Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miesystävä on kuntoutustuella neljättä vuotta, ja nyt ohjataan kuntouttavaan työtoimintaan. Mitä se tarkoittaa?

Vierailija
30.09.2021 |

Olemme puhuneet asioista, myös miehen sairaudesta, hyvin avoimesti. Olen tietoinen, että mies ei ole terve, mutta se ei poissulje sitä, että mies on hyvä, hellä ja rakas. Sairaus ei näy päälle päin.

(Itsellänikään ei niin hyvin pyyhi, mutta se siitä.)

Mies kertoi nyt aamulla, että häntä ohjataan kuntouttavaan työtoimintaan. Ei vaikuttanut olevan asiasta kovinkaan innoissaan, vaikka viestitse on toki vaikea tehdä tarkkoja tulkintoja, eikä halunnut avata asiaa nyt toistaiseksi paljonkaan.

En halunnut alkaa tingata asiaa, kun mies ei ollut juttutuulella.

Mitä kuntouttava työtoiminta tarkoittaa nimenomaan mielenterveyskuntoutujan kohdalla? Onko työtoiminta kokopäivätyötä vai keikkatyötä? Onko kuntouttavasta työtoiminnasta yleensäkään ollut apua?

Voiko sitä kautta oikeasti työllistyä, ja viimeiseksi: kumpi on tärkein tavoite, kuntouttaa vai työllistää (vai ovatko keskenään sama asia)?

Toivon miehelle vain parasta, ja nyt kysyn, että voin tsempata tässä ”projektissa”, joka ei nyt toistaiseksi vaikuta olevan kovin mieleinen.

Kiitos!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan minimi 4h viikossa, käytännössä tekemässä pilipali juttuja pajalla, kuten maalata tai ehkä jopa pelata korttia.

Vierailija
2/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimestä huolimatta se ei ole työtä vaan lähinnä viriketoimintaa pari tuntia viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, hämäännyin siis nimestä.

Tavallaan ymmärrän nyt, miksi hän ei ole kovinkaan mielissään.

Ap

Vierailija
4/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli ilmoitus siitä yhdessä vaiheessa. Soitin työeläkeyhtiööni, että en todellakaan mene kun pää on kuin haminan kaupunki. Ne sanoi että kaikille laitetaan sellainen ilmoitus jossain vaiheessa ja se ei tarkoita mitään. Siihen voi reagoida jos haluaa, kaikki on vapaaehtoista.  Kuntoutustuki jatkui sitten normaalisti ja alle vuoden päästä siitä olin eläkkeellä.

Vierailija
5/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin kahdesti kuntouttavassa työkokeilussa ennen eläkepäätöstä. Muistaakseni 6 h/pv ja 5 pv/vko.

Vierailija
6/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavassa voi itse valita päivät ja tunnit, minimi on 4h/vko. Enintään neljä päivää viikossa. Varmaan koittavat tuputtaa ensin miehelle 6-8h/pvä että saavat ilmaista työvoimaa mahdollisimman pienellä liksalla, mutta siihen ei tarvitse suostua!

Riippuu aika paljon kunnasta ja paikasta miten siellä viihtyy ja onko hyötyä. Mä olen viihtynyt omassani ja kokenut apua, mä olin pahasti paniikkihäiriöinen ja masentunut aloittaessani. Toimintakyky ja itsetuntokin on parantunut kun on puuhaa päiville (ihan kivaa jopa) ja on joutunut tottumaan olemaan ihmisten keskellä.

Meidän pajalla teen mm puutöitä, ompelua, kierrätyskeskuksen vaatteiden lajittelua, muuttohommia, keittiöhommia ja vähän kaikkea. Seuraavaksi ois tarkotus etsiä työkokeilu/harjoittelupaikkaa.

Siellä on toki niitä juoppoja ja muita päihde- ja mielenterveysongelmaisia, mutta myös ihan fiksua ja osaavaa koulunkäynyttä jengiä, joka syystä tai toisesta on pitkäaikaistyöttömiä.

Kulukorvaus on 9e päivässä ja jos miehesi on ollut pitkään työttömänä niin saattaa saada korotusosankin.

Kannattaa pitää kiinni siitä ettei suostu tekemään yli sitä 4h päivässä, joka on lakisääteinen minimi.

Vierailija
7/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sillä ei ole mitään tekemistä työn kanssa. Vähän niinkuin aikuisten iltapäiväkerho kerran viikossa.

Vierailija
8/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leppoisaa kahvinjuontia ja vähän puuhastelua

Vierailija
9/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin tuli ilmoitus siitä yhdessä vaiheessa. Soitin työeläkeyhtiööni, että en todellakaan mene kun pää on kuin haminan kaupunki. Ne sanoi että kaikille laitetaan sellainen ilmoitus jossain vaiheessa ja se ei tarkoita mitään. Siihen voi reagoida jos haluaa, kaikki on vapaaehtoista.  Kuntoutustuki jatkui sitten normaalisti ja alle vuoden päästä siitä olin eläkkeellä.

Minä olin yhdeksän vuotta kuntoutustuella, eikä minulle koskaan ehdotettu kuntouttavaa työtoimintaa. En edes tiennyt, että yleensä tulee tuollainen ilmoitus. Ohis

Vierailija
10/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin kahdesti kuntouttavassa työkokeilussa ennen eläkepäätöstä. Muistaakseni 6 h/pv ja 5 pv/vko.

Minkä ikäinen olit kun sait eläkepäätöksen? Onko sinulle pakotettu jotain lääkityksiä ennen kuin päästettiin eläkkeelle?

Vierailija
11/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa yrittää eteenpäin . Tavalla tai toisella.

Vierailija
12/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan on tonttukerhosta työllistynyt.

Vierailija
13/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuseri. Jätä se sika!

Vierailija
14/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin yhdeksän vuotta kuntoutustuella, eikä minulle koskaan ehdotettu kuntouttavaa työtoimintaa. En edes tiennyt, että yleensä tulee tuollainen ilmoitus. Ohis

Yhdeksän?? 😂 Hemmetin sitkeä potilas, nostan hattua.

Vierailija
15/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olit kun sait eläkepäätöksen? Onko sinulle pakotettu jotain lääkityksiä ennen kuin päästettiin eläkkeelle?

Yli 40 v, Ei oo pakotettuja, järki pelaa, että otan lääkkeet.

Vierailija
16/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksän?? 😂 Hemmetin sitkeä potilas, nostan hattua.

Pakko myöntää. Sitten tuli eläkepäätös, vaikken edes koskaan pyytänyt.

Vierailija
17/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuella ei voi mennä kuntouttavaan työtoimintaan. Pitää olla työtön työnhakija.

Vierailija
18/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä työpajalla oli nuorehko kundi, joka oli ollu 7v masennuksesta eläkkeellä. Sille se tuntu tekevän hyvää ja jatkokin siitä eteenpäin.

Vierailija
19/21 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan on tonttukerhosta työllistynyt.

Äläs nyt hei.

Meidän kuntouttavasta tiedän viiden vuoden sisällä kahden työllistyneen.

Toinen pääsi saman pajan ohjaajaksi ja toisen faija otti poikansa taksifirmaansa kuskiksi riistopalkalla!

Vierailija
20/21 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata suostua kuntouttavaan työtoimintaan, pahimmassa tapauksessa työeläkeyhtiö katkaisee kuntoutustuen ja jää puolikuntoisena te- keskukseen ja heidän toimenpiteisiinsä. Terveitä ja työkykyisiä on riittää ja oma työmarkkina-asema pitkän mt- historian takia on melko heikko.