Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Abortti vai iltatähti?

Vierailija
25.11.2014 |

Tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta ja odotan nyt neljättä lasta. Muut lapset ovat iältään 5-, 8- ja 10-vuotiaat. Ajatus uudesta vauvasta ahdistaa muun muassa seuraavista syistä:

- raskausvaivat, ovat pahentuneet kerta kerralta ja viimeksi kärsin muun muassa peräpukamista ja suonikohjuista

- vapauden menetys, elämä on nyt aika helppoa ja mukavaa vauvavuosiin verrattuna, lapset voivat olla hetken keskenäänkin käydessäni kaupassa tai lenkillä. Kun on ollut raskaana tai imettänyt 7 vuotta putkeen, tuntuu kaiken aloittaminen alusta raskaalta

- ura, teen jatko-opintoja yliopistolla ja minun pitäisi aloittaa uudessa kiinnostavassa työpaikassa toukokuussa (laskettu aika heinäkuussa)

- talous, koska olen opiskellut viime vuodet, äitiysrahani tulee olemaan todella pieni. Toukokuussa alkavan työn piti tuoda  vihdoin huojennusta talouteemme

- tavarat(!), olen aktiivisesti hankkiutunut eroon kaikesta vauvatavarasta eikä meillä ole MITÄÄN jäljellä. Kaikki pitäisi siis hankkia uudelleen taas kerran...

Ainoat vauvan pitämistä puoltavat seikat ovat:
- ahdistus abortista, ajattelen nykyisiä lapsiani ja mietin, jos joku heistä olisi jäänyt syntymättä
- meillä on tiivis perhe ja iso koti, johon vauva kyllä mahtuisi
- sisarukset olisivat kuitenkin innoissaan uudesta pikkusiskosta- tai veljestä

Kuitenkin näen tulevaisuuden melko näköalattomana, jos tiedän, että seuraavat pari vuotta menevät taas univelassa ja jatkuvaa hoivaa tarvitsevan pikkuihmisen palveluksessa, ahdistaa. Mieheni on samoilla linjoilla, ei ole innoissaan lisälapsista mutta tietää, että teoriassa kyllä selviäisimme.

Mitä pitäisi tehdä?!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 09:18"]

Mitäs jos tällä kertaa ottaisit ja ostaisit kaiken mahdollisen avun? Vauva-aika voisi olla helpompaa. Meillä on neljä lasta myös, joten tiedän mielestäni, mistä puhun. Vauva-aika on usein rankkaa, mutta yhteistyö ja hyvä asenne auttavat. Hemmottele itseäsi raskausaikana ja tee vauvasta yhteinen koko perheen asia hänen synnyttyäänkin. On aika lyhyt normaalisti se hankalin aika. Kyllä elämä normaalisti sitten taas helpottaa. Tietysti riskejä on. Mutta onko mahdollisimman helppo elämä todella niin tärkeää?

[/quote]

Kiitos rohkaisevista kommenteista!

Ja toiselle kysyjälle vastaukseksi, että lapsen isä tuskin malttaa jäädä isyyslomaa pidemmäksi ajaksi kotiin. Esikoista hän kyllä hoiti vauva-aikaan kotona minun ollessani töistä, mutta sittemmin ura on vienyt mukanaan.

Vierailija
22/30 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kannattaa käydä sterilisaatiossa. Se on paljon pienempi toimenpide kuin naisen sterilisaatio. Ja sen voi tehdä jo naisen raskausaikana, niin mies on koko ajan täysissä voimissa hoitamaan sitten vauvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 09:32"]Miehen kannattaa käydä sterilisaatiossa. Se on paljon pienempi toimenpide kuin naisen sterilisaatio. Ja sen voi tehdä jo naisen raskausaikana, niin mies on koko ajan täysissä voimissa hoitamaan sitten vauvaa.
[/quote]

Steriloimaton mieskö sitten on jotenkin vähempi jaksava?

Vierailija
24/30 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 09:32"]Miehen kannattaa käydä sterilisaatiossa. Se on paljon pienempi toimenpide kuin naisen sterilisaatio. Ja sen voi tehdä jo naisen raskausaikana, niin mies on koko ajan täysissä voimissa hoitamaan sitten vauvaa. [/quote] Steriloimaton mieskö sitten on jotenkin vähempi jaksava?

[/quote]

Ei, vaan toipumisaika ei osu vauvan koliikki-itkun kanssa samaan aikaan. Viikon verran voi nimittäin olla hieman kipeä miehen alapää toimenpiteen jälkeen. 

Vierailija
25/30 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös sinulle, joka sait kolmannen 36-vuotiaana, hienosta tarinastasi!

Vierailija
26/30 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 09:32"]

Miehen kannattaa käydä sterilisaatiossa. Se on paljon pienempi toimenpide kuin naisen sterilisaatio. Ja sen voi tehdä jo naisen raskausaikana, niin mies on koko ajan täysissä voimissa hoitamaan sitten vauvaa.

[/quote]

Meillä sterilisaatio tuli puheeksi ihan minun omasta aloitteestani ja huomasin että mies hiukan epäröi sitä omalle kohdalleen tehtäväksi vaikkei myöskään enää tämän kolmannen jälkeen lapsia halua. Lähinnä varmaan epäröi sitä että omaa vehjettään mennään sorkkimaan. Varmastikin siihen suotuisi, jos vaatisin, mutta minä taas en omalla kohdalla sitä epäröi yhtään, joten on päivän selvää että haluan sen minulle tehtäväksi. Ei ketään pidä mennä painostamaan tekemään tuollaista operaatiota, jos sitä vähänkään epäröi. -7

Vierailija
27/30 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin vähän ihmettelen että mikä iltatähti tuo nyt on jos kuopus on vasta 5v. :D Meillä on iltatähti, koska nuorimman ja toiseksi nuorimman ikäero on 9 vuotta ja olen jo 36-vuotias. Yhteensä neljä lasta. Aborttia en edes harkinnut vaan olin aika innoissani vauvasta heti. Loppuraskaus oli kyllä raskas ja selkäkivut ihan kauheita. Vauva-aikakaan ei sitten ihan mitään ruusuista menoa ollut, vauva valvotti paljon ja lopulta todettiinkin allergioita jne. 

Mutta äkkiä se vauvavuosi sitten kuitenkin meni ja sen jälkeen helpotti paljon. Vauva sulatti heti miehen ja isompien lasten sydämet ja lopulta minunkin. Myönnän että alkuun suorastaan kadutti, että lapsen pidin kun sen verran rankkaa oli. Meillä onneksi on hyvä tukiverkko ja sain paljon apua vanhemmiltani, jotka ovat jo eläkkeellä ja jotka myös kovasti innostuivat uudesta vauvasta.

Nyt lapsi on aivan mielettömän ihana, kiltti ja helppo 2-vuotias. On kyllä tuonut meidän ja lähisukulaistemme elämään enemmän iloa ja onnea kuin olisin osannut kuvitellakaan. Vanhin lapsemme on jo 14-vuotias ja hänkin tykkää pikkuisesta kovasti ja yllättävän paljon jaksaa leikkiäkin. 

Eli rankasta alusta huolimatta suosittelen ehdottomasti että pidät vauvan. Omat lapset ovat parasta elämässä.

Vierailija
28/30 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt nelivuotias kun itsellä ikää 45v. Ei alle nelikymppisenä voi edes puhua iltatähdestä.

Vierailija
29/30 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti voisitko jakaa vauvan hoidon niin että mies pitäisi osan vapaista ja voisit aloittaa työsi nopeammin. Olisit siis yhteensä 4 kk poissa. Ja sitten pari kk töissä. Ja vauvalle oma hoitaja.

Vierailija
30/30 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole aivan varma, että lapsen haluaa, on parempi tehdä abortti. En toki epäile, etteikö lapsi olisi rakastettu, jos päättäisitte pitää. Kiivaita abortin vastustajia kehottaisin miettimään, onko kantanne kuitenkin melko itsekäs. Monissa tapauksissa ei ole todellakaan lapsen edun mukaista syntyä tällaiseen maailmaan.