Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Optikko kysyi onko sairauksia, jotka vaikuttavat näköön

Vierailija
17.11.2014 |

Mulla siis +-lasit ja on tuntunutkin, että vanhat ei riitä. +1 tuli toiseen silmään ja toiseen +1.5 lisäystä, se on ilmeisesti aika paljon vajaassa kahdessa vuodessa? Mitä pitäisi tutkituttaa, jos onkin taustalla joku sairaus? Mielestäni olen kyllä suht. terve. 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. diabetes.

Vierailija
2/9 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:38"]

Esim. diabetes.

[/quote]

Ei ole mitään (muita) tyypillisiä diabeteksen oireita, ainakaan sellaisia, mitä itse tiedän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten aio kysyä optikoltasi? Itselläni varsinainen sairaus ei vaikuta näköön, mutta lääkitys vaikuttaa pupillien kykyyn ottaa vastaan valoa ja näöntarkastus näin ollen ei onnistu täydellisesti

Vierailija
4/9 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms-tauti

Vierailija
5/9 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:40"]

Et sitten aio kysyä optikoltasi? Itselläni varsinainen sairaus ei vaikuta näköön, mutta lääkitys vaikuttaa pupillien kykyyn ottaa vastaan valoa ja näöntarkastus näin ollen ei onnistu täydellisesti

[/quote]

No en ajatellut asiaa vielä siinä vaiheessa, nyt vasta aloin miettiä asiaa enemmän. Tarkastuksessa vielä ajattelin että se nyt on vain näin, että ikä heikentää näköä. 

Vierailija
6/9 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita tutkimuspaikkaan ja kysy vaihtoehtoja.

Minulta katosi näkö toisesta silmästä. Optikko suositteli käyntiä lääkärin luona. Silmälääkäri tutki silmäni ja lähetti minut Silmäklinikalle. Toisen silmäni takana oli aivoaneurysma (valtimonpullistuma), joka painoi silmähermoa. Pääni leikattiin muutama kuukausi myöhemmin. Ikävä kyllä pullistuma oli vaurioittanut hermoa ja näen nyt aika huonosti toisella silmälläni.

En usko, että sinulla on mitään tällaista, koska näkö on alentunut molemmista silmistäsi.

Onko verenpaineesi tutkittu? Ethän syö kortisonia? Suuret kortisonimäärät muuttavat näköä.

Vierailija
7/9 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tietty kipulääke vaikuttaa näköön. Ja raskaus vaikutti näköön. Lankoni näkö melkein meni malarianestolääkityksen aikana. Syitä voi olla useita.

Vierailija
8/9 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kysymykseni oli siis sekin, että onko tuo normaalia nopeampaa heikkenemistä? Suvussani on kyllä sokeutta, ilman diabetestä, ihan silmänpainesairaudesta johtuvaa, mutta mulla arvot ovat normaalit. 

Luulen, että käyn tavallisella lääkärillä tarkistuttamassa "arvoni", tai siis pyytämässä lähetteen, kun en ole pitkään aikaan sitä tehnyt. Sanon tämän näön heikkenemisen perusteeksi.  B12-vitamiinin puutosta on joskus ollut, mutta se on saatu tableteilla ja ruokavaliolla korjaantumaan. 

Vierailija
9/9 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten se vaan kysyi, vähän niinkuin varmistuksena ettei ole asiakkaalta jäänyt epähuomiossa mitään kertomatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme