Onko epäkohteliasta kouluttaa hoidossa olevaa koiraa?
Ystävän koira on hoidossa kuukauden verran, vielä pari viikkoa. Koira on pääsääntöisesti kiltti, luonteeltaan siis, mutta käytöstapoja sillä ei oikein ole. Kerjää, vetää hihnassa, ei osaa edes peruskäskyjä kuten ”maahan” yms.
Tai siis ei osannut. Nyt osaa jo mennä maahan, tulla vierelle, jopa seurata vähän… Koirana todella oppivainen ja ylipäätään innostunut oppimaan.
Mutta nyt on alkanut jollain oudolla tavalla kaduttaa. Olen alkanut kysyä itseltäni, että onko ”koppavaa” kouluttaa toisen ihmisen koiraa sillä aikaa kun koira on hoidossa.
Riippuu tietenkin täysin ihmisestä, onko tällaisesta ärsyyntynyt vai päin vastoin kiitollinen. Itse olisin varmaan jälkimmäinen. Entä sinä? Kuuluuko koiran käytös ja koulutus minulle ulkopuolisena ollenkaan? Teenkö väärin, kun opetan vieraalle koiralle käytöstapoja..?
Kommentit (16)
Miksi sen pitää mennä maahan? En ole opettanut koiralleni muuta kuin irti, odota ja tule tänne.
Noilla pärjää hyvin. Kerjätä saa niin paljon kuin haluaa ja siihen olen opettanutkin.
Ihan hieno juttu. Omistaja on kyllä typerä kun ei ole koiraansa kouluttanut.
No onhan se aivotyötä, jos opetat jotain uutta. Toisaalta mitä väliä mitä sille opetat, kun ei niitä koiran kotioloissa noudateta, mutta ei se koira rikki mene uusista asioista.
No mistä se toinen ihminen edes tietää, että olet kouluttanut koiraa, jos et kerro mitään?
Mukavaa aktivointia se vaan on koiralle. Kerro myös omistajalle, mitä koira on oppinut ja millä käskyillä.
Ihan ok. Omistaja varmaan vain ihmettelee kun koira käyttäytyy nätimmin. Tuskin pitää sitä huonona asiana.
Mun mielestä hieno juttu. Itse en ole maailman viitsiväisin kouluttaja, ärsyttää jankkaaminen ja kun vielä niitä käskyjä pitää pitää jatkuvasti yllä, että ne muistaa niin olisi yhtä jankkaamista koko elo kun lapset vielä päälle komennettavana. Siksi olen opettanut vain tärkeimmät peruskäskyt (jotka nekin välillä kuuroille korville...). Olen tosi iloinen, jos joku viitsii jotain opettaa.
Suurin työ kuitenkin on niiden tapojen jatkuva ylläpito, opettaminen on vielä helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitää mennä maahan? En ole opettanut koiralleni muuta kuin irti, odota ja tule tänne.
Noilla pärjää hyvin. Kerjätä saa niin paljon kuin haluaa ja siihen olen opettanutkin.
Mulla on maailman tottelevaisin koira, mutta ei se kyllä osaa mennä maahan eikä edes istua käskystä.
Istumista en koskaan opettanut näyttelyiden takia. Kävin siis pari kertaa näyttelyissä ja opetin koiran vain seisomaan hyvin. Mutta minäkin ihmettelen miksi koiran pitää mennä maahan?
Koira tuskin käyttäytyy omistajansa kanssa yhtään sen nätimmin kuin ennenkään, ellei omistaja erikseen opeta, että säännöt pätevät hänelläkin. Koiran yleistämiskyky on yleensä hyvin heikko, eikä opittu siirry uusiin tilanteisiin automaattisesti. Sinällään mitään haittaa tuosta kouluttamisesta tuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hieno juttu. Itse en ole maailman viitsiväisin kouluttaja, ärsyttää jankkaaminen ja kun vielä niitä käskyjä pitää pitää jatkuvasti yllä, että ne muistaa niin olisi yhtä jankkaamista koko elo kun lapset vielä päälle komennettavana. Siksi olen opettanut vain tärkeimmät peruskäskyt (jotka nekin välillä kuuroille korville...). Olen tosi iloinen, jos joku viitsii jotain opettaa.
Suurin työ kuitenkin on niiden tapojen jatkuva ylläpito, opettaminen on vielä helppoa.
Onko sitten pakko ottaa sitä koiraa.
Kouluta vaan, ei se koira sitä kerro omistajalleen, luulen..
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Omistaja varmaan vain ihmettelee kun koira käyttäytyy nätimmin. Tuskin pitää sitä huonona asiana.
Meinaatko, että koira itse alkaa käyttäytyä nätimmin vaikka omistaja ei sitä vaadi?
No mistä se omistaja tietää, jos et kerro mitään. Ole huoleti vaan.
Älä ainakaan istumaan opeta, jos koiraa käytetään näyttelyissä. Siitä voi tulla kyllä sanomista, jos koira alkaa istua namupalan nähdessä.
No on ok. Jos mulla olisi koira hoidossa, joka tunkisi itsensä ruokapöytään kerjäämään, niin hyvin nopeasti oppisi ettei ole keittiöön ollenkaan asiaa kun siellä syödään. Hihnassa kiskominen myös loppuisi, tai lenkit loppuisi aina lyhyeen - en nimittäin ottaisi ainuttakaan askelta hihnan ollessa kireä.
Jos koira saa kotona olla sängyssä, niin meillä ei saisi. Senkin joutuisi oppimaan. Joutuisi myös oppimaan, ettei ketään vasten hypitä, jos sellaista sattuisi harrastamaan.
Talossa talon säännöt, olipa kyseessä eläin tai ihminen.
Nostan nyt vielä illalla!
Ap