Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en päässy ammattikorkeeseen koska opiskelupaikka yliopistossa

Vierailija
27.11.2014 |

Vaikka en mitään tutkintoa oo saanu vielä ulos

Ärsyttää kun suuret ikäluokat taas junailleet asiat itelle hyvin. Saivat opiskella monta päällekkäistä tutkintoa ja aikuisopintolinjatkin oli laajat ja helppopääsyisiä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haitko? Etkö tiennyt etukäteen näistä muutoksista?

Vierailija
2/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta. Mihin hait? Tiedän että on olemassa hakuja (esim. avoimen yliopiston väylä), jota kautta jos hakee, ei saa olla voimassa olevaa korkeakoulututkinnont suoritusoikeutta. Mutta se kyllä sanotaan niissä hakuohjeissa etukäteen. Luitko ohjeet huonosti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin mut yliopistoon oon päässy ennen vuotta 2014 ja tuon säännön ei pitäs koskee mua. Mut kyllä se silti näköjään vaikuttaa...

Vierailija
4/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:20"]

Tiesin mut yliopistoon oon päässy ennen vuotta 2014 ja tuon säännön ei pitäs koskee mua. Mut kyllä se silti näköjään vaikuttaa...

[/quote]

Mutta mikä sääntö? Ei ne ensikertalaiskiintiöt ole vielä käytössä, joten ei tämä nyt siihen liity, vaan johonkin ihan muuhun.

Vierailija
5/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden aikana voi ottaa vastaan yhden korkeakoulupaikan. Johtuisiko siitä?

Vierailija
6/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olet aloittanut yliopistossa?

Vierailija
7/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:27"]

[/quote]

Eikö tämäkin ole jo muuttunut niin, että lukukauden aikana voi ottaa vain yhden paikan?

Vierailija
8/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ensikertalainen kiintiö ole jo käytössä

Vierailija
9/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaiskiintiöt voitiin ottaa ensimmäistä kertaa käyttöön nyt syksyn yhteishaussa, mutta en tiedä yhtään oppilaitosta, joka olisi ne nyt ottanut. Olen hakemassa yliopistoon ja ne mitä olen katsonut (Helsinki, Turku, Oulu) ottaa kiintiöt käyttöön 2016.

Vierailija
10/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mun kaveri haki AMK:sta toiseen ja pääsi ainakin.

Vierailija
11/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:40"]

[/quote]

Mun kaveri haki AMK:sta toiseen ja pääsi ainakin.

[/quote]

Oho, ei tuota pitänyt lainata. Siis kaveri aloitti jo viime vuonna toisessa. Mutta pari vuotta sitten yksi tuttu opiskeli puoli vuotta yliopistossa ja sen jälkeen sai AMK paikan-

Vierailija
12/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua todella kiinnostaisi minne ap on hakenut? Ja millä perusteella hänet hylättiin? Eli kerro vähän lisää, koulutusohjelma ja amk vaikka?

Vierailija
13/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä sellainen tapaus, että on ollut haastattelu AMK:ssa ja olet kertonut opiskelevasi yliopistossa? Ne laskevat pisteesi sitten.

Vierailija
14/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:42"]

Onko tämä sellainen tapaus, että on ollut haastattelu AMK:ssa ja olet kertonut opiskelevasi yliopistossa? Ne laskevat pisteesi sitten.

[/quote]

Jollei koululla ole selkeään linjaa ilmoitettuna, että eivät ota kuin ensikertalaisia, niin tämä ei voi olla peruste evätä opiskelupaikkaa.

Vierailija
15/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nuo haastattelut on aina aika subjektiivisia, eli ymmärrän jos siitä on kysymys mutta ei sitä syytä ap:lle varmaan suoraan sanottu? Mäkin oon kyllä saanut sen käsityksen tosiaan että muista opiskelupaikoista voi saada miinusta, eli jos on kaksi tasavertaista hakijaa haastattelussa, joista toisella on jo opiskelupaikka/tutkinto ja toisella ei, aika herkästi se haastattelu kallistuu sen hyväksi, jolla ei ole aikaisempaa tutkintoa. Mä en tiedä saisko tällaiset seikat vaikuttaa, mutta kaipa siinä mietitään myös koulutuksen tärkeyttä hakijalle ja sitä, miten tosissaan on tai aikooko varmasti suorittaa opinnot loppuun. Jos on jo yksi opiskelupaikka/tutkinto, on todennäköisempää että toinen jää kesken, koska sille ei ole niin kovaa tarvetta kun ekallakin saa töitä tms. Ja koska amkeille ja yliopistoillekin valmistuvat opiskelijat on niin tärkeitä, niin tuollaisilla asioilla on varmaan merkitystä.

Vierailija
16/16 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla taitaa olla vähän selitettävää... Lähtökoh on ymmärtääkseni se, että jokinen voi ottaa yhden ns. korkeakoulu/ yliopisto-opiskelupaikan/ lukuvuosi, vai kun kaikista halutaan ni-in korkeakoulutettuja eä voi olla, et on vain !/ lukukausi. Mut toinen juttu on sit se, että ao. oppilaitos haluaa rajata valitsemiaan opiskelijoita niin että valitsee ensi-sijassa ne, joilla ei ole vielä ainutakaan opiskeluipaikkaa, mut ottamatta kantaa onko siinä järkeä, vai ei - niin ainakin tästä tulee kertoa samalla kertaa, kun kerrotaan yleiset pääsyvaatimukset. Kaikkien mahd. potenttiaalisten hakijoiden täytyy pystyä realistisesti arvioimaan, että kannattaako, jotain opiskelupaikkaa edes lähteä hakemaan; eikä vähiten vain sen takia, että jos nelikymppisenä, tai miksei aikaisemmin tai myöhemminkin saa päähänsä vaihtaa alaa, niin ei, ehkä ensimmäisenä ole kärkkymässä opiskelupaikkaa -paikasta,  joka on linjannut valitsevansa ensi-sijaisesti samanvuoden ylioppilaita (-yleensä nuoria, joilla ei ole vielä yhtään "varsinaista" opiskelupaikkaa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi