Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

paljonko sitä rahhaa pitäisi olla tilillä "pahan päivän varalle"

Vierailija
20.11.2014 |

Kuinka monta kuukausipalkkaa olis minimi?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite tein niin että kun maksoin asuntolainaa niin sillon pahanpäivän varalle 5000 e. Sitten kun se oli maksettu olen laittanut sivuun n. Asuntolainan kokoisen summan per kk.

Vierailija
2/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on käyttötilillä yleensä yhden kuun nettopalkan verran puskuria. Säästötilillä onkin sitten puolen vuoden bruttopalkan verran. Ei ahdista raha-asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:19"]Ite tein niin että kun maksoin asuntolainaa niin sillon pahanpäivän varalle 5000 e. Sitten kun se oli maksettu olen laittanut sivuun n. Asuntolainan kokoisen summan per kk.
[/quote]

Siis en tietenkään asuntolainan kokoista summaa per kk vaan siis sen verran mitä normaalisti meni asuntolainan lyhennykseen per kk.

Vierailija
4/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskos 360kk nettopalkkaa vastaava summa sopiva?

Voisi downsiftata ja jäädä vapaaherraksi loppuelämäksi.

Vierailija
5/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin velkaneuvojat suosittelevat n. 2 kk palkkaa vastaava summa, jolla pitäisi pärjätä, jos tukien saaminen kestää. Itsellä on 3 kk palkkaa vastaava summa.

Vierailija
6/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on säästössä puolen vuoden nettopalkkaa vastaava summa.

Vierailija
7/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vähintään 3kk menoja vastaava summa, mutta mielellään puolen vuoden. Monestihan sääntönä pidetään jotain tiettyä kuukausituloihin sidottua summaa, mutta paljon merkitsevämpäähän ne menot on. Jos esim. tienaa 2000e nettona, mutta kuukauden menot on tonnin, niin eihän oleteta että "pahana päivänä" pitäisi pystyä säästämään sama tonni kuussa... 

Itselläni on säästössä noin viiden kuukauden pakollisia menoja vastaava summa, tai kolmen kuukauden "normimenoja". Lisäksi luottokorteilla toinen mokoma käyttövaraa. Jos siis jäisin työttömäksi ja päivärahojen saanti kestäisi, pärjäisin lähemmäs vuoden ilman tuloja. Jos asuntolainan laittaisi lyhennysvapaalle, niin pidempäänkin. Mielestäni siis ihan tarpeeksi.

Vierailija
8/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän, sitä parempi..

Vierailija
9/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut paha päivä jo 20 vuotta, lukuunottamatta muutama löysempi kuukausi. Olen oppinut olemaan haluamatta mitään.

Vierailija
10/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan kokenut näitä X kuukauden palkka -tyyppisiä ohjeita. Joko olen ollut liian köyhä, ja on ollut täysin utopistinen ajatus saada säästöön esim. kolmen kuukauden opintorahaa vastaava summa - hyvä jos pystyi loppukuusta ostamaan makaronia henkensä pitimiksi. Tai nyt kun olen hyvätuloinen, tuntuu myös täysin tarpeettomalta makuuttaa tilillä kolmen kuukauden palkkaa vastaavaa summaa sen sijaan että maksaisi sillä asuntolainaa pois ja säästäisi näin ollen nekin korkomenot.

Tässä tilanteessani pidän omana puskurinani, että mielellään palkkapäivää edeltävänä päivänä olisi tonnin verran rahaa tilillä. Sillä kattaisi yllättäen hajonneen pesukoneen tai muun yllätysmenon. Jos taloustilanne taas oikeasti muuttuisi äkkiä kokonaan (esim. saisin potkut enkä pystyisi työllistymään pian uudelleen) niin siinä tilanteessa joutuisin muutenkin laittamaan perheen menot erilaisiksi, eikä joku lisätonni tilillä sitä ratkaisisi. Paras turva olisi kun asuntolainaa olisi mahdollisimman vähän jäljellä.

Vierailija
11/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin kuukauden nettotulojen verran. Enempää ei kannata pitään millään pankkitilillä nyt, kun kaikkien tilien reaalikorko on miinuksella. Valitettavasti myöskään ennen pankkitilien vaihtoehtona pidetyt korkorahastot eivät tuota juuri mitään.

Vierailija
12/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä jos jää 20 euroa, sekin on ihme.  Ihanne ehkä 400-500 e.

Vierailija
13/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppitonni. Nyt on menossa se paha päivä ja se kestää ensi kesäkuulle asti. Varmaan kuluu tuo kymppitonni siihen mennessä jo asuntolainaan.

Vierailija
14/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nopeasti realisoitavissa puolen vuoden elämiseen riittävä summa....oisko 3kk nettopalkka tms.

Vierailija
15/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nelikymppisellä pitää olla yhden vuoden nettopalkka säästettynä, viisikymppisellä kahden.

Vierailija
16/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:32"]

Parin kuukauden nettotulojen verran. Enempää ei kannata pitään millään pankkitilillä nyt, kun kaikkien tilien reaalikorko on miinuksella. Valitettavasti myöskään ennen pankkitilien vaihtoehtona pidetyt korkorahastot eivät tuota juuri mitään.

[/quote]

No kyllä minä pitäisin mieluimmin tilillä kuin käyttäisin.. vaikka ei voittoa tuottaisikaan. Ja en osaa ajatella luottokorttia "pahan päivän varana" koska se on lainarahaa.

Vierailija
17/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö kaikki säästämään kahden vuoden palkkoja..

Vierailija
18/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna käyttötilin saldon laskea alke 5000 euron, säästötilillä onkin sitten muhkeampi summa.

Vierailija
19/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:38"]

Kyllä nelikymppisellä pitää olla yhden vuoden nettopalkka säästettynä, viisikymppisellä kahden.

[/quote]

No se riippuu ihan siitä, onko ruvennut maksamaan asuntolainaa kaksikymppisenä vai nelikymppisenä.

Vierailija
20/55 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:51"]

En anna käyttötilin saldon laskea alke 5000 euron, säästötilillä onkin sitten muhkeampi summa.

[/quote]

Miksi? Häviät joka päivä rahaa, kun inflaatio - vaikka hidaskin - nakertaa varallisuuttasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi