Kymmeniä moottoripyöriä saapui yhtäkkiä koulun pihaan Järvenpäässä – hakemaan koulukiusattua poikaa: "Jotta kiusaajat näkevät"
Järvenpään Kinnarin koululla nähtiin keskiviikkona iltapäivällä useita kymmeniä moottoripyöräilijöitä, mopoilijoita ja henkilöautoilijoita osoittamassa tukeaan kouluväkivaltaa vastaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c81071fe-f5d0-4287-8551-ebe272fccd1e…
Hieno tempaus! Tällaista lisää kouluihin, jos se auttaa vähentämään kouluVÄKIVALTAA!
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Tempaus ei ollut minkään liivijengin nimissä. Yksityinen henkilö laittoi ilmoituksen Järvenpää-ryhmään.
Paikalla oli isoja harrikoita, 1 pappatunturi, skootteri, kevareita, mopoja jne. Olin itsekin mukana ajamassa letkassa. Odottelimme koulun vieressä menevän kadun varressa, koulun pihalla ei ollut kukaan muu kuin järjestäjä. Letkalla oli tiedossa, että paikalla on poliisi, heiltä oli tullut ohjeet ja muistutus siitä, että paikalla on paljon lapsia, jotka saattaa säntäillä tielle, pitää olla siis varovainen. Mukana olleet motoristit olivat ihan tavallisia ihmisiä, jotka halusivat olla tukena kiusatulle lapselle. Ihmiset olivat ottaneet töistä vapaata, vaihtaneet vuoroaan, ottaneet liukumaa jne. Osa puhui odotellessa työpuheluita.Ketään ei uhkailtu, kenellekään ei käyty uhittelemassa.
Olin itse mukana, sillä halusin osoittaa kiusatulle lapsille, että heille on tukea.
Olin katsomassa. Kiinnitin hyvilläni huomion siihen, että saavuttuaan paikalle moottoripyöräläiset sammuttivat menopelinsä ja nousivat ratsailta. Ei siis mitään jonkun mielestä uhkaavaa harley-putputusta tms. Videolta näkyy, että rauhallisesti lähtivät letkana pois paikalta.
Kävitte sitten lisää pelottelemassa lapsparkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävitte sitten lisää pelottelemassa lapsparkaa.
Ai mitä, kävivätkö he taas koululla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai rikollisten väkivallalla uhkailu on sinusta oikea ratkaisu tähän?
Mitä selität?
Viestihän on:
Me suojelemme sinua kiusaajilta ja hoitelemme kiusaajan niin, ettei hän enää kiusaa koskaan. Eli väkivaltaan vastaamista väkivallalla.Juuri näin. Liity meihin, niin sua ei enää kiusata.
Voi wid..u että koulu sallii tällaisen, että liivijengi tulee prätkillä koululle!!!!!
Niin justiinsa, sehän on ollut vuosikymmeniä ihan ok että oppilaat kiusaa toisiaan joskus kuoliaaksi asti!!
Vierailija kirjoitti:
Eih. Kyllä minulla tulee pintaan aivan kauhea myötähäpeä. Mä en ole koskaan tajunnut näitä moottoripyörillä kiusaamista vastaan tempauksia. Siis mitä se mihinkään vaikuttaa, mikä mekanismi siinä muka on? Jos on hyvä puhuja ja painavaa sanottavaa, ei siihen tarvita velalla ostettua ikäkriisiharrikkaa. Jos ajattelette vähän, niin nuorten silmissä nämä rapakuntoiset haisevissa nahkarytkyssä vaappuvat tyypit on vain vanhoja pappoja ja mammoja. Ihan sama kun 80 luvulla olisi koulun pihaan täräyttänyt joku sotaveteraanien lauma sarkapöksyissään. En tajua.
