Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossupummin avautuminen

Vierailija
27.11.2014 |

Olen 20-vuotias nainen ja elänyt toimeentulotuella nyt noin vuoden. Mua ahdistaa, miten yhteiskunta ei tue minua ja kaltaisiani muuten kuin taloudellisesti. Vähemmälläkin rahalla pärjäisin, mutta tukea ei saa, vaikka miten haluaa.

Aloitin syksyllä 2013 merkonomiopinnot ammattikoulussa. Olin keskeyttänyt lukio-opinnot aiemmin masennuksen ja ahdistuneisuuden vuoksi, mutta ne olivat miltei valmiina. Amiksessa alkoi pian huonompi kausi - en jaksanut herätä aamuisin kouluun ja koulussa olo ahdisti. Pian sain sairauslomaa eikä sen jälkeen koulu enää oikein lähtenyt käyntiin. Keskeytin opinnot joulukuussa 2013 ja aloin saada toimeentulotukea. Tämän jälkeen olin aika pahasti tyhjän päällä - päivätoimintaa olisi ollut tarjolla, mutta jaksaminen ei riittänyt. Kirjoitin kuitenkin keväällä ylioppilaaksi hyvin arvosanoin ja aloin suorittaa vielä puuttuvia lukiokurssejani. 

Ammattikoulusta eroaminen venyi, koulun kanssa asioiden hoitaminen oli vaikeaa. Koulu perui varaamiani aikoja useaan kertaan. Eropaperit sain kirjoitettua vasta viime viikolla, mutta eropäivä merkittiin jostain syystä tämän vuoden elokuulle. Sain tällä viikolla postitse erotodistuksen ja soitin TE-keskukseen, jolle en ollut kelvannut työttömäksi, kun mulla oli vielä opiskelupaikka. Sanoin, että haluaisin varata ajan jatkoni suunnittelemista varten nyt kun olen heidänkin silmissään työtön, että voitaisiin keskustella, menenkö työkokeiluun vai kenties kuntouttavaan työtoimintaan vai mitä teen. Puhelimessa joku muakin nuoremman kuuloinen, erittäin näsäviisas mieshenkilö sanoi, etten ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan, kun olen itse eronnut amiksesta. Sen tiesinkin, mutta sanoin, että haluan työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan. Mieshenkilö sanoi, että tilanteessani luultavasti kumpikaan niistä ei ole hyvä vaihtoehto, mutta mitä mun pitäis sitten tehdä pelkällä lukiokoulutuksella siihen asti, että pääsen toivottavasti ensi syksynä opiskelemaan? Maatako toinen vuosi kotona? Sain lopulta jätettyä soittopyynnön, mutta tilanteeni ei kuulemma ole riittävän hankala keskusteluaikaa varten, joten joku sieltä sitten soittaa mulle joskus ja puhutaan ja that's it, toivottavasti saan edes silloin varattua ajan. 

Kirsikkana tämän kakun päällä on vielä se, että olen suunnitellut yhteenmuuttoa poikaystäväni kanssa, joka on myös työtön ylioppilas ja tällä hetkellä työkokeilussa. Tällä hetkellä kuitenkin meille halvemmaksi tulee pitää kahta kämppää, jotka molemmat yhteiskunta maksaa. Jos muuttaisimme yhteen kun saan toimeentulotukea, multa menis kaikki tulot asumistukea lukuunottamatta poikaystäväni 30k perinnön takia. Ahdistaa tämä tilanne, oikeastihan se ois yhteiskunnalle parempi maksaa meille vain yhdestä asunnosta...

Olen sitä mieltä, että toimeentulotuen perusosa vois olla pienempi ja opintotukea pitäis parantaa ja lainanottopakko poistaa. Saisin mielelläni itsekin vähän vähemmän toimeentulotukea, tästä jää nytkin säästöön opiskeluaikoja varten, mikä on aika ironista. 

Vituttaako teitäkin tämä toimeentulotukisysteemi?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kirjoitit ylioppilaaksi, vaikka kurssit eivät olleet kasassa?! Lakkia ei saa ennen kuin vaadittu määrä kursseja on kasassa. Provo...

Vierailija
2/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:11"]

Miten kirjoitit ylioppilaaksi, vaikka kurssit eivät olleet kasassa?! Lakkia ei saa ennen kuin vaadittu määrä kursseja on kasassa. Provo...

