Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko ajan menkkakipuja, mutta kuukautiset ei ala. Voiko johtua vaihdevuosista

Vierailija
04.10.2021 |

tällainen? Edelliset menkat olleet kesällä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä nostan, onko tällaisesta kokemuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet varmaan sen raskaustestin tehnyt...

Vierailija
4/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin gynelle asap.

Vierailija
5/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tavallinen esivaihdevuosioire! Eikä ole mitenkään vaarallinen, vähän tylsä kyllä. Liittyy juuri pitkittyneisiin kiertoihin jotka yleistyy jo premenopaussivaiheessa (usein vuorottelevat lyhyiden kiertojen kanssa). Näissä pitkissä kierroissa usein ovulaatiota ei tapahdu ja sitten ei erity kohdun limakalvon vuotona irrottavaa keltarauhashormonia. Niinpä vuoto tulee ulos vasta, kun kohdun limakalvo paksunee niin paljon että sen oma paino ärsyttää kohdun supistelemaan sen uloss. Tätä supistelua voi olla viikkokausia ennen kuin itse vuoto tulee.

Jos tuohon lääkkeellistä apua haluaa, niin joko keltarauhashormoni vuodon stimulointiin tai yhdistelmä-e-pilleri toimiii. Itse en tuollaisia halunnut, mulle onnneksi riitti kohdun supistelua hillitsevän vadelmanlehtiteen latkiminen aina kun supistelii kovin. Ei ollut mulla nuo ollenkaan niin kipeitä kyllä kuin nuoruuden menkkakivut, joita ei olisi pystynyt viikkoja sietämään.

Vierailija
6/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin gynelle asap.

No ei tämä mikään asap lääkäriin -asia ole esivaihdevuosi- tai vaihdevuosi-ikäisellä naisella. Kyllä niitä vuotosekoiluja yleensä riittää 5-10 vuotta ennen kuin loppuu kokonaan. Toki jos oire häiritsee niin saahan siiihen hormoneita. Mutta mikään kiireellinen juttu ei ole.

Vierailija
7/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuiko rokotteen jälkeen?

Vierailija
8/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin lääkärille varmuuden vuoksi. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

Vierailija
9/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin gynelle asap.

Jos ei rahaa gynegoloki, avun saat terveyskeskus.Jos häikää? Laittaa sinut naisten tautien plk. jatkotutkimuksiin.Se on vaan se julkisen sektorin plk. maksu.Jokainen olemme keholtamme yksilöitä,Joten vaikea sinun saada asiasta vertaistukea ja apua täältä.Äidilläni kuukautiset loppu seinään vaihdevuosissa,ilman oireilua.Tädiltäni poistettiin kohtu vaihdevuosisa ,jne.

Vierailija
10/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen Ap ? Onko raskaus poissuljettu vaihtoehto? Onko ollut stressiä tai muita tuntemuksia kipujen lisäksi? Onko milloin ultrattu tai papakoe otettu?

Vierailija
11/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen Ap ? Onko raskaus poissuljettu vaihtoehto? Onko ollut stressiä tai muita tuntemuksia kipujen lisäksi? Onko milloin ultrattu tai papakoe otettu?

Ultrattu gynellä pari kk sitten.

ap

Vierailija
12/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin gynelle asap.

No ei tämä mikään asap lääkäriin -asia ole esivaihdevuosi- tai vaihdevuosi-ikäisellä naisella. Kyllä niitä vuotosekoiluja yleensä riittää 5-10 vuotta ennen kuin loppuu kokonaan. Toki jos oire häiritsee niin saahan siiihen hormoneita. Mutta mikään kiireellinen juttu ei ole.

Ei ole iso juttu käydä gynellä, vaihdevuosien tilanne voidaan tsekata vaikka verikokeella ja sitten tietää missä mennään. Vuotohäiriöt ja jatkuvat kivut voi viitata myös muuhun, enkä itse ainakaan jaksaisi jatkuvasti elää epätietoisuudessa.

Vierailija
13/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mulla alkoi yllättäen vaihdevuosioireet koronarokotteen aikaan. Olenhan toki jo 42 joten voi olla että olisi alkanut muutenkin, mutta siihen asti ei mitään oireita, nyt kuumia aaltoja, kolotuksia, aivosumua, menkat ei tule mutta tuntuu että tulisi. Kävin lääkärissä ja totesi että kuuluu ikään, eikä katsota ennenaikaisiksi vaihdevuosiksi koska olen yli 40. Ei siinä sinänsä mitään, kiva melkoista on päästä eroonkin jo, mutta väkisin mietityttää voiko tuo rokotus olla vaikuttanut, kun muutkiin on hormonihäiriöistä raportoineet. Esim. raju laihdutus voi tunnetusti aikaistaa vaihdevuosia, tiedä vaikka tällainen rokotuskin?

Vierailija
14/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mulla alkoi yllättäen vaihdevuosioireet koronarokotteen aikaan. Olenhan toki jo 42 joten voi olla että olisi alkanut muutenkin, mutta siihen asti ei mitään oireita, nyt kuumia aaltoja, kolotuksia, aivosumua, menkat ei tule mutta tuntuu että tulisi. Kävin lääkärissä ja totesi että kuuluu ikään, eikä katsota ennenaikaisiksi vaihdevuosiksi koska olen yli 40. Ei siinä sinänsä mitään, kiva melkoista on päästä eroonkin jo, mutta väkisin mietityttää voiko tuo rokotus olla vaikuttanut, kun muutkiin on hormonihäiriöistä raportoineet. Esim. raju laihdutus voi tunnetusti aikaistaa vaihdevuosia, tiedä vaikka tällainen rokotuskin?

Minä olen 44 ja minulla jäivät ennen täysin säännölliset kuukautiset 3 kuukaudeksi pois koronarokotuksen jälkeen. Samalla tuli ihme hikoilua ym. Viime kuussa kuukautiset onneksi palasivat ihan normaaleina, ja nuo muutkin oireet ovat kadonneet. Eli sinullakin voi olla vain väliaikaista tuo. Jotenkin rokotukset tuntuvat sekoittavan hormonitoiminnan.

Vierailija
15/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samanlaiselta tapaukselta kuin itselläni oli yhdessä kierrossa. Kuukautisten piti alkaa, mutta eivät alkaneet. Minulla ei yleensä ole kuukautiskipuja, mutta silloin oli kovia kouristeluja useita päiviä. Viikon odottelun jälkeen kuukautiset lopulta alkoivat ja toista kertaa tuota ei ole tapahtunut (vielä). Itse luulin kuukautisten silloin loppuvan, mutta nyt ne ovat jatkuneet taas vuoden ihan normaalisti. Olen 51-vuotias. 

Vierailija
16/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin gynelle asap.

Ei ole iso juttu käydä gynellä, vaihdevuosien tilanne voidaan tsekata vaikka verikokeella ja sitten tietää missä mennään. Vuotohäiriöt ja jatkuvat kivut voi viitata myös muuhun, enkä itse ainakaan jaksaisi jatkuvasti elää epätietoisuudessa.

Mulla ei siis ole vuotohäiriöitä, vaan mitään vuotoa ei näy eikä kuulu vaikka menkkakipuja onkin.

Ap

Vierailija
17/17 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynelle varaat ajan.

Mulla oli premenopaussissa 2vk kipuja eli kierron puolivälistä alkaen ja sit tuli vuoto.

Toinen juttu on että olet raskaana. Tekisin testin, varaisin ajan ja sen mukaan etenisin. Aina ei ole kyse vaarallisesta jutusta mutta hyvä tsekata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi