Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Skitsoidi persoonallisuus, mitä erityispiirteitä se tuo elämään?

Vierailija
27.09.2021 |

Ketään skitsoidia paikalla?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eristäytyvä eli skitsoidi persoonallisuus on persoonallisuushäiriö, jolla ominaista on laaja-alainen vetäytyminen ihmissuhteista ja rajoittunut tunteiden ilmaiseminen.[1]

Häiriöstä kärsiville ihmisille saattaa joskus kehittyä masennushäiriö. Häiriö yhtyy useimmiten skitsotypaaliseen, paranoidiin ja välttelevään persoonallisuushäiriöön.[2]

Piirteitä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Persoonallisuushäiriölle on ominaista vetäytyminen pois tunnepitoisista, sosiaalisista ja muista suhteista mielikuvitukseen, yksinäisiin harrastuksiin ja itsetutkiskeluun. Kyky ilmaista tunteita ja kokea mielihyvää on rajoittunut.[3]

Diagnostiset kriteerit[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

A. Täyttää persoonallisuushäiriön (F60) yleiset kriteerit.

B. Vähintään neljä seuraavista:

(1) vain harvat asiat tai toiminnat tuottavat mielihyvää

(2) tunne-elämän kylmyys, etäisyys tai tunteiden latistuminen

(3) puutteellinen kyky ilmaista joko helliä, lämpimiä tunteita tai vihaisuutta muita kohtaan

(4) välinpitämättömyys sekä kiitoksen että arvostelun suhteen

(5) vain vähäinen kiinnostus sukupuoliseen kanssakäymiseen muiden kanssa (ottaen huomioon iän)

(6) jatkuva yksinäisten toimintojen asettaminen etusijalle

(7) mielikuvitusmaailma ja itsetutkistelu hallitsevat ajattelua

(8) korkeintaan yksi tai ei yhtään läheistä ystävää tai luottamuksellista ihmissuhdetta tai ei haluakaan läheiseen ihmissuhteeseen

(9) tahaton kyvyttömyys ottaa mitenkään huomioon vallitsevia sosiaalisia normeja tai tapoja

Vierailija
2/23 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on valtava rikkaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että on pakko vaatia satoja kertoja päivässä milloin minkäkin ketjun poistoa kun se loukkaa itselle valitun puolueen pyhiä arvoja tai henkilöitä. 

Vierailija
4/23 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Defenssi, jonka turvin voi suojautus mm. täysin rajattomilta, iholle pyrkiviltö some- ja muilta sekopäiltä.

Vierailija
5/23 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun käy nuo kaikki kriteerit.

Vierailija
6/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikuttaa työelämässä pysymiseen? Merkit viittaavat itseeni. Vihaan työelämää.

Vierailija
7/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikuttaa työelämässä pysymiseen? Merkit viittaavat itseeni. Vihaan työelämää.

Ei pysty käymään töissä. Kärsii muiden ihmisten seurassa. Vastakkainen sukupuoli aiheuttaa hämmennystä.

Tuomittu tarkkailemaan maailmaa tietokoneen välityksellä ja kerrostalon ylimmän kerroksen ikkunasta.

Vierailija
8/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole diagnoosia enkä sellaista kaipaa koska elämässäni ei ole ongelmia joihin haluaisin apua. Mutta näistä täyttyy 4,5,6,7 ja 8. En ymmärrä miksi tämä olisi kellekään ongelma, että ei kaipaa seksiä eikä ihmisten seuraa.

(3) puutteellinen kyky ilmaista joko helliä, lämpimiä tunteita tai vihaisuutta muita kohtaan

(5) vain vähäinen kiinnostus sukupuoliseen kanssakäymiseen muiden kanssa (ottaen huomioon iän)

(8) korkeintaan yksi tai ei yhtään läheistä ystävää tai luottamuksellista ihmissuhdetta tai ei haluakaan läheiseen ihmissuhteeseen

(9) tahaton kyvyttömyys ottaa mitenkään huomioon vallitsevia sosiaalisia normeja tai tapoja