[/quote]

Tarkoitin siis suorittaneeni ylioppilaskirjoitukset, lakin saan vasta ens viikon perjantaina. Pakolliset kurssit mulla oli melkein kokonaan kasassa kun aloitin aikuislukiolla viime syksynä, taisin suorittaa siellä yhen vai kaks pakollista kurssia, jotka vielä puuttui. Vaihdoin siis päivälukiosta aikuislukiolle. En ois kyllä keksinyt tällasta ihan heti päästäni :D

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:11"]Miten kirjoitit ylioppilaaksi, vaikka kurssit eivät olleet kasassa?! Lakkia ei saa ennen kuin vaadittu määrä kursseja on kasassa. Provo...
[/quote]
No haloo, voi ne ylioppilaskokeet tehdä vaikka vaadittava kurssimäärä ei olisi vielä kasassa.

Vierailija
4/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tukijärjestelmää voisi mielestänne parantaa, sekä taloudelliselta että työnkäyntiin ja opiskeluun kannustavalta kannalta? Kannatatteko kansalaispalkkaa? Itse en, koska jos sitä maksettaisiin kaikille, sen olisi oltava varsin suppea, tyyliin maksimissaan jotain 200e/kk, millä taas sitten työttömien ois tosi vaikee maksaa asumisensa ja elämisensä. Toisaalta ymmärrän työssäkäyvien ärtymyksen siihen, että toiset antaa ja jotkut vaan pohjattomina kuiluina ottaa ja ottaa niitä verorahoja.

Ja ai niin, mistä hyvästä alapeukut?

AP

Vierailija
5/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkille. siina mun vinkki. Ja uimaan. Ja oikeata ruokaa. Vihanneksia, aamulla kaurapuuroa jne. kokeile. Ihan oikeasti. 

Ja sitten puhtia koneeseen. Ihav hyvän kuuloinen asenne, mutta kun on asunut sellaisessa maassa, jossa sossuturvaa ei ole tulee väkisin katsoneeksi tätä menoa sillä silmällä, että on varaa kärsia ja passivoitua "kun vaan tuntuu siltä". Monessa ihan sivistyneessäkin paikassa olet kadulla aika hetkessä jos herääminen ja perusvastuiden kanto ei suju. Sinällään tietysti hienoa että on turvaverkko, mutta mutta. Kyllä se ihan oikeasti passivoi ja myöhäistää ihmisten kykyä herätä siihen, että omin voimin pitää elämässä pärjätä. 

Vierailija
6/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:43"]

Lenkille. siina mun vinkki. Ja uimaan. Ja oikeata ruokaa. Vihanneksia, aamulla kaurapuuroa jne. kokeile. Ihan oikeasti. 

Ja sitten puhtia koneeseen. Ihav hyvän kuuloinen asenne, mutta kun on asunut sellaisessa maassa, jossa sossuturvaa ei ole tulee väkisin katsoneeksi tätä menoa sillä silmällä, että on varaa kärsia ja passivoitua "kun vaan tuntuu siltä". Monessa ihan sivistyneessäkin paikassa olet kadulla aika hetkessä jos herääminen ja perusvastuiden kanto ei suju. Sinällään tietysti hienoa että on turvaverkko, mutta mutta. Kyllä se ihan oikeasti passivoi ja myöhäistää ihmisten kykyä herätä siihen, että omin voimin pitää elämässä pärjätä. 

[/quote]

Joo-o, tiedän, että paras keino masennuksesta paranemiseen on niskapersote ja oikeat elämäntavat. Ärsyttää vaan kun yhteiskunnan taholta ei edes yritetä kannustaa siihen ketään muita kuin jo valmiiksi työssäkäyviä, joilla on luonnollisesti työttömiä suurempi syrjäytymisriski. Onneks oon saanut asioita vietyä parempaan suuntaan. Jos en sinne työkokeiluun pääse tai töitä muutenkaan saa niin vois ainakin kyllä lenkkeillä ja aloittaa mielekkään harrastuksen, vaikka kirppareilla pyörimisen jälleen. Ruokavaliota olen myös muuttamassa parempaan suuntaan. Käyn myös psykoterapiassa, joka ei kyllä valitettavasti ole auttanut yhtään niin paljoa kuin toivoin, vaikka motivaatio on oikeesti ollut ihan hyvä. Jotenkin vaan ahdistaa se, että apu tuntuu olevan enemmän rahallista kuin sitä oikeaa tukea, mutta onneksi on läheisiä.

