Jos saisit kuulla olevasi kuolemansairas
Ottaisitko niin suuren kulutusluoton kun vain saisit ja käyttäisit sen nauttiaksesi viimeisistä kuukausistasi?
Vai mitä tekisit?
Elinaikaa kolme kuukautta.
Kommentit (65)
Kaverin puoliso oli salaa ottanut viimeisinä kuukausinaan (syöpä) ja hoidattanut monta asiaa kuntoon, kuten ihonsa eri hoidoilla, hampaat, laitattanut hiuslisäkkeet, ripset, kynnet, ostanut vaatteita… no meni nättinä hautaan. Kuolinpesästähän se velka on pois eli perinnöstä. Jotain se voi harmittaa, toisia ei.
Ap lääkäritkin voi olla väärässä. Mulle on lääkärit sanoneet, että 40v istun pyörätuolissa. Kävelen vielä, nyt 48v. Gynekologian erikoislääkäri sanoi 26v minulle, etten saa koskaan lapsia. Ihan luomusti sain lapsen 10v myöhemmin. Tsemppiä ap!
Minä menisin ensimmäisenä viisaan papin luo kysymään miten raja ylitetään mahdollisimman hyvin. Maksaisin kaikki laskut. Hakisin pankista säästöni ja jakaisin rahat kahdelle lapselleni. Sitten en stressaisi mistään vaan nauttisin elämäni viimeisistä päivistä.
Tsemppiä. ❤️ En ottaisi kulutusluottoa.
Tällä hetkellä en ole kuolemansairas, mutta riski, että menehdy syöpään seuraavan 4 vuoden aikana on 50%.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. ❤️ En ottaisi kulutusluottoa.
Tällä hetkellä en ole kuolemansairas, mutta riski, että menehdy syöpään seuraavan 4 vuoden aikana on 50%.
Nauttisin perheen kanssa olemisesta, luonnosta ym. Mahdollisesti käyttäisin lapsia jossakin paikoissa missä toivoneet pääsevänsä käymään. Matkustaisin Lappiin mikäli olisin siinä kunnossa että jaksan, sinne oli aikomus tälle kesää mennä, mutta syöpä sotki suunnitelmat.
Mökillä tahtoisin olla. Se ei varmaan onnistuisi kun mökki on toisen sairaanhoitopiirin alueella.
No en tietenkään ottaisi luottoa. Mitään ei mukaansa saa. Mulla on ihan riittävästi muistoja matkoilta ja juhlista jne., mä viettäisin aikani perheeni kanssa ja päivittäisin testamentin, varmistaisin, että kaikki hyvin perheellä. Todennäköisesti siirtäisin omaisuuttani lapsilleni, jotta verottaja saa mahdollisimman vähän. Nauttisin arjesta.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä tahtoisin olla. Se ei varmaan onnistuisi kun mökki on toisen sairaanhoitopiirin alueella.
Sä saat olla just siellä missä haluat, hoitoa saat joka paikassa ja kuolla saat missä vaan.
Ottaisin kaikki kulutusluotot tappiin asti ja antaisin rahat lapsilleni, koska perintöä eivät tule muutenkaan saamaan. Menisin loppuajaksi jonnekin meren rantaan.
Vierailija kirjoitti:
No en tietenkään ottaisi luottoa. Mitään ei mukaansa saa. Mulla on ihan riittävästi muistoja matkoilta ja juhlista jne., mä viettäisin aikani perheeni kanssa ja päivittäisin testamentin, varmistaisin, että kaikki hyvin perheellä. Todennäköisesti siirtäisin omaisuuttani lapsilleni, jotta verottaja saa mahdollisimman vähän. Nauttisin arjesta.
Jos siirrät omaisuutta lapsillesi, verottaja vie lahjaveron joka tapauksessa. On isompi kuin perintövero.