Vierailija
9/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eristäytyvä eli skitsoidi persoonallisuus on persoonallisuushäiriö, jolla ominaista on laaja-alainen vetäytyminen ihmissuhteista ja rajoittunut tunteiden ilmaiseminen.[1]

Häiriöstä kärsiville ihmisille saattaa joskus kehittyä masennushäiriö. Häiriö yhtyy useimmiten skitsotypaaliseen, paranoidiin ja välttelevään persoonallisuushäiriöön.[2]

Piirteitä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Persoonallisuushäiriölle on ominaista vetäytyminen pois tunnepitoisista, sosiaalisista ja muista suhteista mielikuvitukseen, yksinäisiin harrastuksiin ja itsetutkiskeluun. Kyky ilmaista tunteita ja kokea mielihyvää on rajoittunut.[3]

Diagnostiset kriteerit[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

A. Täyttää persoonallisuushäiriön (F60) yleiset kriteerit.

B. Vähintään neljä seuraavista:

Olen täysin nämä kaikki mitä kirjoitit mutta mulle on kirjattu vasta harhaluuloisuus häiriö diaknoosin. 3,5 vuotta olen ollut vain kotona.

Vierailija
10/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some ja muu moska saastuttaa aivot. Ennemmin eristäydyn ja syvennyn itseäni kiinnostaviin asioihin. Onko tässä jokin ongelma?

Vierailija
11/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some ja muu moska saastuttaa aivot. Ennemmin eristäydyn ja syvennyn itseäni kiinnostaviin asioihin. Onko tässä jokin ongelma?

Olet kuitenkin vauva-palstalla..??

Vierailija
12/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kuitenkin vauva-palstalla..??

Jotain kontaktia ihmisiin tarvitsee välillä, vaikka suurimmaksi osaksi en tarvitse. Käyn välillä täällä myös, koska olen kiinnostunut ihmismielestä. Psykologia kiinnostaa.

Vierailija
13/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö aistiyliherkkyyksiä? Jos tapaan paljon ihmisiä joiden kanssa joutuu sosialisoimaan, kuluu monta päivää tapahtumien prosessointiin. Infoähkyn aikana ei kiinnosta tavata ketään.

Vierailija
14/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman turhia psykiatrisointeja, selvällä suomenkielellä, erakkoluonne.

Vierailija
15/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näitä piirteitä löytyy niin pitäisi tutkia myös autismi. Tunnen yhden jolla diagnosoitiin tämä ensin, mutta sitten osastolle jouduttuaan löydettiin lopulta autismi. Hänellä on erityinen mielenkiinnon kohde, joka tuottaa iloa, niin siitä huolimatta diagnosoitiin ensin persoonallisuushäiriö. 

Vierailija
16/23 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näitä piirteitä löytyy niin pitäisi tutkia myös autismi. Tunnen yhden jolla diagnosoitiin tämä ensin, mutta sitten osastolle jouduttuaan löydettiin lopulta autismi. Hänellä on erityinen mielenkiinnon kohde, joka tuottaa iloa, niin siitä huolimatta diagnosoitiin ensin persoonallisuushäiriö. 

Hyvin monella autistilla on liitännäisdiagnoosina persoonallisuushäiriö, tämä eristäytyvä on niistä yleisin. 

Vierailija
17/23 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up..

Melkein kaikki kohdat täyttyy. En kuitenkaan ole aina ollut tällainen, vaan olen pikkuhiljaa aikuisuudessa muuttunut kuvauksen kaltaiseksi. 

Olin nuorena hyvinkin sosiaalinen ja avoin, voiko ihminen muuttua näin? Ehkä en koskaan ole ollut sosiaalisesti taitava, mutta ekstrovertti kuitenkin.

Vierailija
18/23 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen skitso ja ylpeä sellainen ns normaalit eivät voi kuvitellakaan mistä jäävät paitsi.

Vitutustutkimuksesta selviää, että suomalaisten yleisin vitutuksen aiheuttaja on toiset ihmiset.

Vierailija
19/23 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up..

Melkein kaikki kohdat täyttyy. En kuitenkaan ole aina ollut tällainen, vaan olen pikkuhiljaa aikuisuudessa muuttunut kuvauksen kaltaiseksi. 

