Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä palsta on pikkuporvareiden pesä

Vierailija
04.10.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-12116687

---hän ruotii pikkuporvarillista elämäntapaa, kun "teeskentely korvaa leikin, pöytätavat moraalin ja naapurikyttäys yksilönvapauden."

Pikkuporvari haluaa taivutella kaikki muut elämään niin kuin hän itse elää, ja juuri se tekee hänestä Kontulan mukaan hyvin vaarallisen.

Pikkuporvarillinen pelko

Sosiologian professori Harri Melin lisää vielä yhden pikkuporvarillisen piirteen, turvallisuushakuisuuden. Melin on Tampereen yliopistosta.

– Pikkuporvarillisuudelle on tyypillistä kaiken vieraan ja muutoksen pelko. Se tukeutuu mielellään tuttuun ja turvalliseen. Sillä on vahva näkemys siitä mikä on oikein ja mikä on väärin.

Myös Anna Kontula kirjoittaa pelosta. Pikkuporvallista on, että pelko ajaa helposti kaiken edelle. Asioita arvioidaan enimmäkseen oman turvallisuuden kannalta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on! Oon jo vuosia ajatellut samaa. 

Vierailija
2/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen iso poroporvari!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella. Ajattelen joka kerta kun näen täällä paheksuntaa kaikenlaisia elämän asioita kohtaan, että OMG miten tylsää porukkaa.

Itselleni keskiluokkaisuus edustaa lähinnä tavallisuutta ja tylsyyttä, ei mitään mielenkiintoista.

Vierailija
4/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii kyllä kuin nappi otsaan, 90%:a aloituksista ja kommenteista on juurikin pikkuporvarillisuutta- ahdasmielistä ja kapeakatseista, hyvin tuomitsevaa.

Vierailija
5/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun häpeilemättömästi yläluokkaan.

Vierailija
6/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lässyn lässyn. Tämä palsta on halpaa terapiaa tärähtäneille. Siinä olemassaolon oikeutus.

Vierailija
7/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki ihmiset olisivat kuten Anna Kontula niin täällä elettäisiin kynttilän valossa renkipoikina ja piikatyttöinä punalauluja lauleskellen ja utopioista unelmoiden. Raha tuntuu Annallekin kelpaavan, joten aika feikki nainen ideologioineen.

Vierailija
8/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki ihmiset olisivat kuten Anna Kontula niin täällä elettäisiin kynttilän valossa renkipoikina ja piikatyttöinä punalauluja lauleskellen ja utopioista unelmoiden. Raha tuntuu Annallekin kelpaavan, joten aika feikki nainen ideologioineen.

Avaa vähän, miksi näin olisi.

Vierailija
9/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaluokalla ja yläluokalla on henkinen vapaus, yläluokalla myös taloudellinen.

Keskiluokalla on taloudellinen turva, mutta ei minkäänlaista vapautta.

Elintaso romahtaisi heti kun hamsteri hyrrästään hyppäisi.

Vierailija
10/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän olen häikäilemätön rosvoparoni.

Vierailija
11/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontula on tuossa asiassa aivan oikeassa. Eräs sukulaiseni on pikkuporvarillisuuden ruumiillistuma ja siksi käy hermoille. Mieluummin avoimesti porvari tai duunari, mutta pikkuporvarillisuus on huonoitsetuntoista ja pelokasta sievistelyn ja teeskentelyn tarvetta, joka feikkiydessään ärsyttää ainakin itseäni.

Pikkuporvarit aina kauhistuvat ja painikoivat kaikesta. Kyseinen sukulaiseni on tavallaan elänyt jossain pumpulissa koko elämänsä, edes haluamatta oppia mitään elämästä tai todellisuudesta. Se todellisuuspakoisuus yhdistettynä muiden kontrolloinnin tarpeeseen ärsyttää.

Vierailija
12/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin Anna Kontulan haastattelua. Kuulosti äänen perusteella joltain 80v ihmiseltä.

Vierailija
13/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaluokalla ja yläluokalla on henkinen vapaus, yläluokalla myös taloudellinen.

Keskiluokalla on taloudellinen turva, mutta ei minkäänlaista vapautta.

Elintaso romahtaisi heti kun hamsteri hyrrästään hyppäisi.

Tämä on aivan totta. Siksi pikkuporvari suojautuu sen teatterin avulla siltä poisputoamisen peloltaan. Yläluokan ei tarvitse vaivautua, mutta pikkuporvaria pelottaa koko ajan.

Vierailija
14/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii kyllä kuin nappi otsaan, 90%:a aloituksista ja kommenteista on juurikin pikkuporvarillisuutta- ahdasmielistä ja kapeakatseista, hyvin tuomitsevaa.

Näin on. Tosin moni ahdasmielinen anonyymi tunnustautuu tällä palstalla persuksi.

Vierailija
15/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon porvareli eli kaupunkilainen.

En vaan niin pieni kun 185cm ja 90kg

Vierailija
16/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet noilla mitoilla mis salkopapu

Vierailija
17/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alun perin porvari oli a) kaupunkilainen, jolla oli b) kauppiassäädyn velvollisuudet ja oikeudet. Eli käytännössä yksityisyrittäjä, joka asuu kaupungissa. Nykyään termi tosin on laajentunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän