Pääsykoe toukokuussa, ehdinkö?
Ehdinkö opiskella lääkiksen pääsykokeeseen, joka on toukokuussa, vai lykkäänkö hakua vuodelle 2016? Olen nyt äitiyslomalla ja vauva 3kk, ja mulla on opiskelupaikka, mutta haluan lääkikseen. Mies on sitä mieltä, että mun ei kannata rasittaa itseäni kun esikoinen vie voimat ja yöunet ja tulen kuitenkin stressaamaan liikaa, ja olen samaa mieltä, mutta toisaalta en haluaisi menettää vuotta turhaan :( mitä mieltä te olette? Asiallisia vastauksia pliis!
Pitäisi siis opiskella alusta 5 kurssia bilsaa, 5 kurssia kemiaa ja 8 kurssia fysiikkaa, mitään en yo-kokeissa kirjottanut.
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 03:26"]
Pitäisi siis opiskella alusta 5 kurssia bilsaa, 5 kurssia kemiaa ja 8 kurssia fysiikkaa, mitään en yo-kokeissa kirjottanut.
[/quote]
Noissa kursseissa on ihan tarpeeksi työtä ilman sitä vauvaakin. Turha siis tässä ajassa stressata itseään mahahaavan partaalle, kannattaa ihan rauhassa tähdätä vuoden 2016 pääsykokeisiin. Jos pääset aloittamaan opiskelusi lääkiksessä vuonna 2016 ensi syksyn sijaan, sillä ei loppupeleissä ole mitään merkitystä vaikka alottaisitkin vuoden myöhemmin. Lisäksi lapsesi on vanhempi jos alotat vuonna 2016 ja varmasti esim. yötkin rauhallisemmat kuin vauvavaiheessa, mikä taas korreloi sinun jaksamisesi kanssa.
Opiskele kurssit ja käy ainakin kokeessa yrittämässä, niin näet kuinka paljon mahdollisesti puuttuu tietoa ja laskurutiinia. Sit ens vuoden treenaat niitä jos et pääse.
Ota myös huomioon, että hakusysteemiä ollaan muuttamassa ja jo korkeakoulupaikan saaneena sinun mahdollisuutesi päästä lääkikseen voi sen vuoksi olla olemattomat 2016.
Jos et ole edes kirjoittanut mitään noista, on sulla aikamoinen haaste ilman vauvaakin. Lykkää suosiolla seuraavalle vuodelle. Lääkikseen ei noin vaan päästä, ellei maksa itseään sisään Virossa. Ja tieto jää paremmin päähän, jos opiskelee rauhassa.
Kiitos vastauksista :) muita mielipiteitä?
Täytin just 21, mulla on tradenominopiskelut kesken, oon suorittanu 1,5v ennen kuin tulin raskaaksi. Mua harmittaa todella paljon, etten edes harkinnut lääkistä aikasemmin, koska olen sellainen ihminen, joka olisi varmasti päässy sisään jos olisin kirjoittanut nää aineet.. Koska opin nopeasti jos joku opettaa jne. On vaan niin uskomattoman vaikea opiskella asiat yksin :( mutta en silti luovu haaveesta, vaikka se onkin vaikea tavoittaa
Älä vaan yritä! Et halua aloittaa koulumaista lääkistä kun lapsesi on noin nuori! Käytä puolitoista vuotta ilta/päivä/netti lukiossa opiskellen näitä kolmea ainetta. Täydennä tutkintoasi kahdella näistä jos pitkä kielesi ja äidinkielesi olivat ällää tai eetä. Tulisit taatusti katumaan lapsen vauva-ajan menetystä enemmän kun sitä, että valmistut lisuriksi vuoden "myöhässä".
Olin ensin vastaamassa, että siitä vaan, mutta myönnän nyt kakkosen mua viisaammaksi. :)
Rauhallisempi opiskelutahti antaa sulle älyllistä haastetta vauva-arkeen, mutta et vedä itseäsi ihan piippuun. Jotain opista saattaa jäädä päähänkin kun et stressaa niin kovasti. :)