Olin nuorena hyvinkin sosiaalinen ja avoin, voiko ihminen muuttua näin? Ehkä en koskaan ole ollut sosiaalisesti taitava, mutta ekstrovertti kuitenkin.

Taustaa:

Mulla oli onnellinen lapsuus. Äidiltä ja isältä sain aina tarvittaessa halauksia ja tukea. Kotioloista sinällään ei tule mitään traumatisoivia muistoja mieleen. 

Kolmannella luokalla minua alettiin kiusata koulussa ja kiusaaminen ja porukasta ulosjättäminen jatkuivat aina ihan yläasteella asti. Välillä olin ihan yksin, enkä halunnut mennä kouluun. Seuraa sain vapaa-ajalla koirastani, sisaruksesta ja serkuista. 

Ylä-asteella sain kuitenkin harrastuksen myötä kavereita ja harrastinkin vuosia intohimoisesti. 

Sitten aloin seurustella teini-ikäisenä minua muutaman vuoden vanhemman kumppanin kanssa. Alku oli ihanaa, mutta lopulta suhde muuttui kaikin tavoin väkivaltaiseksi ja poikaystävä pyrki erottamaan minut perheestäni ja sisaruksistani. Reilun kolmen vuoden jälkeen suhde sai jäädä ja lähdin uhkailuista huolimatta. Suhteet ystäviin ja perheeseen olivat kuitenkin rapautuneet. Sairastuin syömishäiriöön.

Opiskeluaikana ihastuin uudelleen. Tämä ihminen tuntui turvalliselta ja perustin hänen kanssa muutaman vuoden seurustelun jälkeen perheen. Onnistuin tuona aikana myös omin avuin pyristelemään irti syömishäiriöstä, aloin pitää huolta itsestäni, valmistuin ammattiin ja sain töitä. 

Pidin työstäni ja työkavereistani, muutamaa pelottavaa ihmistä lukuunottamatta. Heidän seurassaan stressasin ja välttelin heitä. Olin pääsääntöisesti kuitenkin iloinen ja sosiaalinen.

Lapsen ollessa pieni puolisolta alkoi tulla ilmi valehtelua. Epäilin, että hänellä on toinen. Käyttäytyi oudosti ja piilotteli puhelintaan. Hän kuitenkin vakuutteli ja vakuutteli, että mitään ei ole. Otti kädestä kiinni, rauhoitteli ja katsoi suoraan silmiin. Vakuutti.  

Muutaman kuukausi vellottiin epävarmuudessa ja leikittiin kissa-hiirileikkiä, kunnes puoliso jäi kiinni. Maailmani romahti. Selvisi, että puolisoni perheenjäsenistä yksi oli ollut tietoinen tästä ja auttoi asian peittelyssä. Puoliso oli myös lähettänyt minun ja hänen välisistä viesteistään screenshotteja salarakkaalleen (en oikein vieläkään tiedä, mitä se oli). Minulle ei kuitenkaan koskaan suoraan puhunut rumasti, vaikka ilmeni, että selän takana oli haukkunut minua sekä kumppanina, että vanhempana. 

Tunsin itseni äärimmäisen nöyryytetyksi. Tämän jälkeen aloin elää itselleni ja omaa elämääni ja pikkuhiljaa olen alkanut pelätä ihan kaikkia sosiaalisia kanssakäymisiä. Pakotan itseni töihin, mutta vihaan kohdata työkavereita, edes ruudun takaa. Ahdistaa. 

Vierailija
20/23 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 jatkaa:

Olen pärjännyt elämässä hyvin. On parikin ammattia ja hyväpalkkainen työ. Tapahtuneista on jo aikaa, mutta luottamus ihmisiin on mennyttä. 

Vaikka mitään pahaa ei varsinaisesti ole vuosiin tapahtunut, on tilanne silti mennyt pahemmaksi. Uppoudun omiin ajatuksiin pohtimaan asioiden syitä ja seurauksia. Epäilen ihmisten sanoja ja myös eleiden ja ilmeiden aitoutta. Yritän haistaa valheita tai manipulointia.

Miten ihmeessä tästä pääsee pois?