Vihreä tee ei maistu millekään!
Juon teetä päivittäin ja vaikka olen yrittänyt opetella juomaan mustan lisäksi vihreää, täytyy nyt todeta ettei se maistu miltään mustan teen ystävälle. Ei edes mikään maustettu versio. Tänään ostin Lipton Green Tea Lemon Macaron -makua ja oli todellinen pettymys. Pitkän hauduksen jälkeenkään erittäin laimea ja mauton litku.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:01"]
Juon teetä päivittäin ja vaikka olen yrittänyt opetella juomaan mustan lisäksi vihreää, täytyy nyt todeta ettei se maistu miltään mustan teen ystävälle. Ei edes mikään maustettu versio. Tänään ostin Lipton Green Tea Lemon Macaron...
[/quote]
Ahahahahaahaaaha
Minusta se taas on sietämättömän kitkerää ja iljettävää. Niin on tosin musta teekin minusta, en saa sitä alas ilman etät laitan puoli kuppia maitoa.
Unohda se Lemon Macaron ja kiehuva vesi, ja käy teekaupasta (Helsingissä Thehuone ja Ounce, muualtakin Suomesta löytynee vastaavia) hakemassa laadukasta teetä ja tavaratalosta vedenkeitin, jonka lämpötila on säädettävissä. Vihreä tee ei kestä 100-asteista vettä.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:04"]
Minusta se taas on sietämättömän kitkerää ja iljettävää. Niin on tosin musta teekin minusta, en saa sitä alas ilman etät laitan puoli kuppia maitoa.
[/quote]
Se kitkeryys johtuu yleensä liian kuumasta vedestä. Useat mustat teet haudutetaan 95-97 asteessa, mutta vihreät yleensä 60-80 asteessa.
Tosiaan hyvänkin vihreän teen voi helposti pilata hauduttamalla sitä väärin! Myös säilyttäminen vaikuttaa makuun ja vihreä tee kannattaa pitää jääkaapissa, koska muuten sen maku vähenee. Marketeista ei yleensä myös mitään kovin laadukasta teetä löydä vaan kannattaa rohkeasti marssia, johonkin tee liikkeeseen tai tilata nettikaupasta. Itse törmäsin viime lauantaina turun skanssissa loistavaan vihreään teehen, kun sielä oli joku yritys maistattamassa omia tuotteitaan, nimi taisi olla joku chinesetea tai sinnepäin. Olen myös tykännyt teehuoneen valikoimista.
Mielestäni vihreästä teestä löytyy paljon vivahteita. Ja tosiaan ei liian kuumaan veteen.
Terv. entinen mustan teen ystävä.
Nuo Liptonin "teet" on ihan arsesta. Ostin kaikkia tuohon sarjaan kuuluvista ja ne oli todella laimeanmakuisia paskoja. Etenkin kun olen juonut irtoteetä.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:04"]Minusta se taas on sietämättömän kitkerää ja iljettävää. Niin on tosin musta teekin minusta, en saa sitä alas ilman etät laitan puoli kuppia maitoa.
[/quote]
Haudutat väärin.
Pussiteestä puhuva ei ole oikeaa teetä nähnytkään. Käy tosiaan oikeassa irtoteetä myyvässä teekaupassa saamassa neuvoja ja haistelemassa teelaatuja ja tule sitten tänne vinkumaan.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 16:01"]Juon teetä päivittäin ja vaikka olen yrittänyt opetella juomaan mustan lisäksi vihreää, täytyy nyt todeta ettei se maistu miltään mustan teen ystävälle. Ei edes mikään maustettu versio. Tänään ostin Lipton Green Tea Lemon Macaron -makua ja oli todellinen pettymys. Pitkän hauduksen jälkeenkään erittäin laimea ja mauton litku.
[/quote]
No kannattaa ostaa oikeata teetä eikä mitään liptonin ällö-maku-höttöjä.
Älä laita kiehuvaa vettä vihreään teehen, muuten tee kitkeröityy. Veden pitää olla 70- tai 80-asteista vihreälle teelle. Äläkä osta mitään Liptonia tai Nordqvistia, joiden pussiteessä on lähinnä teepensaiden oksia ja muuta ylijäämää, hienoa pölyä, ei selvästikään lehtiainesta, josta ne antioksidantit tulevat. Ainoan poikkeuksen pussiteessä tekee Forsman, jonka pyramiditeet sisältävät teen kokonaisia lehtiä. Clipper myös vielä ok pussiteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä laita kiehuvaa vettä vihreään teehen, muuten tee kitkeröityy. Veden pitää olla 70- tai 80-asteista vihreälle teelle. Äläkä osta mitään Liptonia tai Nordqvistia, joiden pussiteessä on lähinnä teepensaiden oksia ja muuta ylijäämää, hienoa pölyä, ei selvästikään lehtiainesta, josta ne antioksidantit tulevat. Ainoan poikkeuksen pussiteessä tekee Forsman, jonka pyramiditeet sisältävät teen kokonaisia lehtiä. Clipper myös vielä ok pussiteeksi.
Ap varmasti hyötyy näistä neuvoistasi tosi paljon näin 11v aloituksen teon jälkeen :D
Olen kyllä itsekin sitä mieltä että oikein haudutettunakin vihreä tee on vähän.. laimean(?) makuista. Yleensä juon kahvia, sitäkin erittäin tummaa paahtoa ja mustana, mutta jos teetä juon niin vihreää kyllä.
Pidän teen hauduttamista työläämpänä, ja sitten pitää teepannu pestä ym. Iso vaiva parin kupillisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä itsekin sitä mieltä että oikein haudutettunakin vihreä tee on vähän.. laimean(?) makuista. Yleensä juon kahvia, sitäkin erittäin tummaa paahtoa ja mustana, mutta jos teetä juon niin vihreää kyllä.
Pidän teen hauduttamista työläämpänä, ja sitten pitää teepannu pestä ym. Iso vaiva parin kupillisen takia.
Millä tavalla on työläämpää laittaa teetä siivilään ja siivilä kannuun kuin laittaa puruja+vettä kahvinkeittimeen?
Vierailija kirjoitti:
Hauduta suoraan kupissa niin ei tule tiskiä pannusta. Itse tosin pesen kahvinkeittimen kannunkin säännöllisesti.
et vain osaa hauduttaa sitä oikein.