etätyö
Milsi jotkut ihmiset eivät ymmärrä etätyötä, teen ihan samat tehtävät kotoa käsin kuin toimistosta, itselleni on tärkeää myös päästä liikkumaan päivän aikana ja sitä toimistotyö ei mahdollista.
Kommentit (6)
Itsekin olen It-alalla ja teen säännöllisesti etätöitä, mutta kyllä meilläkin kuulee vielä, kuinka pitäisi toimistolla olla tekemässä "oikeita töitä" ja kuinka meilläkin on taas kiristetty etätyökäytäntöjä, huohhh...
Niin ja joulukuussa on mukava ottaa pikku useamman tonnin bonus verottajalta, kun on tullut ilmoitettua matkakulut toimistolle joka päivälle vaikka kotona on pysytty.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 11:29"]
Itsekin olen It-alalla ja teen säännöllisesti etätöitä, mutta kyllä meilläkin kuulee vielä, kuinka pitäisi toimistolla olla tekemässä "oikeita töitä" ja kuinka meilläkin on taas kiristetty etätyökäytäntöjä, huohhh...
[/quote]
Näissä on kai aika paljon yritys- ja ihan tiimikohtaisiakin eroja miten suhtaudutaan. Meillä on niin helvetilliseet avokonttorit, että useimmat on sitä mieltä ettei ainakaan koodaustyötä siellä pysty melussa ja kenkien kopinassa ja myyjien puhuessa samassa tilassa puhelijmeen kunnolla tekemään, joten etätyöpäiviä pidetään yleisesti niinä tehokkaimpina työpäivinä.
Olen töissä isossa firmassa ja tiedän että täälllä samassa talossakin on kyllä esimiehiä, jotka paljon nihkeämmin myöntävät etätyöoikeuksia alaisileen. Meillä taas jotkut jopa asuu eri paikkakunnalla ja käyvät hyvin harvoin konttorilla.
Minä teen jatkuvaa etätyötä, ja kyllä se suhtautuminen usein on sellaista "ai ihanaa kun saa olla kotona koko ajan". No ei ole. Ja kaikki lastenkin lääkärikäynnit ja koulujutut joudun hoitamaan automaattisesti kun "olet kuitenkin kotona", mies kun on toimistolla niin sen työ on jotenkin sitten tärkeämpää.
Mä olen tehnyt etätöitä jo monta vuotta. Alussa jotkut tutut eivät tuntuneet ymmärtävän, että meille ei tosiaan voi tulla keskellä päivää kahville enkä minä lähde keskellä päivää heidän kanssaan shoppailemaan tai käyttämään heidän koiraansa ulkona. ENKÄ ole automaattinen lapsenvahti heidän sairastuneille lapsilleen. Myöskin siinä tuntui olevan ongelmia, että saatan ajoittaa työni iltapainotteiseksi tai tehdä pitkän päivän ottaakseni vastaavasti toisena päivänä vapaata. Ajan myötä kaikki kuitenkin oppivat, että meille ei tulla yllätysvierailulle (en minäkään paukkaa muiden työpaikoille sopimatta asiasta etukäteen) ja että todellakin teen töitä enkä vaan hengaile himassa. Työpaikalla etätyötä on aina pidetty yhtä arvossa kuin toimistolla tapahtuvaakin työtä, joten siinä ei ole ollut ongelmia.
Miten niin "ei ymmärrä"? Minä teen myös pari-kolme päivää viikossa kotoa etänä, it-alan hommia, enkä ole törmännyt sellaiseen ettei sitä ymmärrettäisi. No, jotkut naapurit voi luulla että olen työtön kun olen niin paljon kotona, mutta mitäpä siitä ;)