No se on juuri näin, hyvin kirjoitettu. Noloa junttimeininkiä, jolle lapset nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Loppuu se niinkin, että kiusatun isä kävi kotiovella kertomassa kiusaajan isälle, että tulee kiusaamaan tätä äijää niin kauan kuin poikansa kiusaa muita.. Loppui siihen
Tuo ei oikein toimi kun vastassa on toisen kulttuurin edustaja joka ei välttämättä ymmärrä kieltä eikä suostu ymmärtämään että oma lapsi on tässä nyt se syyllinen. Pian kiusatun isää on vastassa kymmenet enot ja sedät.
Minusta tuo oli hieno tempaus. Ja toivottavasti auttaa.
Jos prätkän kuljettajalla on nahkaliivi niin ei siinä aina lue Canon Ball, jos niin sitten voinee ehkä puhua rikollisjengistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikollisten? Eli kaikki motoristit on sinusta rikollisia. Lukisit jutun ja ottaisit myös selvää mitä motortistit koulukiusaamista vastaan jutussa on oikeasti takana.
Näin on, kannattaa lukea muutakin kuin vauvapalstaa että luetun ymmärtäminen kohentuu.
Tällä palstalla joko tahallaan tai vahingossa ymmärretään väärin.
En yleensä kirjoita tänne mitään, koska lähes jokainen lukija ymmärtää ihan väärin joka aiheen.
Vähän kyllä tuntuu että tuollainen nolo "voimannäyttö" saattaa itseasiassa vaan lisätä sen pojan kiusaamista. Vanhoja ylipainoisia ukkoja ajelemassa prätkillä. Joku sanoikin, että sama kun kasarilla olisi tullut jotakin sarkahousuihin pukeutuneita veteraaneja pappatuntureilla kouluun mölyämään.. heillehän olisi naurettu. Toivottavasti olen nyt väärässä, mutta en usko että tämä auttaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään uhkailu, vaan teko. Oma kokemus tukee tätä. Pahaksi yltynyt koulukiusaus loppui kirjaimellisesti kuin seinään yläasteella kun viimein rohkaistuin ja vedin käkättimeen niitä ilkiöitä. Oltiin kavereita sen jälkeen, eivätkä kiusanneet enää ketään.
Niin minäkin tein, vaikka olen tyttö. Tuo toimii poikakiusaajia vastaan (kokeilin), mutta ei tyttöjä. Tytöt kantelee opettajalle ja sinä saat sen kiusaajan leiman.
Toisekseen, on oleellista, että se kiusattu ottaa aloitteen käsiinsä. Jos kiusattu tarvikseen oikein mopojengiä puolustajakseen, sehän nimenomaan viestii heikkoutta niiden kiusaajien suuntaan.
Minäkin olin tyttö. Eikä se toiminut poikakiusaajia vastaan, pojat menivät kantelemaan opettajille.
Opettajat ja motoristit voi yhtyä, on kohtuutonta miten opettajallakin pitäisi olla kaikki silmät selässä kun lapset kiusaavat joitakin, ja olla vielä psykologi ja poliisi ja etsivä työn ohessa. Mitä enemmän koulut saavat työrauhaan tukea vaan sitä parempi. Jos ei sana kerran kuulu se laitetaan kuulumaan !
Vierailija kirjoitti:
Vähän kyllä tuntuu että tuollainen nolo "voimannäyttö" saattaa itseasiassa vaan lisätä sen pojan kiusaamista. Vanhoja ylipainoisia ukkoja ajelemassa prätkillä. Joku sanoikin, että sama kun kasarilla olisi tullut jotakin sarkahousuihin pukeutuneita veteraaneja pappatuntureilla kouluun mölyämään.. heillehän olisi naurettu. Toivottavasti olen nyt väärässä, mutta en usko että tämä auttaa asiaa.
