Mitähän tuollainen romutettava risteilijä maksaa suunnilleen?
On noissa jo metallia melkoinen määrä. Sisustuksestakin saa myytynä varmasti paljon. Pelastusveneilläkin on jokin hinta. Elektroniikkaa paljon.
Varmaan päätyvät köyhien maiden markkinoille myyntiin. Baareihin baarikalusteet, hyttien sängyt voi käyttää vähän missä tahansa. Telkat ja äänentoisto ja muut vempaimet menee varmasti helposti kaupaksi.
https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/88eadf40-5ad5-4584-8d28-01d9c94e…
Kommentit (11)
Ei varmaan halvalla irtoo, muuten kaikki ostelisi noita.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi ostaa nuo ja asuttaa työttömät niihin.
Parempi ajatus lastata niihin työlliset etätyölliset ja ankkuroida keskelle merta. Voivat siellä keskenään haukkua työttömiä, istua näytön ääressä sen 2h päivässä. Ruumaan lastenhoitola jossa voi sitten helikopterivanhemmat käydä pikaisesti palavereiden välissä. Erikseen autosimulaattori jossa koittaa osamaksu audeilla/mersu/bmw/ww/volvo/skoda ajaa kilpaa ja toistensa päälle.
Paljollakohan jo iäkäs mutta ilmeisesti hyväkuntoinen Viking Mariellä myytiin? Oliko se joitakin kymmeniä miljoonia tms. Se siis myytiin ulkomaille, ei romutukseen. Ikää on kuitenkin jo kiitettävästi, mutta se ei ole risteilijä joten voi olla että tuollaisilla laivoilla on kysyntää missä autokannet jne.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi ostaa nuo ja asuttaa työttömät niihin.
Valtio omistaa 10 vuotta jokaista risteilijää jotka rakennetaan Suomessa.
Ensin rakennus aikana luokkaa 70% ja valmistuttuaan ison %
Jos varustamot menisi konkkaan taitaisi Suomi niiata polvilleen.
Riski busines
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi ostaa nuo ja asuttaa työttömät niihin.
Valtio omistaa 10 vuotta jokaista risteilijää jotka rakennetaan Suomessa.
Ensin rakennus aikana luokkaa 70% ja valmistuttuaan ison %
Jos varustamot menisi konkkaan taitaisi Suomi niiata polvilleen.
Riski busines
Italialainen Perini Navi meni korona aikana konkkaan eikä ole huutokaupoissa kelvannut kenellekään vaikka hintaa on tiputettu. Sen voisi ostaa nyt 53.5 M€, mutta tarjouksia ei tule. Mitenhän Suomen telakat pärjää?
50 - 300 USD per tonni on nyrkkisääntö, eli aika paljon heiluntaa on hinnoissa. Paljon riippuu myös siitä, missä risteilijä puretaan ja minkälaisesta risteilijästä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi ostaa nuo ja asuttaa työttömät niihin.
Valtio omistaa 10 vuotta jokaista risteilijää jotka rakennetaan Suomessa.
Ensin rakennus aikana luokkaa 70% ja valmistuttuaan ison %
Jos varustamot menisi konkkaan taitaisi Suomi niiata polvilleen.
Riski busines
No ei pidä paikkaansa. Valtio rahoittaa ostajaa ja valmistajaa (telakkaa) ja risteilijä on yleensä vakuutena muttei valtiolla mitään omistus% siihen ole. Ja luovutuksen jälkeen risteilijä on varustamon ihan 100% mutta varustamolla voi olla vastuita valtion suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi ostaa nuo ja asuttaa työttömät niihin.
Amerikassahan ne tuota kokeili.
Oliko se Finnjettikin siellä ennen romuttamistaan. Silloin kun Amerikassa oli se hurrikaani eikä "supervalta" pystynyt rakentamaan taloja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljollakohan jo iäkäs mutta ilmeisesti hyväkuntoinen Viking Mariellä myytiin? Oliko se joitakin kymmeniä miljoonia tms. Se siis myytiin ulkomaille, ei romutukseen. Ikää on kuitenkin jo kiitettävästi, mutta se ei ole risteilijä joten voi olla että tuollaisilla laivoilla on kysyntää missä autokannet jne.
12 miljoonaa tai jotain
Valtio voisi ostaa nuo ja asuttaa työttömät niihin.