Jouluherkut raskaana
Heippa!
Meillä on elämämme ensimmäinen joulu raskaana ja pohdiskelemme jo valmiiksi jouluherkkupöytää :)
Perheeseemme on syntymässä serkukset joten meitä on kaksi naista pieniin päin joulupöydässä...
Nyt kun graavilohi, inkivääriä sisältävät tuotteet, maksapateet ja juustolautaselta kaikki homejuustot on pannassa, niin pohdiskelimme sitten, että mitä sitä saa suuhun panna. Ihana anoppini nyt on kehitellyt meille omia laatikko- ja glögireseptejä, joista inkivääri jätetään pois jne. Mutta mites se maksapatee? Se on ehdoton jouluherkkuni. Onko kellään kokki kolmosella kivaa reseptiä, jossa pateen voi tehdä jostain muusta kuin maksasta :D
Kiitti kauheasti kaikille ja ihanaa joulun odotusta
(ei kai saisi vielä toivotella, mutta mie oon jo päivän kuunnellu salaa yksin joululauluja :p )
Kommentit (20)
Mä olen syönyt aina mitä mieli tehnyt, mutta kohtuudella. 2 kertaa viimeisillään jouluna.
Graavaa lohi itse? Savuporoa? homejuustosta voit rehdä vaikka punajuuri-sinihomejuustolaatikon, jolloin honejuusto on kyosentynyt tarperksi. Tai sinihomejuusto-piparirullia.
Komppaan kakkosta. Inkivääriä on niin pieniä määriä noissa tuotteissa ettei haittaa ja eiköhän tuo rajoitus tarkoita tuoreen inkiväärin käyttämistä PALJON. Ja maksaa todellakin voi syödä, ei tarvitse tuostakaan herkusta luopua.
Oi, ihanaa. Pikku pipareita tulossa ja saattaa se kinkkukin pyöräyttää pikku possunkin juhlan kunniaksi.
EI INKIVÄÄRIÄ SAA SYÖDÄ RASKAANA! JUST MULLE NEUVOLAS SANOTTIIN!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 16:46"]
EI INKIVÄÄRIÄ SAA SYÖDÄ RASKAANA! JUST MULLE NEUVOLAS SANOTTIIN!
[/quote]
SITÄ EI SAA SYÖDÄ RASKAANA OLLESSA SUURIA MÄÄRIÄ.
Itseäni mietitytti tuo inkivääri, muista ei niin väliä, kun en niitä muutenkaan syö. Neuvolassa sanottiin että etsi inkivääritön pipariohje. Mutta perään totesi, että ei pari piparia varmaan haittaa, kunhan ei kilokaupalla syö. Glögiä olen juonut. Enkä muista, että neljä vuotta sitten olisi inkivääristä varoiteltu. Silloin kyllä söin pipareita ja join glögiä ilman ajatusta, että onkohan tämä nyt pahasta. Ja niin aion tehdä nytkin.
Itse olen aurajuustoa syönyt, mutta vain äsken avatusta paketista, kun se on ollut avattuna jääkaapissa syön vain kypsennettynä.
Jouluna nyt on kuitenkin niin paljon hyvyyksiä tarjolla ettei kukaan kuole nälkään vaikka graavilohen ja homejuustot jättäisi väliin =)
Tosiaan niitä muita voi kyllä syödä, eihän niitä monta kiloa syödä kerralla edes jouluna.
Kiitoksia vastauksista!
Eihän ne tieten useatkaan ruoka-aineet niin totaalikiellossa ole, mutta mie olen ollut itseni kanssa aika tarkka niistä. En nimittäin koe omaavani sitä "maalaisjärkeä" noissa ruoka määrissä niin olen sitte ollu ilman :D Vaihtoehtoisreseptien vaihto voisi olla ihan hauskaa jouluna :) Kaikki muut periaatteessa on helpompia hoitaa, paitti se maksapatee ilman maksaa :D :D
[quote author="Anita Kerttuli" time="14.11.2014 klo 18:40"]Kiitoksia vastauksista!
