Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkosta eroaminen protestiksi?

Vierailija
28.11.2014 |

Tänään on kirkosta eronnut kohta 1800 ihmistä arkkipiispa Kari Mäkisen homopuheiden jälkeen. Arkkipiispa toimii täysin Raamattua ja kristinuskoa vastaan halutessaan antaa homoparille jopa adoptiolapsen. 

Olen kerrankin iloinen siitä, että ihmiset eroavat kirkosta. Kyseessä on selvästi protesti, mutta todella tarpeellinen sellainen. Tämä on erinomainen tapa vaikuttaa, koska puheet ja kirjeet ei tunnu kirkon johtoa hetkauttavan. 

Joukkoeroamisella voisi saada aikaan sen, että kirkon jäseniä on pakko kuunnella... On pakko tehdä muutos. Ehkä on uuden arkkipiispan aika? Kirkkoon voi liittyä takaisin sitten, jos se on valmis palaamaan kristilliseen uskoon.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin suuntiin nuoleskelevilla on monesti paskainen loppu. 

Ensimmäistä kertaa harkitsen itsekin eroamista kirkosta. 

Vierailija
2/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta löytyy myös toinen arkkipiispa, ja hän uskaltaa pitää Raamatusta kiinni: http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194943632006/artikkeli/arkkipiispa+leo+hermostui+avioliittokysymykseen+pieni+suomalainen+yhteiskunta+ei+ymmarra.html

Miten ihmeessä kristinuskosta kiinni pitäminen on näin vaikeaa luterilaisille, kun tässä toisessa kansankirkossamme se on noin helppoa? Ei voi muuta kuin onnitella ortodokseja. Teillä on hyvä arkkipiispa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kristityt hermostuvat homojen adoptio-oikeudesta? Eihän raamatussa mainita sanallakaan mitään adoptiosta, saati kielletä homoja adoptoimasta.

Vierailija
4/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovastipa vaan te uskovat aiemmin nälvitte aiemmin Räsäsen puheiden vuoksi kirkosta eronneita heikosta uskosta. Melkoisia tuuliviirejä olette itsekin. Harmittaako, kun ette ole yhtään parempia ihmisiä?

Vierailija
5/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sen pitänyt liittyä kirkkoon mitenkään?

Vierailija
6/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te uskovaiset jaksatte valittaa asioista jotka ei teille kuulu!!! Minä olen ateisti, mutta en silti ole koko ajan ulisemassa ja vaatimassa, että kristityiltä pitäisi kieltää avioliitto.

Vierailija
7/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella typerää erota kirkosta tämän asian takia. Osoittaa vain sen, että ihmiset ovat ahdasmielisiä ja tuomitsevia ja tulkitsevat Raamattua väärin. 

Kovin loistaa poissaolollaan Jumalan hyvyys.

Vierailija
8/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 20:40"]

Tänään on kirkosta eronnut kohta 1800 ihmistä arkkipiispa Kari Mäkisen homopuheiden jälkeen. Arkkipiispa toimii täysin Raamattua ja kristinuskoa vastaan halutessaan antaa homoparille jopa adoptiolapsen. 

Olen kerrankin iloinen siitä, että ihmiset eroavat kirkosta. Kyseessä on selvästi protesti, mutta todella tarpeellinen sellainen. Tämä on erinomainen tapa vaikuttaa, koska puheet ja kirjeet ei tunnu kirkon johtoa hetkauttavan. 

Joukkoeroamisella voisi saada aikaan sen, että kirkon jäseniä on pakko kuunnella... On pakko tehdä muutos. Ehkä on uuden arkkipiispan aika? Kirkkoon voi liittyä takaisin sitten, jos se on valmis palaamaan kristilliseen uskoon.

[/quote]

Hä, mikä logiikka toi on että kirkosta eroamalla kirkon täytyisi kuunnella jäseniensä tahtoa? Eihän ne eronneet nimenomaan enää ole kirkon jäseniä, joten miksi niiden tahtoa tarvitsisi noudattaa? Jos haluatte muuttaa kirkkoa, se pitää tehdä sisältäpäin. Ei eroamalla koko instituutiosta. 

Vierailija
9/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kirkossa ei ole enää ketään koska fanaatikot lähti lakimuutoksen jälkeen ja fiksut lähtee muuten vain.

