Onko kukaan koskaan onnistunut vaihtamaan jouluvaloihin lamppua?
Mulla on useempikin valosarja ja sellainen kynttelikkö, joista palaa noin puolet.
Onko ne ihan kertakäyttökamaa, vai miten niitä lamppuja vaihdetaan? Koitin vaihtaa yhdestä kyntteliköstä kaikki (mullanoli yksi varalamppu siihen, kävin kaikki erikseen läpi) mutta eihän se silti toiminut.
Kommentit (14)
Sitten kyllä ottaa pattiin, kun ostat uuden lampun ja se onkin erilainen kuin alkuperäinen.
Ihan turhaa hommaa. Valitettavasti roskiskamaa ja uudet tilalle. Nykyisiin led-sarjoihinhan ei edes voi vaihtaa lamppuja.
Onnistuu, jos sattuu omistamaan vastusmittarin, millä voi määrittää vialliset polttimot. Valot ovat kytkettynä sarjaan ja jos yksi polttimo menee rikki, niin kaikki samaan ryhmään kuuluvat sammuvat.
Jos ostat varapolttimoita, niin katso vanhasta oikea jännite. Esimerkiksi 7 lamppuisen jännite on noin 33 volttia.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 07:58"]
Onnistuu, jos sattuu omistamaan vastusmittarin, millä voi määrittää vialliset polttimot. Valot ovat kytkettynä sarjaan ja jos yksi polttimo menee rikki, niin kaikki samaan ryhmään kuuluvat sammuvat.
Jos ostat varapolttimoita, niin katso vanhasta oikea jännite. Esimerkiksi 7 lamppuisen jännite on noin 33 volttia.
[/quote]
Kyllä mä oon joskus vaihtanut niitä ilman vastusmittariakin mutta ei oo ihan nopeeta hommaa :D
Tosin vanhin 80-osainen ulkovalosarja mikä meillä on, on vuodelta 1997 tai 1998, siis tällainen:
http://www.sokos.fi/wcsstore/SOK_StorefrontAssetStore/images/product/iso/6435200142986.jpg
Voi vaihtaa edelleen eikä tarvi mitään mittareita! Otat toimivasta pätkästä lampun pois ja sovitat siihen toimimattomia lamppuja vuoron perään. Jos ketju syttyy, lamppu oli ehjä. Käy näin kaikki lamput läpi. Jos ei ole varalamppuja niin päätät vaan ottaa lamput yhdestä samasta toimimattomasta pätkästä, joten muut saa toimintaan. Helppoa eikä vie kauan. Meidän 5-vuotias teki tämän mielellään pyytämättä. :)
Voi vaihtaa, mutta yleensä uusia lammpuja tarvitaan 5-6.
Voi vaihtaa ihan ilman minkäänmoisia mittareita. Kynttelikkö nyt on ihan yksinkertainen homma ja niissä yleensä pystyy erottamaan mikä lamppu on palanut. Rikkinäinen näyttää yleensä tummemmalta kuin muut ja kun katsot tarkasti niin voit nähdä että hehkulanka on poikki. (siis tämä nyt vanhoihin kynttelikköihin, EI led)
Sitten jos sulla on joku pidempi "sarja" esim 40, 80, 120...niin ne yleensä on niin että esim 40kpl valoissa voi olla 4x10 valoa. Kokeilet vuorotellen aina yhden pätkän. Helpointa on jos edes yksi pätkä on valmiiksi toimiva. Merkkaa vaikka teipinpalalla tai jollain että mistä mihin on toimiva alue (ettet myöhemmin unohda sitä, niin voi helposti käydä). Sitten toimit niinkuin nro 5 ehdotti eli otat siitä toimivasta pätkästä "lampun" jota kokeilet toimimatomaan. Jos rikkeimiä ei ole montaa niin homma sujuu helposti. Sitten tulee vaikeampaa jos 120 sarjassa on kymmeniä rikki (eikä se oikein edes kannata ellei sulla valmiiksi ole varalamppuja koska ne on suht kalliita).
HUOM! Jotkut valot on TOSI tiukasti kiinni eli ei lähde sormin irti ja millään tongeilla tai muillahan ei voi vetää kun menee rikki. Itse olen irrottanut ne varovasti hampaillani mutta älä anna lapsen tehtäväksi koska lampun voi helposti purra rikki ja silloin ne palaset on suussa. Niin ja jos joudut käyttämään tätä tapaa niin valot ei tietenkään saa olla silloin päällä eli EI töpseliä pistokkeeseen.
Täytyy katsoa mitä ostaa. Aina sellaisia joihin saa vaihdettua lampun.
Höpön juttuja. Kaikkiin voi vaihtaa lamput joista vain voi ne irroittaa, lähtevät siis irti kiertämällä tai vetämällä, niissä, tai tuotteessa itsessään kyllä on lampun tyyppi ja sekä teho.
Sitten on erikseen led sarjat, tosin niitäkin on irroitettaviakin, mutta harvassa.
Irroitettu lamppu mukaan ja myymälään.
Älkää olko täysin avuttomia. Netistä tieto löytyy, tai sähköinssiltä, no joka oikeesti on tehnyt myös töitä, kuten minä, eikä vain kävellyt puku päällä.
Ai että vastusmittarin - ei voi olla totta.
Naispuoliset, mielellään sinkut, joulukoristelijat voivat tuoda kynttelikkönsä minulle korjattavaksi. Minulla on jopa varalamppuja. Voin toki tehdä kotikäyntejäkin kassit täynnä lamppuja.
Olen ja monta kertaa, yleensä siihen asti onnistuu, kunnes sen mallin ja lamppujen valmistus lopetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi vaihtaa ihan ilman minkäänmoisia mittareita. Kynttelikkö nyt on ihan yksinkertainen homma ja niissä yleensä pystyy erottamaan mikä lamppu on palanut. Rikkinäinen näyttää yleensä tummemmalta kuin muut ja kun katsot tarkasti niin voit nähdä että hehkulanka on poikki. (siis tämä nyt vanhoihin kynttelikköihin, EI led)
Sitten jos sulla on joku pidempi "sarja" esim 40, 80, 120...niin ne yleensä on niin että esim 40kpl valoissa voi olla 4x10 valoa. Kokeilet vuorotellen aina yhden pätkän. Helpointa on jos edes yksi pätkä on valmiiksi toimiva. Merkkaa vaikka teipinpalalla tai jollain että mistä mihin on toimiva alue (ettet myöhemmin unohda sitä, niin voi helposti käydä). Sitten toimit niinkuin nro 5 ehdotti eli otat siitä toimivasta pätkästä "lampun" jota kokeilet toimimatomaan. Jos rikkeimiä ei ole montaa niin homma sujuu helposti. Sitten tulee vaikeampaa jos 120 sarjassa on kymmeniä rikki (eikä se oikein edes kannata ellei sulla valmiiksi ol
Itse Laitan lampun kondomin sisälle, niin jos se hajoaa lampun sirut jää kondomiin.
Up