Jos rakennuttaisin pientalon..
Olen 50+ leskirouva ja mietin josko seuraava ja viimeinen koti olisikin joku pieni omakotitalo. Erilaisia vaihtoehtoja on tullut tutkailtua ja yksi vaihtoehto olisi pienen omakotitalon rakennuttaminen avaimet käteen periaatteella.
Mutta asioista tietämättömänä joudun siis tontin ja talopaketin lisäksi tietenkin miettimään perustusten hinnan ja jonkun osaavan valvovaksi mestariksi tms. Ystävän kautta se löytynee.
Mutta. Kun mietin eri vaihtoehtoja, kuinka paljon pitää miettiä budjetissa tuohon muuhun kuin tonttiin ja talo pakettiin? Tontti olisi oltava sellainen, että vesi ja sähkö olisi vedetty rajalle.
50000? 100000?
Eli ihan esimerkkinä jos vaikka saisin tontin 40000, ja talopaketti olisi vaikka 140000.. Paljonko pitää miettiä muun osuuden määräksi?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (5)
No riippuu ihan jo tontista ja sille tehtävistä maatöistä; joudutko räjäyttelemään, kaatamaan puita, paaluttamaan, tilaamaan sikana soraa jne. Mitä kuuluu talopakettiin, huom. korkeat hinnat tällä hetkellä.
Riippuu
paketin sisällöstä ja tonttiolosuhteista, mutta Muuttovalmis-toimitus kattaa n.
70-80% kokonaiskustannuksista. Peruspaketeissa hinnan voi kertoa 3-5:llä, niin
saa suuntaa antavan kustannuksen.
Paljonko talon sisäpintoihin ja kalustukseen pitäisi varata rahaa? No-
Sisäpintojen materiaaleissa on laadullisia ja hinnallisia eroja. Kokonaiskustannusarviosta sisäpintojen osuus on keskimäärin n. 5-8 %. Niin, tuohan riippuu rakennuttajan mausta, onko kallis maku, kaikki viimeisen päälle vai ihan perus.
Niinkuin tuossa joku jo hyvin vastasikin, niin tontin maapohja määrää selkeästi pohjatöiden kustannukset. Et voi luottaa , että myyjä sanoo ” se on hyvää rakennusmaata”
Kaikkeen tarvitset luotettavan asiantuntijan ja luotettavat tekijät- liikkeellä on runsaasti ns taivaanrannan maalareita. Sanaan ei voi luottaa, tiukat paperit kaikesta.
Olin n 5-kymppinen kun rakennutin ihanan tilavan talon. Minulla oli rima korkealla, joka asetti haasteita, saada myös hyvät tekijät.
Avaimet käteen tavalla pääset helpommalla ,jos et halua extraa runsaasti, niinkuin minä.
140 000e talopaketissa on vain ulkoseinät ja ikkunat paikoillaan, sen jälkeen vielä vuoden + 100 000e työ.
Juuri juttelin erään avaimet käteen firman kanssa ja 98/115m2 talo maksaa helpoilla maatöillä avaimet käteen 250 000e ilman tonttia
Vierailija kirjoitti:
140 000e talopaketissa on vain ulkoseinät ja ikkunat paikoillaan, sen jälkeen vielä vuoden + 100 000e työ.
Juuri juttelin erään avaimet käteen firman kanssa ja 98/115m2 talo maksaa helpoilla maatöillä avaimet käteen 250 000e ilman tonttia
Tuo varmasti pitää paikkansa+vielä kaikki unelmahankinnat päälle..
Täällä olen joskus tehnyt jotain kustannusarvioita.
https://etaltio.talopeli.fi/etaltio/talopeli/etusivu