Miten pitäisi suhtautua siihen että lapsi haluaa satuttaa?
Kolmevuotiaasta kyse. Silloin kun hänellä itsellään on paha mieli jostain tai on vahingossa satuttanut itsensä johonkin tulee lyömään minua. Muuten eikä muulloin satuta ketään. Tietää kyllä että ei saa satuttaa, mutta onnistui äsken selittämään että silloin kun häneen sattuu niin haluaa, että myös äitiin sattuu tai jos hänellä on paha mieli niin haluaa että myös äidille silloin tulee paha mieli ja siksi haluaa satuttaa äitiä. Miten tähän olisi hyvä suhtautua? Kuuluuko jotenkin asiaan ja ikään että lapsi ajattelee näin? Millä kitkeä tapa pois?
Kommentit (23)
Lapsen kanssa voi peilin edessä harjoitella erilaisia ilmeitä. On muuten hauskaa. Näytä minulle millainen on iloinen ilme. Surullinen, kauhistunut, jännittäjä, voittaja, ylpeä jne. Väännellään naamaa oikein tosissaan. Ulkona katsotaan ihmisten ilmeitä ja arvellaan mitä tunteita heillä on. Koiraakin voi käyttää tähän. Koira osaa hyvin olla surullinen, kun itse ensin on. Iloinen se on aina , kun sinut tapaa.
Muutoinkin voi katsella ja harjoitella ilmeitä. Millainen on esim. vartalon, pään jne. asento eri tunnetiloissa. Teatterikoulussa näitä harjoitellaan paljonkin.
ARVO kirjoitti:
Lapsen kanssa voi peilin edessä harjoitella erilaisia ilmeitä. On muuten hauskaa. Näytä minulle millainen on iloinen ilme. Surullinen, kauhistunut, jännittäjä, voittaja, ylpeä jne. Väännellään naamaa oikein tosissaan. Ulkona katsotaan ihmisten ilmeitä ja arvellaan mitä tunteita heillä on. Koiraakin voi käyttää tähän. Koira osaa hyvin olla surullinen, kun itse ensin on. Iloinen se on aina , kun sinut tapaa.
Muutoinkin voi katsella ja harjoitella ilmeitä. Millainen on esim. vartalon, pään jne. asento eri tunnetiloissa. Teatterikoulussa näitä harjoitellaan paljonkin.
Ainut vaan että ihmisillä on vaipat naamalla, jolloin ei ilmeitä näe. Tämä tulee olemaan iso ongelma pienten lasten kehityksessä, kun eivät opi ilmeistä tunnetiloja.
Minä näkisin, että kysymyksessä on merkittävä välivaihe empatian kehittymisessä. Lapsi ymmärtää, että toisen paha olo on samanlainen kuin hänen omansakin, ja ymmärtää pystyvänsä vaikuttamaan toisten mielialoihin.
Nyt vain jämäkkää rauhallista kieltoa kehiin ja eteenpäin hyvän kautta, eli anna lapsesi hyvällä tuulella ollessaan tehdä sinulle kaikkia kivoja pieniä fyysisiä palveluksia: hieroa, suukotella ja vaikkapa tehdä voileipiä.
Ja kyllä, tiedän millainen on kolmevuotiaan tekemä voileipä, koska olen useamman lapsen äiti. Sellainen on rakkaudella ja runsaalla levitteellä tehty.