Valheen vangit: vauvan ravistelu ja kätkytkuolema, katsoitko?
Kommentit (9)
Miksi ei näkynyt ruumiinavauksessa? Kyllä luulisi näkyvän niskan vamman tai aivoverenvuodon.
Hirveetä roskaa taas kerran. Todellakin olisi ravistelusta aiheutunut kuolema näkynyt oikeuslääketieteellisessä kuolinsyytutkimuksessa.
Veikkaan kyllä hommassa käyneen niin että mies sai kuin yllättäen hyvän syyn ottaa eron apeasta vaimostaan. Monet kuvittelevat pakenevansa ongelmiaan vaihtamalla hiusväriä/asunnon/puolison/auton jne.
Ajatuksia voi olla jokaisella vaikka minkälaisia väsyneenä muttei se tarkoita että ne haluaisi toteuttaa. Minusta asia tuli ilmeisesti pinnalle sen vuoksi ettei nainen ollut vielä valmis tulemaan uudestaan raskaaksi.
Keskiviikkona tuli.
Mulle tuli kamalan paha mieli sen äidin puolesta, itse olin pienen vauvan kanssa niin hermoheikko loputtoman itkun aikana että välillä kävi tosi lähellä etten olisi ravistanut. Ja säikähdin jo niitä ajatuksia ja kannan yhä, kuukausia myöhemmin todella isoa syyllisyyttä kun joskus vauva huusi ja huusi ja huusi ja laskin hänet turhan kovakouraisesti sänkyynsä ja karjaisin että huuda sitten kun mikään ei kelpaa. Onneksi tajusin silloin pyytää apua neuvolasta.
Samalla myös teki mieli ravistella tuota äitiä että hae apua äkkiä ongelmiisi ettei tuo valtava syyllisyys ja henkinen paine kostaudu esikoiselle joka on täysin syytön kaikkeen. Miestä kävi sääliksi, mutta mielestäni hän oli kuitenkin aika jyrkkä loppujenlopuksi.
Televisio oli taustaäänenä kunnes kyllästyin äänien ankeuteen ja vaihdoin kanavaa. Miksi katsotte onnettomuutta televisiosta?
Kyseinen jakso herätti kyllä paljon ajatuksia.. :/ oma äitini on ollut minua kohtaan lapsena väkivaltainen ja kyseinen jakso nostatti muistoja mieleen.. :(
Tuosta vauvan ravistelusta valistetaan aivan syystäkin julistein ja esittein neuvolassa ja terveyskeskuksessa. Esitepinon vieressä on auttavan puhelimen numero. Kampanjan avulla varmaan sadat jolleivat jopa tuhannet vauvat voivat kiittää äitiään ja isäänsä hyvästä työstä ja ravistelematta jättämisestä.
Itse ajattelin raskausaikana että jos tulee edes halu ravistella, tilaan taksin ja vien lapsen vaikka poliisiasemalle enshätiin turvaan. Onneksi ei tullut niitä haluja vaikka vauva huusi koliikissa 24/7 alkuajat. Kaverini kertoi itse käyttäneensä kuulosuojaimia kun hänen vauvansa huusi.
Ohjelman nähtyäni tuli mieleen ensinnäkin se, että peräti molemmat vanhemmat voivat ravistella lastaan toisistaan tietämättä. Toiseksi ravistelu näkyy kyllä ruumiinavauksessa. Parin suhdettakin ihmettelin siinä mielessä että paskoista fiiliksistään yleensä puhutaan lapsen isän kanssa jos suhde on tasapainoinen.
Tuli väkisinkin mieleen, että tarinan miehellä jäi kyllä jotain kertomatta koska reaktio vaimon kertomukseen pojan kanssa kränäämiseen oli yllättävän voimakas. Normimies ajattelisi että vaimolla synnytyksenjälkeinen ja lapsen kuoleman aiheuttama masennus saa ajattelemaan kaikenlaista.
Minäkin olen soittanut tunnontuskissani Myrkytyskeskukseen koska en ollut varma olinko antanut vauvalle unenpöpperössä vanhaa, illalla yöpöydälle jäänyttä maitoa tuttipullosta vaiko kunnollista maitoa. Olin todella järkyttynyt kun näin aamulla yöpöydällä kaksi tuttipulloa joiden pohjalla oli maitoa. Olin hyvin tunnollinen ja vein tavallisesti käytetyn tuttipullon tiskiin mutta sinä iltana simahdin vauvan kanssa yhtä aikaa. Tarkkailin vauvaa varmaan viikon kyseisen onnettomuuden jälkeen.
Takaisin jaksoon: kyllähän tuo hieman epäuskottavalta vaikutti. Erityisesti senkin vuoksi että terveydenhuoltoalan ihminen vauvaansa ravistelisi. Molempia lapsia kävi sääliksi. Kuollutta kuoleman vuoksi. Isoa myös sen vuoksi että hänet vieroitettiin pikavauhtia äidistään rikosepäilyn vuoksi. Suomen pitäisi olla sellainen maa ettei täällä saisi ketään rangaista ilman näyttöjä.
On aivan normaalia että kätkytkuolleen vanhempi miettii kaikki mahdolliset syyt minkä vuoksi lapsi kuoli. Jos naisella olisi ollut väkivaltataipumusta tai impulssikontrolliongelmia, ne olisivat varmasti tulleet ilmi jo esikoisen ensimmäisen uhman aikana.
Täysin ehjänä säilyy tuskin yksikään lapsensa kuoleman kokenut.