Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytittekö graduun niin paljon tunteja kuin pitäisi?

Vierailija
30.09.2021 |

Laskin juuri. Siis sehän on 40 op. Yksi opintopiste on opinto-oppaan mukaan yliopistossa aina 27 tuntia opiskelua eli gradu on 27×40 op eli 1080 op. Vaikka tekisi sitä 8 tunnin työpäivän verran 5 päivänä viikossa, kuten töitäkin tehdään, niin sen kanssa menisi muka 27 viikkoa eli melkein 7 kk! Hohhoijaa! Miten se on muka noin vaativa? Kuulostaa ihan jonkun väitöskirjan tekemiseltä. Eikä gradusta oo edes mitään hyötyä työelämässä.

Kommentit (16)

1/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pikkuserkku on olevinaan tehnyt gradua jo 1v 9kk eikä vieläkään ole valmis.

Vierailija
2/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Ehkä 3-4 viikkoa 8 h työpäiviksi laskettuna. Menin helpon kautta ja otin ohjaajani ehdottaman aiheen, johon hän oli käytännössä jo miettinyt asetelman ja johtopäätöksetkin, mun piti vaan kirjoittaa se puhtaaksi ja etsiä lähdeviitteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin. Ja mulle siitä oli hyötyä työelämässä.

Väitöskirjaan sen sijaan käytin yhteensä viisi vuotta. Ja siitäkin oli hyötyä työelämässä.

Vierailija
4/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Word on ollut auki kyllä tunteja, mutta kuinka kauan siitä olen oikeasti tehnyt mitään… Ei tosin ole vielä valmis.

Vierailija
5/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn ohessa siinä meni noin puoli vuotta kirjoittamisessa. Kirjoitin aina töiden jälkeen tuonne iltayhdeksään.

Se on vähän kuten Juice sanoi aikanaan että kirjoittamisen tekee parissa viikossa, se miettiminen siinä vie aikaa. Lähdemateriaali on kerättävä ja se on myös luettava jos meinaa että hommasta tulee jotain.

Vierailija
6/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskitko tuohon mukaan myös lähdekirjallisuuden etsimisen ja tutkimuksen tekemisen. Jo pelkästään sopivan lähdekirjallisuuden löytämiseen ja sen kaiken kirjallisuuden kahlaamisen menee oma aikansa. Lisäksi gradua tehdessä sun pitää toteuttaa tutkimus valitsemastasi aiheesta soveliasta menetelmää käyttäen. Esimerkiksi jotain haastattelututkimusta tehdessä kuluu aikaa kysymysten laatimiseen, haastatteluihin, niiden litterointiin jne. Mulla gradussa kesti noin vuosi, ja mun piti kirjoittaa omani vieraalla kielellä.

Vierailija
7/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin. Ja mulle siitä oli hyötyä työelämässä.

Väitöskirjaan sen sijaan käytin yhteensä viisi vuotta. Ja siitäkin oli hyötyä työelämässä.

Osalle on hyötyä, mutta suurimalle osalle ei. Tärkeintä on, että se on tehty ja saatu paperit ulos ja pätevyys.

Vierailija
8/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikonloppua kirjoitin. Ihan turha siihen on aikaa tuhlata. Tekee alta pois. Kun se on hyväksytty niin ei sitä kukaan enää ikinä lue.

Vierailija
9/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustatutkimusta ja aineiston keruuta tein hissukseen vuoden verran. Itse kirjoitustyö vei 8 h päivässä noin puolitoista kuukautta kertarykäisyllä. Pituutta gradulla oli reilu 120 sivua.

Vierailija
10/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan ovat vain laskennallisia tunteja, joiden avulla suhteutetaan jonkinlainen reiluhko työmäärä kullekin opintokokonaisuudelle. Ei se tarkoita, että kirjaimellisesti pitää käyttää niin monta tuntia. Itse olen vetäissyt 5op kurssin noin kolmessa tunnissa naputtelemalla vaaditun esseen kokoon tyylillä "kunhan läpi pääsee". Joku toinen saattoi käyttää siihen huomattavasti enemmän kuin 5*27 tuntia. Siitä sitten suunnilleen keskiarvoksi tulee, että opintojakson laskennallinen kuormittavuus on 5*27 tuntia. 

Vierailija
11/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mun pikkuserkku on olevinaan tehnyt gradua jo 1v 9kk eikä vieläkään ole valmis.

Mä olen "tehnyt gradua" pian 20 vuotta :D Olen vielä suunnitteluvaiheessa. Edes aihe ei ole varma. 

Vierailija
12/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin yhteensä tunteja noin kuuden kuukauden edestä. Tein työn kunnolla, sain hyvän arvosanan ja opin paljon uutta.

Vierailija
13/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaankaan. Muistaakseni käytin siihen haastattelujen ja aineiston kokoamisen jälkeen alle kymmenen viikonloppua, eli parikymmentä päivää. Tosin kirjoitustyylini on sellainen, että kirjoitan harvoin, mutta kerralla todella paljon.

Vierailija
14/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lukukautta siihen yleensä pitäisikin mennä. Aivan normaali työmäärä. Monilla menee pidempään, en tiedä, moniko tekee vuodessa pyydettyä määrää.

Vierailija
15/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lukukautta siihen yleensä pitäisikin mennä. Aivan normaali työmäärä. Monilla menee pidempään, en tiedä, moniko tekee vuodessa pyydettyä määrää.

Meillä ainakin niille lukukausille on merkitty myös muita opintoja. Eli ei voi käyttää graduun 8 tuntia päivässä, jos haluaa muutkin kurssit suorittaa ja elää omaa elämääkin ja nukkuakin.

Vierailija
16/16 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina tykännyt kirjoittamisesta ja niin menin gradukurssille itseäni motivoidakseni. Kävi sitten niin, että kyseinen kurssi ohjaajineen motivoi mua jättämään yliopiston! Satuin vielä saada työpätkän ja niin en sitten ajatellutkaan gradua enää.

Jotain kurssia voin vielä yritellä, jos se sattuu kiinnostamaan. Mua ei motivoida edes työuralla, kun on alle 10v eläkkeeseen!