Ambulanssi ja lukittu alaovi/huoneiston ovi
Jos on kiireellinen pelastustehtävä ja ovet lukossa, esim. kerrostalon alaovi tai huoneiston ovi niin miten ensihoitajat toimivat? Kiinteistöhuollolta saattaa kestää kauan saapua paikalle, jos vaikka potilas mennyt elottomaksi. Ketään ensihoitajaa paikalla?
Kommentit (53)
Itse asun luhtitalossa eli alaovesta ei tarvi huolehtia. Välillä saan rytmihäiriöitä, jotka aiheuttavat myös huimausta. Jos joudun soittamaan ambulanssin, jätän ulko-oveni raolleen, että pääsevät tänne, vaikka olisin pökrännyt. Onneksi alue on rauhallinen niin ei tarvi pelätä, että joku pitkäkyntinen olisi heti änkeämässä kämppään.
Laittavat pillit päälle jolloin joku yleensä aina saapuu avaamaan oven.
Sanni16kerava kirjoitti:
Putkilukon kautta, daa...
Mikä on putkilukko?
Jos soittaja ei pääse avaamaan ovea niin yleensä joku naapureista huomaa pian käydä. Jättävät tarvittaessa valot tai sireenit päälle.
Yksi päivä lanssi seisoi pihassa tunnin kun ensin odottivat poliisia puoli tuntia ja sitten huoltoukkoa toisen puoli tuntia. Huoneistossa ei sitten ollut ketään kotona, kun pääsivät lopulta katsomaan.
Sanni16kerava kirjoitti:
Kaikissa taloissa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Mikä on putkilukko?
Joissakin taloissa on ulkoseinään upotettu putkilukko johon on pääsy, palo ja pelastushenkilöillä. Eli siellä on avain ulko- oveen jos ei kukaan avaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt! Asun itse tällaisessa kerrostalossa ja olen miettinyt, että mitä tapahtuu jos olen yksin kotona ja pitää soittaa ambulanssi... Ei kellään olisi vastausta?
Menet alaovelle makaamaan ja laitat varoiksi jalan oven väliin.
Tämä ei ole vitsi vaan kuuluu omaan varautumissuunnitelmaani.
Kerrostaloissa on yleensä alaoven vieressä seinässä lukko, joka sisältää yleisavaimen.
Miksei ole jokin yleiskoodi jota pelastustoimen ihmiset käyttää? Ja pakollinen kaikille taloyhtiölle laittaa se koodi sinne ovisummeriin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole jokin yleiskoodi jota pelastustoimen ihmiset käyttää? Ja pakollinen kaikille taloyhtiölle laittaa se koodi sinne ovisummeriin.
Hyvä idea.
Meidän taloyhtiössä ei ole ovikoodia, eikä summeriakaan.
Putkilukossa ei ole yleisavainta, vaan huoltoavain. Huoltoavaimella pääsee yleisiin tiloihin ei asuntoihin. Jos putkessa olisi yleisavain, niin siellä olisi kylän jokainen narkkari vääntämässä niitä auki.
Tarvittaessa käytetään yleisavainta, esimerkiksi moottorisahaa ( siitä varten kutsuvat palokunnan ).
Meillä rivarissa rikkoivat parvekkeen ikkunalasin kun yks mummo oli kaatunut eikä päässyt ylös ovea avaamaan. Yleisavaimen haltijoista kukaan ei ollut paikalla. Onneksi mummo pystyi soittamaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän olisikin hyötyä pitää alaovet lukossa. Jos joka paikkaan kävisi sama koodi koko maassa, se leviäisi varmasti asiattomien tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Putkilukossa ei ole yleisavainta, vaan huoltoavain. Huoltoavaimella pääsee yleisiin tiloihin ei asuntoihin. Jos putkessa olisi yleisavain, niin siellä olisi kylän jokainen narkkari vääntämässä niitä auki.
No ne on kyllä putket on kytketty kiinteistöyhtiön hälytysjärjestelmään. Tiedän kun olen näitä putkia asennellut. Sanoisin, että narkkareille ja muillekin tuollaisen putken auki murtaminen kestää sen verran, että varijat ehtii paikalle. Toki asiansa osaava ne melko nopsaan murtaa, mutta kilikali miehet ja narkkarit eivät kuulu tähän joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea.
Meidän taloyhtiössä ei ole ovikoodia, eikä summeriakaan.
Onpas!
Et ap viime kerralla saanut riittävästi vastauksia?
Oletan, että samoin kuin omakotitalossa- brankkarit tulee ja menee ovesta läpi vaikka sarana puolelta näin minua valisti Helsingin pelastuslaitoksen ambulanssi kuski.
Samaa olen miettinyt! Asun itse tällaisessa kerrostalossa ja olen miettinyt, että mitä tapahtuu jos olen yksin kotona ja pitää soittaa ambulanssi... Ei kellään olisi vastausta?