tutkinnon opinnäytetyön kanssa ja olen melkein pysynyt aikataulussa. Ja opettanut olen jokaisella oppimisen asteella 90-luvun alusta lähtien. Emme me kaksi ole ainoita, joilla vähän tökkii. :)

Kiitos, tämä loi toivoa tilanteeseen :) ehkäpä ne asiat alkaa sitten pikku hiljaa setviytyä. Ja täytyy varmaan osata olla itselleen lempeä ja ottaa enemmän aikaa opintojen suorittamiseen jos tavoitteajassa pysyminen tuntuu ylivoimaiselta.

ap

Vierailija
7/8 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että tosiaan alat tehdä niitä opintoja yksi suoritus kerrallaan. Lähiopetuksessa saat paremmin apua. Muutenkin opintoihin saa aina apua kyseiseltä opettajalta. Et arvaakaan, kuinka usein tehtäviä muokataan tai sovitaan erilaisia suoritustapoja. Opettaja haluaa jokaisen valmistuvan. Lisäaika on ok, mutta keskeyttämisen jälkeen on vaikea palata. Tsemppiä!

Vierailija
8/8 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen, että tosiaan alat tehdä niitä opintoja yksi suoritus kerrallaan. Lähiopetuksessa saat paremmin apua. Muutenkin opintoihin saa aina apua kyseiseltä opettajalta. Et arvaakaan, kuinka usein tehtäviä muokataan tai sovitaan erilaisia suoritustapoja. Opettaja haluaa jokaisen valmistuvan. Lisäaika on ok, mutta keskeyttämisen jälkeen on vaikea palata. Tsemppiä!

Kiitos! 

ap