Miten huolehdit vastustuskyvystäsi?
Pesen käteni ehkä kerran päivässä jos sitäkään, kaivan nenääni yms. joten vastustuskykyni pysyy hyvänä kun altistun vähän kaikille harmittomille pöpöille. Taktiikka tuntuu toimivan, koska mulla on aika usein jotain pientä oiretta (nenä vähän vuotaa tai kurkku on käheä), mutta ei koskaan mitään vakavampaa.
Miten te muut palstalaiset huolehditte vastustuskyvystänne?
Kommentit (6)
Avantouinti 2-3 krt viikossa, 100 mikrogr d-vitamiinia päivittäin, terveellinen ruokavalio. Käsiä en suuremmin ole pessyt koskaan. Viimeksi flunssassa ehkä 10v sitten.
Sauna, ulkoilu metsässä, D-vitamiinilisä, hyvä ruoka ja riittävästi unta. Kävely ja painonnosto ja näin syksyisin myös pihatyöt lasken myös vastustuskykyä parantavien tapojen joukkoon. En käytä käsidesiä päivittäin, pesen kyllä usein saippualla. Jos tuntuu että joku pöpö yrittää vedän sinkkiä, c-vitamiinia ja inkivääri-valkosipulimössöä. En käytä kotona muuta pesuainetta kuin Tolua ja sitäkin vain tipan. Oon tosi harvoin kipeänä, uskon myös altistumisen voimaan. Immuniteetti tykkää työstä ja sitä voi treenata kuten lihaksia altistumalla säännöllisesti pöpöille. Antibiootteja en ole syönyt yli 10 vuoteen, ei ole ollut onneksi tarvettakaan. Nuorena olin antibioottikierteessä pari vuotta ja tilanne ehti päästä tosi huonoksi.
Syön C:tä, D:tä, maitohappoa ja omegaa. Pesen käteni useasti enkä koskettele mitään ylimääräistä.
Otan sinkkiä jos tunnen jotain pientä sairauden tuntua, mutta näin käy todella harvoin. Lisäksi syön epäterveellisesti, en liiku, ja juon aika paljon viinaa.
Syön valkosipulia ja C-vitamiinia.