Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muiden 9kk:den ikäiset syö?

03.09.2006 |

Siinäpä kysymys tulikin otsikossa=)

Meidän neitille ei edelleenkään mene kuin kaupan muona ihan turha kokeilla mitään omatekoista kun yökkii kaikki pois!

Mitä annatte ton ikäselle sormiruuaksi?

Ja pienittekö palaset miten pieneksi vai annatteko jäkertää esim. kurkkua ite?

Kaipaisin vinkkejä miten voisi monipuolistaa tota ruokailu hetkeä nyt menee kyl tosi hyvin eväs mut just tota sormiruoka jutskaa mietin.

näin meillä nyt mennään:

aamulla herättyä tissiä

klo 9.00 puuroa

klo 11.00 liha sosetta

klo 14.00 hedelmä sosetta

klo 16.30 kasvis sosetta

klo 19.30 velliä

ja pitkin päivää menee vielä tissiä noiden päälle.

t.Wilma

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on menty nyt 9-kuisen tytön kanssa muutamaan poikkeuskertaa lukuunottamalla kaupan purkkisoseilla. Esikoiselle (2v9kk) ja itselleni väännän kaksi kertaa päivässä ruoan, joten en ole jaksanut lähteä vauvansoseen tekoon. Eli " kunnon ruoan" suhteen en kyllä paljon osaa auttaa ;-).

Mutta sormiruoista. Meillä uppoaa seuraavanlaisia juttuja tytön itsesyöminä:

- maissinaksut

- vaaleasta pehmeästä leivästä pieniä paloja tai leivän kantoja

- tummaa, kovettunutta leipää (ei saa kovia paloja irti)

- riisimuroja

- rusinoita

- pieniä kuutioita banaanista tai vesimelonista

- kokonaisia vadelmia (sottaavaa kyllä, joskus laitan itse ne tytölle suoraan suuhun)

- kurkkuja annoin vielä muutama viikko sitten, mutta en enää, kun kaluamisen sijaan osasi haukata isoja vaarallisia paloja

- isoveli antaa joskus muumikeksejä, joista murtaa pienen pieniä paloja tytön eteen sormiruoaksi

Hedelmistä annan itse banaania niin, että tyttö saa haukata. Pystyn seuraamaan, ettei ota liian isoa palaa. Myös omenaa annan niin, että halkaisen omenan ja raavin sisältä lusikalla hienoa sosetta.

Sormiruokavinkkejä voisin minäkin ottaa vastaan, joten pistäkäähän tulemaan!

Vierailija
2/5 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...poitsu on 8kk, ollaan syöty kiinteitä jo kohta puoli vuotta. Kaupan soseilla mennään kun on niin " nirso" . Olen lukuisia kertoja yittänyt tehdä itse, kaksi kertaa onnistunut niin että olen saanut jotakin pojan kurkusta alaskin. Melko turhauttavaa kun pakastin pursuaa kaikkea sellaista mitä ei varmaankaan koskaan tule sitten myöhemmin annetttua...

Sormiruokana meilläkin menee esim leipää ja maissinaksuja, kurkkua jos pystyn itse vahtimaan, viinirypäleiden sisus on kans poitsun mielestä hyvää. Mitkään möykyt ei mene ruoan seassa alas, mutta sormiruokana meneekin yllättäen. Eli oikea ruoka pitää pistää tehosekottimessa ihan sileeksi mutta sitten nielee kuitenkin maissinaksuja ihan sujuvasti... Kai siinä on joku juju että kun on ite valinnut, kuinka ison palan laittaa suuhun niin saa sen myös nieltyä... :)

Juu mutta näin meillä. Olen ajatellut asian niin, että yksivuotiaana siirryn raa' asti " tavalliseen" ruokaan joten kaupan soseita voi nyt syödä, onhan pojalla loppuelämä aikaa syödä kotona tehtyä ruokaa :)

terkuin Tiia ja Joona

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö on nyt 9kk, ja syö 5 ateriaa päivässä. Aamulla rintamaitoa, klo 8 puuro, klo 11 liha/kala - sose, klo 14-15 hedelmäsose tai vauvojen jugurtti, klo 17 kasvissose, klo 19.30-20 iltapuuro. Lisäksi rintamaitoa 3-4 kertaa päivän aikana.

Aiemmin söi itse tehtyjä kasvissoseita, mutta 8kk iässä ei enää suostunut niitä syömään, vaikka samoja pakastimessa pidettyjä ovat. Nyt on sitten saanut kaupan soseita.

Sormiruokana ja itse pureksittavana on saanut: mansikoita (osaa haukata palan), vadelmia, pieniä omenan palasia, tai jäystää isommasta kädessä pidettävästä palasta, maissinaksuja, ruisleipää, kurkkua, keitettyä porkkanaa, herne-maissi-paprika-pussista herneitä ja maisseja (sulatettuna), vesimelonin paloja.

Vierailija
4/5 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo7-8 maitoa 120-150ml (aamulla ei maistu puuro)

klo 10 lihasose +maito 120ml

klo 14 hedelmää/marjaa + maito 120ml

klo 17 kasvissose + maito 120ml

klo 20 puuro + maito 120-150ml

Meillä lapsi on todella hyvä syömään, kaikki menee mitä antaa. Minä pyrin kotona ollessa tekemään soseet itse. Tulee hyviä, edullisia ja maukkaita. On myös aika kivaa kokeilla ja keksiä uusia ruokia.

Soseiden ohella annan joskus kurkkua tai porkkanaa raasteena. Kalaruoka on vain kaupasta. Ja reissussa syödään valmisruokia, kotonakin toki joskus. Välipala on usein kyllä kaupan sosetta, mutta jonkun verran tehdään niitäkin itse.

Sormiruokaa annamme joskus maissinaksuja ja kurkkua, mutta niillä lapsi lähinnä vain leikkii.

Miten teillä muilla, juoko lapsi jo mukista? Pitääkö vedestä? Meillä vesi ei maistu, eikä oikein mukista juominenkaan onnistu. Ruoan lapsi syö yhteen menoon ilman juomista ja ruoan päälle (30min sisään) menee sitten tuttipullosta tuo maito. Pitäisikö maito totuttaa antamaan ruoan ohella ruokapöydässä, eikä syönnin jälkeen sylissä? Meillä syöminen menee jotenkin ihan sekaisin, jos tuputtaa maitoa siinä ohella....

Vierailija
5/5 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidn 9,5 kk ikäinen poika syö 5 kertaa päivässä. kaupan valmisruuista voi allergioiden takia syödä 4 eri laatua, joten teen myös itse jonkun verran. Oma tekemät uppoaa ihan hyvin, jätän nekin jo aika kokkareiseksi.

Sormiruokaa meillä ei ymmärrä poika ollenkaan. Leivänmurut tiputtaa sormenpäillä lattialle ja samoin käy kurkulle..Joten meillä ei siis syödä sormiruokaa:) Tykkää kyllä syödä kun suuhun laitetaan leipää ja hedelmänpaloja. Poika syö kaikkea mitä annetaan, mut kala oli sellainen että yökki kaiken pois. Millekään muulle ruoka-aineelle ei ole yökkinyt, mut tosiaan kala sai oksentamaan..en tiedä miksi se niin pahaa oli.

ruokarytmi on meillä tämmöinen:

n klo 9 puuroa

n.klo 12 lounas

n.klo 14-15 välipala

n.klo 17 päivällinen

n.19-20 iltapuuro

Maitoa juo nokkamukista vähän ruokailujen yhteydessä, illalla sitten desin tai kaks " unimaitoa" . Vettä tykkää juoda kovasti, mehuja en ole antanut.

äitykkä ja poikanen 9,5 kk