Pieni koti masentaa
Asun 32 m2 suuruisessa kerrostaloyksiössä, kun ei parempaankaan tai isompaan ole varaa. Iso osa tuosta tilasta menee parvekkeeseen, jolla ei tee mitään.
Nyt jo vuokraan menee yli 800€/kk. Tämä pikkuinen ja ahdas koti ärsyttää. Ärsyttää, että mun sänky on samassa tilaassa kuin ”olohuone” eli telkkari ja nojatuoli ym.
Miten te jotka pidätte tavaroista ja kalusteista olette sisustaneet pienen asuntonne?
Kommentit (8)
Eikö parveke kuulu neliöihin? Olen aina luullut, että se lasketaan mukaan.
Mikä pieni toi nyt muka on. Oon asunu 16 neliössä ja kivaa oli. Sun asenteessa taitaa olla vikaa.
Kallis kämppä noin pieneksi :O
Etsi ihmeessä edullisempaa hiukan syrjemmästä.
32 m2 saat sisustettua niin että saat siihen kaksi erillistä tilaa, vaikka parvekkeeseen menisi 3-6 m2.
Esimerkiksi kapea kirjahylly erottamaan sängyn muusta tilasta, hylly voi olla litteä tai syvempi niin että saat alakaappeja jos kaappitilaa tarvitset lisää, tai mahdollisesti ihan seinäke tai sermi tilanjakajaksi.
Olennaista on sisustaa niin että kaikki säilytettävät tavarat ovat kaapeissa ja niin ettei ne ole hillumassa ympäri tasoja ja anna täyttä ja levotonta vaikutelmaa, varsinkin lattialla mahdollisimman vähän yhtään mitään.
Jos on mahdollista pultata kaapit - jos tarvitse kaappeja tai tasoja - seinään kiinni noin 10-15 cm lattian pinnasta niin saat vertikaalit tilat hyvin käyttöön, ilman että näyttää ahtaalta koska kaapit eivät ala lattiasta asti.
32 m2 ei ole kansainvälisesti pieni, monissa suurkaupungeissa asuu koko 3-6 henkinen perhe samassa ja monissa paikoissa kimppakämppänä sermeille eroteltuna, jossa sinulla on lähinnä kerrossänkysi tila omaa tilaa.
Suomessakin 32 m2 asui perhe ja joskus jopa alivuokralainen yhdessä nurkassa, näin oli vielä ihan 60-luvun lopussakin stadissa.
Asunto ei masenna kun siivoat, nimimalisoit, konmaritat ja yhdenmukaistat värimaailman ja hankit muutaman kauniin viherkasvin ja kunnolliset valot.
Saat tilaan sängyn lisäsi myös sohvan, katso ruotsalaisten liikkeestä napakoita mitoituksia.
Kodikkaasti -instagramtilissä on mielestäni todella kauniisti sisustettu yksiö.
Perhe asuu siis kolmestaan 31 neliön yksiössä ja tila on käytetty kauniisti ja järkevästi.
Miten ihmeessä parveke lasketaan mukaan neliöihin?