Olimme illallisella työporukan kanssa ja yksi lupasi maksaa kaikkien ruuat. Tosiaankin tilasin ihan vapaasti kaikkea.
Alkuruuaksi otin merenelävät lautasen, valkosipuli leivän ja lasin viiniä. Näihin meni jo 38€.
Pääruuaksi:
Karhunlihaleikettä, punaviini kastikkeessa ja todella hienoja perunoita, lasi viiniä taas ja salaatti annos päälle. Tuo setti oli 61 €.
Tuon jälkeen innostuimme kaverin kanssa tilaamaan vielä lisää.
Tilasimme mm. Juusto lautaset, viiniä lisää ja maistelimme etanoita.
Jälkiruoaksi kolmea eri jäätelöä ja pari palaa kakkua.
Näin vilaukselta laskun ja se näytti olevan jotain 500 ja risat.
Meitä oli siis 3 ihmistä syömässä mukaan lukien tämä maksaja, joka pyyhki hikeä osaltaan ja kaivoi luottokortin esiin!
Kommentit (65)
On kirjoitettamaton sääntö, että silloin ei välttämättä tilata ihan kalleinta, jos kaveri maksaa.
Vierailija kirjoitti:
On kirjoitettamaton sääntö, että silloin ei välttämättä tilata ihan kalleinta, jos kaveri maksaa.
No nyt maksajana ei ollutkaan kaveri.
Söikö se maksaja jotain tulista, kun tuli noin kuuma? Tuo lasku oli aika pieni, kun teitä oli 3 syömässä.
Harmi, että et huomannut tilata yhdyssanoja.
Tarjoilija saattoi hieman ihmetellä sitä, miten etu- ja jälkiruuat sekoittuivat keskenään.
PS. Tuo punaviini kastikkeessa on aika vinkeää, meillä punaviini juodaan lasista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se maksaja tilasi?
Olin niin keskittynyt syömiseeni, etten huomannut ollenkaan.
T.ap
Vierailija kirjoitti:
No todellakin! Itse olin juuri viikko sitten ravintolassa ja odotin että maksaja tilasi ensin ja sillä vähän tunnustelin, että ottaako alkuruokaa, vasta sen jälkeen kehtasin itsekin ottaa alkuruoan.
Minulta meni myös tilauksia tehdessä aivan ohi, että mitä hän tilasi!
T.ap
Mua hävettäis. Ei ikimaailmassa tulis mieleenkään tilailla tuolla tavalla toisen piikkiin ja vielä syödä hyvällä ruokahalulla. Tosi tarinasi onkin pelkkää fiktiota.
N27
Trollihan tämä taas on, ei kukaan voi kirjoittaa noin päin persettä.
On mielestäni aika junttia vetää napa kuprulle vain sen takia että joku muu maksaa. Mielestäni tuollaisessa tilaisuudessa on sopivaa tilata sitä mitä olisi omalla varallisuudellaankin tilannut, tai jos tarjoajana on pienempituloinen, niin hieman alakanttiin tyyliin ei satsausviinejä, annokset keskihintaa alempia, eikä ökyjälkiruokia.
Muiden rahoilla mässäily on mielestäni yhtä junttia kuin juoda kaatokänni kun firman juhlissa/häissä/pikkujouluissa on piikki auki. Tyyliin enpä itse raaskisi mutta muiden rahoja sopii tuhlata. Junttia. Normaalisti ihmiset pysyy kai kohtuuden rajoissa.
Edustuskulut menee verovähennyksiin, eli me kaikki maksoimme. Eräs tuttu saa ilmaiset lounassetelit, työterveys jopa lääkkeet ilmaiseksi, liikunta-ja kulttuuriseteleitä ja paljon muuta. Ja nämä kaikki menee firman verovähennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Trollihan tämä taas on, ei kukaan voi kirjoittaa noin päin persettä.
Saatanpa jopa uskoa tämän tarinan. Kyllä tuollaisia juntteja on oikeasti olemassa, joilla ei ole mitään häpyä, kun maksajana on joku toinen. Jos olisi ollut itse maksajana, niin varmasti tilannut pääruoaksi halvimman pasta-annoksen listalta, eikä jälkkärille olisi yllätys yllätys ollut tilaa. Alkoholiakaan ei olisi tilannut ”koska työpäivä”
No, nyt sinulla on yksi kaveri vähemmän ja koko työporukka kauhistelee sinun röyhkeyttäsi aina tilaisuuden tullen vielä vuosikaudet tämän jälkeenkin. Ehkä seuraavassa työpaikassa sitten kannattaa käyttäytyä fiksummin.
Älkääs nyt, ap on pelkkä trollimoukka!
En voisi nauttia tuolla tavoin saamastani ökyateriastani. Mieluummin hoitaisin aina itse omat laskuni.
Jos on ihan pakko kohteliaisuuden tähden antaa toisen maksaa, pidän huolen siitä että maksan takaisin toisella kertaa.
Silloin tilaan listan halvinta tai jos en sitä saata syödä niin ainakin vasta maksajan jälkeen, jolloin menen alle hänen ruokansa hinnan.
Aikuisen ihmisen täytyy olla sosiaalisesti ja empatiakyvyltään jotenkin vajaa mässäillessään tuohon tapaan toisen piikkiin.
Mielestäni edes maksajan huomattavakaan varakkuus ei oikeuta hyväksikäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Edustuskulut menee verovähennyksiin, eli me kaikki maksoimme. Eräs tuttu saa ilmaiset lounassetelit, työterveys jopa lääkkeet ilmaiseksi, liikunta-ja kulttuuriseteleitä ja paljon muuta. Ja nämä kaikki menee firman verovähennyksiin.
Täällä taas joku kommari kommentoimassa. Se että firma maksaa vähemmän veroja kuin normaalisti, ei tarkoita sitä että me maksamme jotain. Me maksetaan vain jos rahavirta nettona kulkee valtiolta firmalle, ja näin ei käy yhdenkään firman kanssa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Lounasseteleitä ei saa antaa ilmaiseksi, niistä otetaan palkasta 75% tai muuten ovat veronalaista tuloa kuten palkkakin.
Ja sitten heräsit vatsa tyhjänä keittämään makaronia iltapalaksi...
Missä ravintolassa olitte?