Voiko apteekista hakea reseptilääkkeen ilman kela korttia?
Kela kortti kadoksissa... Saako pelkillä henkkareilla tuon sairasvakuutuskorvauksen?
Kommentit (12)
Sähköinen resepti näkyy mutta perinteisen reseptin tiedot eivät näy. Yksityisellä kirjoitetaan vielä paperireseptejä, ainakin itselläni.
Ei tarvita Kela-korttia, vaan kuvallinen henkkarista käyvä asiakirja riittää. Tai sitten se lääkkeen potilasohje, jonka saa lääkäriltä tai voi itse tulostaa netistä www.kanta.fi -sivulta. Apteekin tulee kylläkin kysyä edelleen kelakorttia, elleivät he tunne sinua, sillä kelatietoja ei saa hakea varmistumatta asiakkaan henkilöllisyydestä TAI jos se on mukana se kelakortti (se kortin näyttäminen on luvan antamista tietojen hakuun.)
Koska naapurisi ei saa antaa puolestasi suostumusta kelatietojesi hakuun.
Siis voi hakea, muttet välttämättä saa Kelan korvausta lääkkeestä. Sen voi kyllä hakea jälkeenkinpäin, olen kerran niin joutunut tekemään.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:50"]
Ei tarvita Kela-korttia, vaan kuvallinen henkkarista käyvä asiakirja riittää. Tai sitten se lääkkeen potilasohje, jonka saa lääkäriltä tai voi itse tulostaa netistä www.kanta.fi -sivulta. Apteekin tulee kylläkin kysyä edelleen kelakorttia, elleivät he tunne sinua, sillä kelatietoja ei saa hakea varmistumatta asiakkaan henkilöllisyydestä TAI jos se on mukana se kelakortti (se kortin näyttäminen on luvan antamista tietojen hakuun.)
[/quote]
Ot ja ehkä tyhmä kysymys, mutta tarvitaanko tosiaan henkkarit? Kyllä mieheni/äitini on joskus hakenut minulle reseptilääkkeitä apteekista kun olen ollut sairaana kotona, ilman että olen ollut mukana. Samoin olen itse joskus hakenut mummolleni, eikä kukaan ole koskaan kysellyt mitään? Silloin mukana on kylläkin ollut paperinen resepti ja ko. henkilön (tai minun) kela-kortti.
Mulla ei ole edes koskaan ollut Kela-korttia ja aina olen lääkkeet apteekista saanut.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:57"]
Mulla ei ole edes koskaan ollut Kela-korttia ja aina olen lääkkeet apteekista saanut.
[/quote]
Oletko saanut Kelakorvauksen?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:54"]
[/quote]
Ot ja ehkä tyhmä kysymys, mutta tarvitaanko tosiaan henkkarit? Kyllä mieheni/äitini on joskus hakenut minulle reseptilääkkeitä apteekista kun olen ollut sairaana kotona, ilman että olen ollut mukana. Samoin olen itse joskus hakenut mummolleni, eikä kukaan ole koskaan kysellyt mitään? Silloin mukana on kylläkin ollut paperinen resepti ja ko. henkilön (tai minun) kela-kortti.
[/quote]
Siis tarvitaan kelakortti, mutta jos sitä ei ole niin henkilön oma henkkarikin käy. Toisen puolesta on rajatapaus, hyväksytäänkö hänen henkkarinsa jos kelakorttia ei ole. Koska apteekin pitää varmistua siitä, että toisella on oikeus hakea se lääke. Ja kelakortin on sovittu olevan osoitus siitä, että se toinen on antanut luvan.
e-Resepti on sinänsä ERI asia kuin paperinen, että apteekki ei saa mennä sinne edes katsomaan henkilön reseptejä jos ei ole joko kelakorttia, tai henkkareita tai sitä potilasohjetta.
Kelakorvaukseen ei pelkkä potilasohje riitä, vaan tarvitaan kelakortti (tai henkkarit). Koska ne kelatiedot tulevat kelalta sähköisesti, ei katsota siitä kortista varsinaisesti enää. Vaan se kortti on lupa niiden tietojen hakemiseen.
Paperireseptin voi hakea vaikka ei olisi mitään kortteja, mutta silloin ei voi antaa kelakorvauksia.
unohdin itse viime kerralla kelakortin. Ei ollut mukana henkkareitakaan. farmaseutti jutteli hetken toisen kanssa ja antoivat lääkkeet. kysyivät vaan henkilötiedot, kotiosoitteen yms.
Siis voi hakea, muttet välttämättä saa Kelan korvausta lääkkeestä. Sen voi kyllä hakea jälkeenkinpäin, olen kerran niin joutunut tekemään.
[/quote]
Vanhaa tietoa, jos on henkilöllisyystodistus, ajokortti tmv niin saa korvauksen heti apteekissa. Siis OMIA lääkkeitä kun hakee, oli sitten paperi- tai sähköinen resepti. Jos on toisen puolesta hakemassa, eikä ole hänen kelakorttiaan (tai muutakaan henkkaria) niin apteekki ei voi antaa kelakorvausta.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:04"]
unohdin itse viime kerralla kelakortin. Ei ollut mukana henkkareitakaan. farmaseutti jutteli hetken toisen kanssa ja antoivat lääkkeet. kysyivät vaan henkilötiedot, kotiosoitteen yms.
[/quote]
Ovat käyttäneet harkintaa. Aika hassua toi kotiosoitteen kysyminen, koska tuskin heillä oli sitä oikeasti tarkistaakseen, että tiedät, kenestä puhut! Vrt kun tk kyselee näitä tarkistuskysymyksiä, nehän näkee koneelta, meneekö tarkistuskysymys, eli kotiosoite oikein :)
Kaikki apteekit eivät sitten ole noin höveleitä, eli kannattaa olla se kortti mukana.
Olen hakenut läheiseni lääkkeet jo vuosia koska hän ei siihen sairauden takia pysty, hänellä on itsellä kelakortti jonka hän tarvitsee lääkärin vastaanottokäynneillään, tiedot hänen määrätystä lääkityksestä luulisi näkyvän apteekin tietokoneelta, Sain juuri apteekissa käydessäni törkeätä kohtelua, esim. Uhkaamalla että seuraavalla käynnillä hän ei anna lääkkeitä. Kohtelu oli niin törkeää että voisin tehdä rikosilmoituksen, koska läheiseni sairastaa vakavia sairauksia ja lääkitys on ehdoton,esim.epilepsia. vastaako tämä apteekin työntekijä esim.jopa kuolemantuottamuksesta potilaalle. Ei ole lääkevelkoja eikä muitakaan väärinkäytöksiä ollut elämässä. Onko vastaavaa kokemusta järkyttävästä vallankäyttössä, onko apteekilla enää luottamusta toimintaan, miten vajaakuntoiset vanhukset jäävät ilman oikeata lääkehoitoa, ohjausta,tukea,
Meidän apteekissa ei nykyään enää koskaan kysytä Kela-korttia, ne näkee tiedot koneelta. Mutta jos eivät, niin jälkeenpäin voit hakea Kelalta korvauksen.