Vierailija
10/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirkosta eroaminen on todella huono protesti, jos toiveena on, että kirkko jotenkin muuttuisi. Eihän siihen sitten erottuaan ole ulkopuolelta ole mahdollisuus päästä enää vaikuttamaan! Jäljelle jää aina vaan konservatiivisempi sakki vanhoja jääriä, jotka äänestävät toisensa kirkkohallitukseen yhä uudestaan ja uudestaan. Parhaiten kirkko muuttuu, jos te vapaamieliset jäätte sinne, annatte äänenne kuulua, äänestätte seurakuntavaaleissa — näytätte, että kirkolla on toisenlaisetkin kasvot, kuin keskiajalle jämähtänyt arkkipiispa tai Päivi Räsänen. Sillä enemmistö luterilaiseen kirkkoon kuuluvistahan on vapaamielistä, aikaansa seuraavaa, suvaitsevaa, humoristista väkeä! Homo- ja lesbopappejakin löytyy jo pilvin pimein. Yhden ihmisen mielipide kirkosta eroamisen perusteena on kyllä todella lyhytnäköistä.

Vierailija
11/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tänään kirkosta eroava saa mut vankemmin olemaan sitä mieltä että päätös oli oikea.

Vierailija
12/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 20:54"]

Kovastipa vaan te uskovat aiemmin nälvitte aiemmin Räsäsen puheiden vuoksi kirkosta eronneita heikosta uskosta. Melkoisia tuuliviirejä olette itsekin. Harmittaako, kun ette ole yhtään parempia ihmisiä?

[/quote]

Vähän vaikea uskoa, että Räsäsen takia eronneilla olisi minkäänlaista kristillistä uskoa, koska Räsäsen puheet ovat nimenomaan olleet Raamatun mukaisia. Toisaalta Räsäsen puheillta ole mitään tekemistä kirkon kanssa eli tuskin kukaan oikeaoppista kristinuskoa kannattava LIITTYISI kirkkoon sen perusteella, että kirkon jäsen Päivi Räsänen puhuu asiaa.

Yksittäisten kirkon jäsenten puheilla ei sinänsä ole merkitystä kirkon kannalta. Kiinnostavaa on se, miten kirkon johto toimii. Jos arkkipiispa toimii niin kuin Kari Mäkinen, ei sitä voi vain sivusta katsella. Muutos siihen on saatava, tavalla tai toisella.

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Kor.6.html

14. Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? 

15. Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? 
16. Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani". 
17. Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani 
18. ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias". 

Vierailija
13/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 21:02"]Eihän sen pitänyt liittyä kirkkoon mitenkään?
[/quote]
Niinpä. Tämän illan pääuutislähetyksessä kumminkin pähkäiltiin kirkon tulevaa kantaa homovihkimisiin. Ei siinä kauan nokka tuhissut että päästiin itse asiaan.

Vierailija
14/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän eroatte, niin erosi moni homoseksuaalikin Räsäsen homopuheiden takia silloin parisen vuotta sitten.. Kirkko menetää merkityksensä, enkä edes ymmärrä miksi tästä on nyt niin kauhea haloo, uskovaisiahan nykyään melkein halveksitaan eikä kukaan myönnä uskovansa mihinkään? Mutta nyt yhtäkkiä ollaankin kovasti uskon asialla.. Ulkokultaista ja tekopyhää

Itse kuulun vielä kirkkoon, olen kuulunut aina "tavan vuoksi", mutta saa nähdä kuinka kauan ja mistä syystä.

Vierailija
15/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 20:54"]

[/quote]

Minusta eroaminen ei vieläkään rakenna mitään, vaan päinvastoin. Kirkko on nyt kuitenkin selvän jakautunut, mutta ei se muuta seurakuntayhteyden tärkeyttä.

Vierailija
16/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirkko rupeaa vihkimään samaa sukupuolta olevia, olen varma, että silloin alkaa massaeroaminen kirkosta. Nimenomaan Raamattuun uskoat eroavat.  Itsekin eroan siinä vaiheessa. 

Vierailija
17/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 21:32"]

Hä, mikä logiikka toi on että kirkosta eroamalla kirkon täytyisi kuunnella jäseniensä tahtoa? Eihän ne eronneet nimenomaan enää ole kirkon jäseniä, joten miksi niiden tahtoa tarvitsisi noudattaa? Jos haluatte muuttaa kirkkoa, se pitää tehdä sisältäpäin. Ei eroamalla koko instituutiosta. 

[/quote]

Jos uskossaan vahvat eroavat, mitä kirkkoon jää jäljelle? Sitäkin kirkon on syytä pohtia. Eniten tässä tilanteessa kärsii kuitenkin kirkon perustyö heikoimpien parissa. En ole eroamassa, enkä halua kirkossa lisää hajaannusta.

Vierailija
18/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 2300 eronnut tänään http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/

Arkkipiispa teki "räsäset"?

Vierailija
19/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kirkko sitä asiaa päättänyt.

kirkossa on erilaisia mielipiteitä... kuuntele sitä, ketä haluat ja kritisoi ketä halua. Kyllä sinne mahtuu kaikenlaisa mukaan.

Vierailija
20/34 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kirkosta eroajia, itse en kuitenkaan eroa, koska uskon että lakiehdotus vielä kumotaan ja se tulee olemaan historiallista! :)