Eihän ne tieten useatkaan ruoka-aineet niin totaalikiellossa ole, mutta mie olen ollut itseni kanssa aika tarkka niistä. En nimittäin koe omaavani sitä "maalaisjärkeä" noissa ruoka määrissä niin olen sitte ollu ilman :D Vaihtoehtoisreseptien vaihto voisi olla ihan hauskaa jouluna :) Kaikki muut periaatteessa on helpompia hoitaa, paitti se maksapatee ilman maksaa :D :D
[/quote]
Jos haluu nipottaa, nii mikäpäs siinä. Hauskaa joulua vaan sinnekki..
Minä ajattelin olla syömättä graavattua kalaa kun ei täältä saa tuoretta. Jos on erikoisjuustoja niin ne täytynee jättää väliin. Mutta lusikallinen maksista, piparia, glögiä ihan normaalisti. Tai no ei alkoholillista tietenkään. Mutta hei haloo, ihan eriasia joku inkiväöriaromi glögissä kuin että vetäisit tuoretta juurakon!
Jättääköhän naiset esim. Intiassa tai vastaavissa maissa missä inkivääriä käytetään enemmän ruoanlaitossa sen raskaana ollessaan pois? Tietääkö kukaan? Tuli vaan mieleen.
Miksi ihmiset vastaa niin ikävästi? Kaikki taaplaa tyylillään ja tekee vanhemmuuden niin kuin itsestä tuntuu. Reseptejä mie vain kyselin :(
Kyllä Aurajuustoa saa syödä "raakanakin". Se on tehty pastöroidusta maidosta. Itse graavattua kalaa myös.
Miten ne jouluherkut nyt raskaana on? Vai paniko joku emakon paksuksi eikä nyt saada kinkkua? :(
Aika älyttömältä vaan kuulostaa tehdä noin suuri numero asiasta. Ja on tosiaan sattunut nipottaja terkkarikin neuvolaan, jos oikeasti on kehoittanut tekemään piparkakutkin ilman inkivääriä. Myös graavilohta voi syödä jos tekee itse tuoreesta kalasta.
Jos maksapatee on ihan lemppari herkku, niin sitäkin saa syödä vähän. Tässä Eviran sivuilta:
Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g.
Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa
Tuorejuustot jätin itse väliin, mutta muuten olen voinut syödä turvallisin mielin joulupöydästä kaikkea mitä olen halunnutkin. Ainoastaan graavilohi tehtiin minua ajatellen tuoreesta kalasta ja maksapateeta en nyt muutenkaan syö.
"Inkivääriä sisältävät tuotteet eivät ole pannassa, voit juoda glögiä ja syödä piparkakkuja.
Kaikki juustot eivät ole kiellettyjä.
maksaa voi syödä tietyn määrän viikossa, tuskin ajattelit kilokaupalla sitä joulna syödä?"
"Komppaan kakkosta. Inkivääriä on niin pieniä määriä noissa tuotteissa ettei haittaa ja eiköhän tuo rajoitus tarkoita tuoreen inkiväärin käyttämistä PALJON. Ja maksaa todellakin voi syödä, ei tarvitse tuostakaan herkusta luopua."
"Mä olen syönyt aina mitä mieli tehnyt, mutta kohtuudella. 2 kertaa viimeisillään jouluna."
"Oi, ihanaa. Pikku pipareita tulossa ja saattaa se kinkkukin pyöräyttää pikku possunkin juhlan kunniaksi."
"EI INKIVÄÄRIÄ SAA SYÖDÄ RASKAANA! JUST MULLE NEUVOLAS SANOTTIIN!"
"SITÄ EI SAA SYÖDÄ RASKAANA OLLESSA SUURIA MÄÄRIÄ."
"Itseäni mietitytti tuo inkivääri, muista ei niin väliä, kun en niitä muutenkaan syö. Neuvolassa sanottiin että etsi inkivääritön pipariohje. Mutta perään totesi, että ei pari piparia varmaan haittaa, kunhan ei kilokaupalla syö. Glögiä olen juonut. Enkä muista, että neljä vuotta sitten olisi inkivääristä varoiteltu. Silloin kyllä söin pipareita ja join glögiä ilman ajatusta, että onkohan tämä nyt pahasta. Ja niin aion tehdä nytkin. "
"Itse olen aurajuustoa syönyt, mutta vain äsken avatusta paketista, kun se on ollut avattuna jääkaapissa syön vain kypsennettynä.
Jouluna nyt on kuitenkin niin paljon hyvyyksiä tarjolla ettei kukaan kuole nälkään vaikka graavilohen ja homejuustot jättäisi väliin =)
Tosiaan niitä muita voi kyllä syödä, eihän niitä monta kiloa syödä kerralla edes jouluna."
"Jos haluu nipottaa, nii mikäpäs siinä. Hauskaa joulua vaan sinnekki.."
"Minä ajattelin olla syömättä graavattua kalaa kun ei täältä saa tuoretta. Jos on erikoisjuustoja niin ne täytynee jättää väliin. Mutta lusikallinen maksista, piparia, glögiä ihan normaalisti. Tai no ei alkoholillista tietenkään. Mutta hei haloo, ihan eriasia joku inkiväöriaromi glögissä kuin että vetäisit tuoretta juurakon!"
"Jättääköhän naiset esim. Intiassa tai vastaavissa maissa missä inkivääriä käytetään enemmän ruoanlaitossa sen raskaana ollessaan pois? Tietääkö kukaan? Tuli vaan mieleen."
"Kyllä Aurajuustoa saa syödä "raakanakin". Se on tehty pastöroidusta maidosta. Itse graavattua kalaa myös."
"Miten ne jouluherkut nyt raskaana on? Vai paniko joku emakon paksuksi eikä nyt saada kinkkua? :("
"mitä sitä saa suuhun panna"
"Aika älyttömältä vaan kuulostaa tehdä noin suuri numero asiasta. Ja on tosiaan sattunut nipottaja terkkarikin neuvolaan, jos oikeasti on kehoittanut tekemään piparkakutkin ilman inkivääriä. Myös graavilohta voi syödä jos tekee itse tuoreesta kalasta.
Jos maksapatee on ihan lemppari herkku, niin sitäkin saa syödä vähän. Tässä Eviran sivuilta:
Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g. Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa
Tuorejuustot jätin itse väliin, mutta muuten olen voinut syödä turvallisin mielin joulupöydästä kaikkea mitä olen halunnutkin. Ainoastaan graavilohi tehtiin minua ajatellen tuoreesta kalasta ja maksapateeta en nyt muutenkaan syö."
AAHAHAA, googletin itsekkin joululle reseptejä ja tässä niitä nyt on kuten pyydetty :D ei voi muuta todeta kun IDIOOTIT... pitäisi aina laittaa kaikkien tekstien ensimmäiseksi lauseeksi "TROLLIEN SYÖTTÄMINEN KIELLETTY" sen verran taas menee aiheen sivusta. Ei yhden yhtä reseptiä, onko näin että tällä forumilla olevat ihmiset ovat näin lukutaidottomia vai mikä on? Suorastaan ratkiriemukasta mitä riemuidiootteja :D nauran itseni tärviölle... ja kyllä, minulla ei ole antaa reseptiä joten selkeästi trollaan... 90% vastaajien älykkyysosamäärä huomioiden täytyy toki wikilinkki laittaa http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli
Inkivääriä sisältävät tuotteet eivät ole pannassa, voit juoda glögiä ja syödä piparkakkuja.
Kaikki juustot eivät ole kiellettyjä.
maksaa voi syödä tietyn määrän viikossa, tuskin ajattelit kilokaupalla sitä joulna syödä?