En tekisi mitään sen kummempaa. Jatkaisin varmaan töissä. Pidän työstäni. Tililläni on rahaa sen verran, että voisin matkustaa maailman ympäri tai ostella vaikka mitä, mutta ei ole kiinnostanut.
Parasta on kun saan olla oman perheen kanssa kotona, katsella leffoja ja syödä hyvin. Joten jatkaisin samaan malliin. Sen takia jatkaisin töissä, koska muu perhe töissä ja koulussa joten mitä minä täällä yksin tekisin päivän ajan.
Ehkä antaisin lapsille sen rahan jo etukäteen mitä saa antaa ilman veroja.
En ottaisi lainaa, loppuajan käyttäisin hyvin läheisteni kanssa. Haluaisin luoda yhteisiä muistoja vielä kun voisin. Olisi kyllä todella tuskallista tietää tekevänsä asioita lasten kanssa viimeisiä kertoja.
Jatkaisin elämääni tällaisenaan ja viettäisin aikaa perheeni kanssa. Jättäisin turhat asiat pois. Mitään lainoja en ottaisi. En haluaisi jättää perinnökseni epärehellisyyttä tai vahinkoa kenellekään.
Lainoja en ottaisi, kun niistä kärsii vain perikunta. Järjestäisin hautajaiset niin pitkälle kuin mahdollista, irtisanoutuisin töistä, ottaisin lapset jäljellä olevaksi ajaksi kotiin hoidosta ja viettäisin heidän kanssaan mahdollisimman kivaa aikaa. Kolmessa kuukaudessa on hyvin aikaa tyhjätä koko pankkitili kaikkeen hauskaan tekemiseen. Ja ihmettelijälle: ne muistot on eläviä varten, ei minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siirrät omaisuutta lapsillesi, verottaja vie lahjaveron joka tapauksessa. On isompi kuin perintövero.
Sä et osaa verosuunnittelua? Ei tuo sanonut antavansa lahjaksi kaikkea vaan optimoivansa.
Juuri tämän vuoksi olen yrittämässä ennenaikaiseen eläkeputkeen kun ei voi tietää päivien määrää tässä ajassa. Meillä rva sairasti vakavan sairauden ja se laittoi miettimään mitä järkeä on juosta oravanpyörässä ja yrittää haalia kaikkea mahdollista kun niitä et saa kuitenkaan mukaan viimeiselle matkalle. Enemmän minua harmittaa jos talliin jää kuoleman jälkeen uuden karhea mersun täyssähkö geländewagen kuin ruosteinen toyota corola.
Pyrin siis pysymään terveenä ja nauttimaan elämästä, tehkööt nuoremmat, tiedoksi heille: heistäkin tulee joskus vanhoja jos pitkään elävät.
Vierailija kirjoitti:
Vuokramökki?
En ottaisi mitään lainaa. Pikemminkin makselisin asuntolainaa mahdollisimman pitkälle pois, jotta perheelle ei jäisi isoa velkataakkaa eikä taloa tarvitsisi myydä. Lapsille siirtäisin varoja sen verran, mitä verottomana saa antaa. Tekisin myös testamentin ja kaivelisin kaikki tärkeät paperit yhteen pinoon valmiiksi, jotta perunkirjoitus olisi mahdollisimman helppo tehdä. Siirtäisin kaikki vakuutukset miehen nimiin ja irtisanoisin kaikki tilaukset ja turhat sopparit. Suunnittelisin myös omat hautajaiseni. Lopun ajan panostaisin yhdessäoloon lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et osaa verosuunnittelua? Ei tuo sanonut antavansa lahjaksi kaikkea vaan optimoivansa.
Kolmessa kuukaudessa ei paljoo ehdi enää suunnitella eikä optimoida. 4999 euroa voi antaa ilman lahjaveroa. Mutta eipähän se ole enää vainajan murhe.
Ottaisin kyllä aikaa itselleni mutta nautin eniten luonnosta ja ulkoilmasta. Ainakin niihin en tarvitse kulutusluottoa.