Ei liity kiusaamiseen, mutta muistan kun joskus ysärin alussa kouluun tuotiin pari sotaveteraania kertomaan muistoistaan liittyen itsenäisyyspäivään. Olisiko rehtori järjestänyt, varmaankin. No joka tapauksessa, toisin kuin nykyään kuvitellaan, ei niitä ukkoja kunnioittanut kukaan vaan heille naureskeltiin melko avoimesti. Ketään ei toisin sanien kiinnostanut ne horinat, ei tyttöjä eikä poikia. Siis ihan yhtä tyhjän kanssa koko käynti. Surullista sinänsä, mutta tavallaan ihan ymmärrettävää. On puhuttava sillä kielellä ja siinä ajassa, jossa nuoret elävät.
Juha Valjakkalaa oltiin kiusattu kommunistipentujen toimesta ja varastettu polkupyörä ujutettu lipputanko keskelle jääden kiusaksi ihan silkkaa ilkeyttä.
Myöhemmin hän itse pölli pyörän Ruotsissa ja kun istä tultiin peräämään hänellä kilahtu ja tappoi pari henkilöä.
Kyllä noista voi tulla pahaakin jälkeä sivullisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaamisella on Jörvenpääässä pitkät perinteet. Onneksi pääsi pois sieltä.
Järvenpäässä on muutenkin todella vinksahtunutta porukkaa, joten en ihmettele koulukiusaamista. Asuin nuorempana muutaman vuoden Järvenpäässä. Onneksi pääsin pois.
Muutin tänne ihan vapaaehtoisesti ja olen viihtynyt.
Olisitko vain viettänyt liikaa aikaa kaltaisessasi seurassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumman pojan vei kouluun? Varmaan oman poikansa, mutta jutussa puhuttiin kahdesta kiusatusta pojasta. 🤔
Minä ymmärsin, että hän oli vienyt kouluun sen pojan, joka kiusasi ennen hänen omaa poikaansa!!! Ymmärsivätkö muut samalla tavalla?
Tehokkain tapa puuttua kiusaamiseen on puuttua sen syihin. Tässä tapauksessa kiusaaja oli itse kiusattu enemmän kuin motoristin poika.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajako siellä nillittää?
Luulen kyllä, että kun prosenttijengiläiset tulisivat kerran hakemaan ja saattelemaan koulukiusattua niin välitunnin kingit lähtisivät pissihousussa syömään tuttia.
Vierailija kirjoitti:
Luulen kyllä, että kun prosenttijengiläiset tulisivat kerran hakemaan ja saattelemaan koulukiusattua niin välitunnin kingit lähtisivät pissihousussa syömään tuttia.
Prosenttijengiläiset on niin ihania. Jakoivat ilmaisia kinkkujakin köyhille, jotka tosin oli varastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity kiusaamiseen, mutta muistan kun joskus ysärin alussa kouluun tuotiin pari sotaveteraania kertomaan muistoistaan liittyen itsenäisyyspäivään. Olisiko rehtori järjestänyt, varmaankin. No joka tapauksessa, toisin kuin nykyään kuvitellaan, ei niitä ukkoja kunnioittanut kukaan vaan heille naureskeltiin melko avoimesti. Ketään ei toisin sanien kiinnostanut ne horinat, ei tyttöjä eikä poikia. Siis ihan yhtä tyhjän kanssa koko käynti. Surullista sinänsä, mutta tavallaan ihan ymmärrettävää. On puhuttava sillä kielellä ja siinä ajassa, jossa nuoret elävät.
Meidän kouluun tuotiin 90-luvun lopussa pari sotaveteraania ja samaa ikäluokkaa olevaa sota-ajan naista kertomaan sodasta ja sota-ajasta. Kaikki kuuntelivat heitä. Ei naurettu. Tuo sotaveteraanikin murtui kertomuksensa lopussa itkuun.
Kuvassa etualalla (lähimpänä poliisiautoa) kolme yksittäistä järvenpääläistä nahkatukkaista motoristia, jotka vain sattumalta ovat pukeutuneet samanlaisiin mustiin tunnuksellisiin liiveihin/nahtatakkeihin:
https://img.ilcdn.fi/nQlGB6kSTWm88H6H2SfmY6S80cg=/full-fit-in/612x0/img…