Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ambulanssi ja lukittu alaovi/huoneiston ovi

Vierailija
29.09.2021 |

Jos on kiireellinen pelastustehtävä ja ovet lukossa, esim. kerrostalon alaovi tai huoneiston ovi niin miten ensihoitajat toimivat? Kiinteistöhuollolta saattaa kestää kauan saapua paikalle, jos vaikka potilas mennyt elottomaksi. Ketään ensihoitajaa paikalla?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt! Asun itse tällaisessa kerrostalossa ja olen miettinyt, että mitä tapahtuu jos olen yksin kotona ja pitää soittaa ambulanssi... Ei kellään olisi vastausta?

Vierailija
2/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun luhtitalossa eli alaovesta ei tarvi huolehtia. Välillä saan rytmihäiriöitä, jotka aiheuttavat myös huimausta. Jos joudun soittamaan ambulanssin, jätän ulko-oveni raolleen, että pääsevät tänne, vaikka olisin pökrännyt. Onneksi alue on rauhallinen niin ei tarvi pelätä, että joku pitkäkyntinen olisi heti änkeämässä kämppään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkilukon kautta, daa...

Vierailija
4/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittavat pillit päälle jolloin joku yleensä aina saapuu avaamaan oven.

Vierailija
5/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Mikä on putkilukko?

Vierailija
6/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos soittaja ei pääse avaamaan ovea niin yleensä joku naapureista huomaa pian käydä. Jättävät tarvittaessa valot tai sireenit päälle.

Vierailija
7/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi päivä lanssi seisoi pihassa tunnin kun ensin odottivat poliisia puoli tuntia ja sitten huoltoukkoa toisen puoli tuntia. Huoneistossa ei sitten ollut ketään kotona, kun pääsivät lopulta katsomaan.

Vierailija
8/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Kaikissa taloissa ei ole.

Vierailija
9/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Mikä on putkilukko?

Joissakin taloissa on ulkoseinään upotettu putkilukko johon on pääsy, palo ja pelastushenkilöillä. Eli siellä on avain ulko- oveen jos ei kukaan avaa.

Vierailija
10/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt! Asun itse tällaisessa kerrostalossa ja olen miettinyt, että mitä tapahtuu jos olen yksin kotona ja pitää soittaa ambulanssi... Ei kellään olisi vastausta?

Menet alaovelle makaamaan ja laitat varoiksi jalan oven väliin.

Tämä ei ole vitsi vaan kuuluu omaan varautumissuunnitelmaani.

Vierailija
11/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloissa on yleensä alaoven vieressä seinässä lukko, joka sisältää yleisavaimen.

Vierailija
12/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ole jokin yleiskoodi jota pelastustoimen ihmiset käyttää? Ja pakollinen kaikille taloyhtiölle laittaa se koodi sinne ovisummeriin.

Vierailija
13/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ole jokin yleiskoodi jota pelastustoimen ihmiset käyttää? Ja pakollinen kaikille taloyhtiölle laittaa se koodi sinne ovisummeriin.

Hyvä idea.

Meidän taloyhtiössä ei ole ovikoodia, eikä summeriakaan.

Vierailija
14/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkilukossa ei ole yleisavainta, vaan huoltoavain. Huoltoavaimella pääsee yleisiin tiloihin ei asuntoihin. Jos putkessa olisi yleisavain, niin siellä olisi kylän jokainen narkkari vääntämässä niitä auki.

Vierailija
15/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittaessa käytetään yleisavainta, esimerkiksi moottorisahaa ( siitä varten kutsuvat palokunnan ).

Meillä rivarissa rikkoivat parvekkeen ikkunalasin kun yks mummo oli kaatunut eikä päässyt ylös ovea avaamaan. Yleisavaimen haltijoista kukaan ei ollut paikalla. Onneksi mummo pystyi soittamaan apua.

Vierailija
16/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän olisikin hyötyä pitää alaovet lukossa. Jos joka paikkaan kävisi sama koodi koko maassa, se leviäisi varmasti asiattomien tietoon.

Vierailija
17/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putkilukossa ei ole yleisavainta, vaan huoltoavain. Huoltoavaimella pääsee yleisiin tiloihin ei asuntoihin. Jos putkessa olisi yleisavain, niin siellä olisi kylän jokainen narkkari vääntämässä niitä auki.

No ne on kyllä putket on kytketty kiinteistöyhtiön hälytysjärjestelmään. Tiedän kun olen näitä putkia asennellut. Sanoisin, että narkkareille ja muillekin tuollaisen putken auki murtaminen kestää sen verran, että varijat ehtii paikalle. Toki asiansa osaava ne melko nopsaan murtaa, mutta kilikali miehet ja narkkarit eivät kuulu tähän joukkoon.

Vierailija
18/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea.

Meidän taloyhtiössä ei ole ovikoodia, eikä summeriakaan.

Onpas!

Vierailija
19/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ap viime kerralla saanut riittävästi vastauksia?

Vierailija
20/53 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että samoin kuin omakotitalossa- brankkarit tulee ja menee ovesta läpi vaikka sarana puolelta näin minua valisti Helsingin pelastuslaitoksen ambulanssi kuski.