Nyt lähden haukkaamaan happea ainakin sen verran, että vien ton erotodistuksen työkkäriin. Saa taas edes vähän asioita eteenpäin.

AP

Vierailija
7/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun yhteiskunnan pitäisi auttaa vaikka sulla EI OLE MITÄÄN HÄTÄÄ. MITEN KEHTAAT MARISTA ETTÄ AHDISTAA KUN PITÄÄ NOUSTA AAMULLA SINNE ILMAISEEN KOULUUN! Vittu että sylettää kun muualla maailmassa lapset kuolee nälkään ja hakee vettä kaivoista niin täällä meillä saatana ahdistellaan ja masennutaan ja jotenkin yhteiskunnan pitäisi vielä auttaa. Kaikki on pedattu valmiiksi, KAIKKI!

Vierailija
8/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on siis tapana jättää asiat kesken, oletko nyt niin hyvässä kunnossa, että tiedät, että kun syksyllä aloitat opiskelut, jaksat myös opiskella? Menetkö samalle linjalle kuin aiemmin lopettamasi ala?

Vierailija
9/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:56"]Voi että kun yhteiskunnan pitäisi auttaa vaikka sulla EI OLE MITÄÄN HÄTÄÄ. MITEN KEHTAAT MARISTA ETTÄ AHDISTAA KUN PITÄÄ NOUSTA AAMULLA SINNE ILMAISEEN KOULUUN! Vittu että sylettää kun muualla maailmassa lapset kuolee nälkään ja hakee vettä kaivoista niin täällä meillä saatana ahdistellaan ja masennutaan ja jotenkin yhteiskunnan pitäisi vielä auttaa. Kaikki on pedattu valmiiksi, KAIKKI!
[/quote]
No yhyy älä sinä enää käy suihkussa ja vedä vessaa kun Afrikassa ei ole vettä! Raivostuttaa ihmiset jotka vähättelee toisten ongelmia sillä, että jossain on asiat vielä kamalammin. Mistä tiedät minkä takia ap on masentunut? Ja ihan oikeasti, masentuneet ja muut mt-potilaat on käytännössä tän maan pohjasakkaa, huonommat olot kuin vangeilla. Ne jotka sanoo että niskaperseotteella vaan töihin tai opiskelemaan tai lenkille eivät tiedä ollenkaan millainen sairaus masennus on. Ap on sentään yrittänyt ja yrittää edelleen, mutta yhteiskunta vaan lyttää maahan.
Sympatiat sulle ap, ja tsemppiä!

Vierailija
10/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:56"]

Sulla on siis tapana jättää asiat kesken, oletko nyt niin hyvässä kunnossa, että tiedät, että kun syksyllä aloitat opiskelut, jaksat myös opiskella? Menetkö samalle linjalle kuin aiemmin lopettamasi ala?

[/quote]

En vielä oo ole ihan priimakunnossa, mutta yritän tosissani aktivoida itteni sellaseen elämänrytmiin, että jaksan siellä koulussa sit parhaani mukaan. Aikuislukiossa jaksoin käydä neljänä iltana viikossa nyt viimeisellä yrittämällä eli tänä syksynä, joten toivoa on. En hae samalle alalle, prioriteettina on yliopisto ja lisäksi aion hakea ammattikorkeaan ja sitten amikseen eräälle toiselle linjalle. Mut just siks, että jaksaisin käydä siellä koulussa sit, ois nyt tärkeetä päästä vaikka sinne työkokeiluun. Töissäkäynti on aina olllut mulle koulua helpompaa, jotenkin koulusta sitä vaan antaa itelleen luvan olla pois ja töistä ei millään kehtais vaikka ois kuinka huono olo.

Niin ja valittajat, älkää jaksako. Mä edes yritän ja aion joskus tehdä itsekin jotain elantoni eteen, toisin kuin monet muut toimeentulotuen saajat.

Nyt sinne työkkäriin. Moi.

AP

Vierailija
11/11 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on toi "mä siis ainakin yritän toisinku muut, kehukaa mua!" -asennekin aika paska.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän