Maksuhäiriöisille kysymys
Olemme olleet vasta 7kk yhdessä. Mies on kertonut heti tapailumme alussa omasta aloitteestaan, että hänellä on maksuhäiriömerkintöjä, mutta yrittää päästä/on pääsemässä kierteestä eroon. Kaikissa häiriömerkinnöissä on kuulemma "maksettu"-tieto (ref). En ole asiasta sen koommin kysynyt, koska olen kokenut, että se on hänen (arkaluonteinen?) asiansa. Menin eräs päivä hänen asunnolleen ja tyhjensin samalla postilaatikon päivän lehdestä ja - niinpä niin - kirjeistä. Kirjeiden joukossa oli postit käräjäoikeudelta ja ulosottovirastosta. Kysymys kuuluukin, että onko syytä olettaa, että kirjeet koskevat taas uusia merkintöjä, vai kierrätetäänkö aiempia (maksamattomia) merkintöjä jotenkin näiden laitosten kautta? Mietityttää, että kannattaako tällaisen tapauksen kanssa laisinkaan harkita pitempää yhdessäoloa, jos miettii esimerkiksi yhteen muuttamista tai muuta tulevaisuuden asioita. Mietiyttää tulevat asuntolainat, vakuutukset yms... Itse olen kuitenkn neuroottisen tarkka eräpäivien ja lainanhoidon suhteen. Pelottaa, että toinen vetäisi talouteni nurin. Muuten mies on kultainen.
Kommentit (5)
Kun ei voi tietää, mitä siellä kirjeen sisällössä on, mutta miksi oletat, että mies veisi sut vararikkoon merkinnöillään? Ajattelitko rahoittaa sen elämää? Aivan, et, joten jutteles uudestaan tämän hetken tilanteesta.
Jos mies maksaa joka palkasta velkaa pois niin joka maksusta tulee myös kuitti. Voi myös olla jälkiperintää - ennen kuin luottotiedot annetaan takaisin niin valtio kaivaa kaikki vanhat vitosenkin velat esille. Kysy mieheltä. Enemmän olisin hädissäni jos ei olisi kertonut ja olisit saanut tietää asiasta postia tonkimalla.
Noita vanhoja velkoja voi tietyt firmat ostaa ja jälkiperiä niitä. Eli jos mies on joskus julistettu varattomaksi, jää ne velat tavallaan "roikkumaan" ulosottoon. Niitä sitten peritään joko ulosoton kautta, tai jos joku firma haluaa ne ostaa itselleen, tuon firman kautta. Ulosotossa/jälkiperinmässä/perinnässä voi olla vanhojakin juttuja, siksipä niiden summat voivat ollakin isoja, vaikka pääoma olisikin ollut pieni.
Ja, jos/kun joku kuitenkin nipottaa sanavalinnoistani, niin yritin selittää tuon mahdollisimman ymmärrettävästi.
Hurjasti kiitos vastauksista. Tämäkin jo helpotti oloani. Vaikka toki itse pitäisi nostaa kissa(=kirjeet) pöydälle. Jotenkin vaan en haluaisi udella asiasta. Ja totta, tyytyväinen olen, että hän on itse asiasta kertonut jo alussa. Otan mieluummin paskan rehellisesti kuin kevyen mielen valheellisesti.
Mulla on luottotiedot menneet, ei tosin omasta syystä. Mutta vaikka en ole vuosikausiin enää "tehnyt" lisävelkaa (hankin kaiken käteisellä), niin silti kuukausittain tulee kirjeitä ulosotosta (kuitti maksusta ulosottoon, ehkä uusia vireilletuloilmoituksia vanhoista veloista) ja käräjäoikeudestakin jos perintätoimistot haluaa siirtää saatavansa ulosottoon..
Että ei välttämättä ollenkaan ole uusia velkoja ja juttuja, voi hyvin olla vanhojakin. Kannattaa kysyä mieheltä suoraan.