Mitä passikuulustelussa kysytään?
Siis siinä missä varmistetaan henkilöllisyys, kun passi on vanhentunut eikä henkilöllisyystodistusta ole?
Onko joku ollut tällaisessa haastattelussa?
Kommentit (50)
Tuttavalta kysyttiin mummon nimeä. Oli ollut siellä ilmeellä "nyt löi tyhjää", meillä kun on aina ollut mamma.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvitse muistaa, turhaan stressaatte. Muistakaahan, ettei jokainen todellakaan voi muistaa tai edes tietää vanhempiensa syntymäaikoja, tai omia vanhoja osoitteitaan, varsinkaan jos niitä on useita. Aina jokin keino löytyy, eikä se ole muistin varassa, saako passin vai ei. Kyllä sen jotenkin saa.
Minä en muistanut edes edellistä osoitettani... Olin asunut opiskelupaikkakunnalla, sitten palannut takaisin lapsuudenkotiin ja sieltä taas toiselle opiskelupaikkakunnalle, eikä ollut enää muistikuvaa olinko siirtänyt kirjat joka kerta, vai oliko ne opiskelupaikkakuntien osoitteet tilapäisiä. Latelin siis useamman osoitteen ja kai se sitten riitti :D
Haastattelu ei ollut kylläkään mikään haastattelu, vaan täytettiin joku lomake. En muista edes mitä kysyttiin, mutta virkailija vaikutti vähän elämäänsä kyllästyneeltä.
Minulta kysyttiin vanhempien nimet ja Syntymäpäivät. Isovanhempien nimet(onneksi ei syntymäpäiviä koska niitä en muista, kuolivat kun olin pieni lapsi) siskon nimet ja syntymäpäivän. Missä olen syntynyt, missä vanhemmat on syntyneet, missä olen asunut elämäni aikana. Siskon asuinpaikkaa.
Kiitoksia vastauksista! :)
Täytyy neuvoa miestä opettelemaan ainakin lähisukulaisten syntymäpäivät, osoitteet, toiset nimet ja tyttönimet.
Ap
Minulta (äiti) kysyttiin passikuulustelussa edellinen kotiosoite, missä olen asunut. Täysi-ikäiseltä lapseltani kysyttiin äidin (minun) syntymäaika: Päivä, kuukausi ja vuosi. Lapseltani kysyttiin myös, onko hän asunut koko ikänsä nykyisessä kotiosoitteessamme. Lapselta voidaaan kysyä myös sisarusten syntymäaikoja.
Isovanhemmista ei kysytty kummaltakaan mitään. En tiedä ainuttakaan passinhakijaa, jolta olisi kysytty jotain isovanhemmista. Lapsen kannattaa opetella äidin, isän ja sisarusten syntymäajat ja paikkakunta, jossa vanhemmat ovat olleet kirjoilla lapsen syntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko vanhoja osoitteita kysyä?
Voi. Isovanhempien nimmiä ja entisiä osoitteita. Syntymäaikoja yms.
Näinköhän??? Miten ihminen voi tietää isovanhempiensa nimiä tai syntymäaikoja? Tiedän paljon ihmisiä, joilla kaikki isovanhemmat ovat kuolleet ennen kuin kyseinen ihminen on syntynyt. Jos passin saaminen pysähtyy aikoja sitten edesmenneen sukulaisen syntymäaikaan, niin silloin vika on passikuulustelijassa!
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin vanhempien nimet ja Syntymäpäivät. Isovanhempien nimet(onneksi ei syntymäpäiviä koska niitä en muista, kuolivat kun olin pieni lapsi) siskon nimet ja syntymäpäivän. Missä olen syntynyt, missä vanhemmat on syntyneet, missä olen asunut elämäni aikana. Siskon asuinpaikkaa.
Yhdeltä tutulta oli kyselty mm missä hän asui parivuotiaana ja kun asianomainen vastasi, alettiin väittää ettei se pidä paikkansa. Tuttavani kysäisi puoli-ivallisesti että miten teillä on noin puutteelliset tiedot hänen silloisesta asuinpaikastaan (joka oli siis silloin pari vuotiaana Saudi Arabiassa) ja sai kuulustelevan poliisin hikeentymään. Ilmeisesti viranomaisten käyttämästä rekisteristä puuttui tarkempi osoite jossa ko perhe oli asunut tuohon aikaan. Mutta kyllä tämä kaveri sai passin. Asiaan saattoi tietysti vaikuttaa se että hän pystyi esittämään myös ulkomaisten henkilötodistuksen (kyseessä on kaksoiskansalainen).
Yhdeltä kyseltiin ainakin, että missä se asui sinä ja sinä vuonna. Ja jatkokysymyksenä, ketä muita siellä asui silloin.
Ei niitä tarvitse muistaa, turhaan stressaatte. Muistakaahan, ettei jokainen todellakaan voi muistaa tai edes tietää vanhempiensa syntymäaikoja, tai omia vanhoja osoitteitaan, varsinkaan jos niitä on useita. Aina jokin keino löytyy, eikä se ole muistin varassa, saako passin vai ei. Kyllä sen jotenkin saa.