Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hakeutuisitko diagnosoitavaksi tällaisessa tapauksessa?

Vierailija
04.10.2021 |

Olen töissä sosiaali- ja terveysalalla. Parin viime vuoden aikana olen välillä ollut paikassa, jossa avustetaan fyysisesti vammaisia ihmisiä, mm. pyörätuolilla ja sähköpyörätuolilla liikkuvia ihmisiä. En ole tällaisissa tehtävissä tällä hetkellä.

Niissä tehtävissä ollessani huomasin, että minulla on voimakas pelko, jonka olemassaolosta en tiennyt aiemmin. Eli pelkään, että avustettavalle tapahtuu minun osaamattomuuteni takia tapaturma, esim. että sähköpyörätuoli osuu kynnykseen tai kiveen kadulla ja sen seurauksena kaatuu ja avustettava lentää mukkelis makkelis.

Tehtävään perehdyttävä työntekijä sanoi, ettei niin käy ja ettei sitä tarvitse pelätä, mutta silti pelkäsin liikkumista avustettavien kanssa niin paljon, että kämmeneni hikosivat ja lihakset olivat jännittämisestä ihan jumissa aina ulkoilua sisältäneen työpäivän jälkeen.

Kun seurasin vaivihkaa muita avustajia, he olivat ihan rentoja ja juttelivat jne. Itse olin jatkuvassa paniikissa. Ei auttanut vaikka sanoin itselleni mielessäni ettei mitään pahaa tapahdu. Oikein näin sieluni silmin että jotain hirveää tapahtuu.

En ole menossa enää kyseiseen paikkaan. Olen kuitenkin alkanut ajatella, että mistä helkkarista tuollaisessa irrationaalisessa pelossa on kyse.

Hakeutuisitko diagnosoitavaksi tällaisen ongelman takia? Haluaisitko tietää mistä on kyse? Haluaisitko hoitoa, keskusteluapua?

Palsta lukkiutuu kohta. Peukku ylös = kyllä, peukku alas = en.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä