Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi asuntolaina pitää Suomessa maksaa niin nopeasti

Vierailija
24.09.2021 |

Mun mielestä hyvä laina-aika olisi esim. 50 vuotta. Jäisi kuukaudessa enemmän rahaa sijoittamiseen ja elämästä nauttimiseen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siks kun asunto kerkee homehtuu tossa ajassa 50v.Suomessa taitaa olla kertakäyttöasumista.70luvul tehtiin tiilitalot,Puu oli halpaa.Nyt joku paneeli maksaa hunajaa.Ruotsissa missä asiat muutenkin osin paremmin,eivät sotineet,rikkaita niin 60vkin saattaa olla asuntojen lainoja..

Vierailija
2/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ei sijoita tai nauti elämästä. Suomalaiseen elämään kuulu Arkijuuston syöminen ja asuntolainan lyhentäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ei sijoita tai nauti elämästä. Suomalaiseen elämään kuulu Arkijuuston syöminen ja asuntolainan lyhentäminen.

Kyllä minä nautin elämästä vaikka asuntolainaa maksankin. Hyvin jää rahaa vielä muuhunkin erityisesti näillä koroilla. 

Vierailija
4/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainat voisi olla ns. ikuisia, eli perijöille voisi jättää kaikki lainat. Voisi elellä itse huoletonta elämää ja testamentata velat valtiolle.

Vierailija
5/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin asunnon 15 vuodessa ja rahaa on ollut koko ajan sijoittamiseen ja elämästä nauttimiseen.

Vierailija
6/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksoin asunnon 15 vuodessa ja rahaa on ollut koko ajan sijoittamiseen ja elämästä nauttimiseen.

Riippuu varmaan asuntolainan määrästä. Meillä asuntolainaa on päälle 400 000, sitä ei 15 vuodessa maksa pois millään.

Vierailija
7/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä ole kovin kauaa, kun aika yleinen laina-aika oli 7-8 vuotta. Veikkaan, että aika monen palstalla olevan 1980-luvulla syntyneen vanhemman laina-aika oli sellainen. Korotkin huiteli ihan erikorkeuksissa. Hengissä selvittiin silloinkin.

Vierailija
8/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina, mikä se sellainen on?

Minä ostin etutöölön asuntoni käteisellä.

Vierailija
9/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainansa saa varmasti maksaa pois niin nopeasti tai hitaasti kuin haluaa, ei siitä mitään lakeja ole säädetty.

Vierailija
10/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin asuntolainani 13 vuodessa ja samaan aikaan keräsin 100 000 euron sijoitussalkun. Matkustelin myös kaukomailla pari kertaa vuodessa ennen koronaa. En näe mitään lisäarvoa sille että olisin maksanut lainaani vaikka 30 vuotta. Joo, olisin saanut ehkä himpun verran enemmän säästöön mutta olisin maksanut pankille myös enemmän. Kun asuntolaina loppui jäi taas enemmän rahaa sijoittamiseen ja tulen saamaan nopeasti kiinni sen summan minkä olen mahdollisesti hävinnyt ripeästi maksetun asuntolainan takia.

Vierailija
11/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pankkia kiinnosta, että sä haluat nauttia elämästä, se haluaa rahansa takaisin korkojen kera. Mitä pidempi laina-aika, sen suurempi todennäköisyys, ettet pystykään maksaa sitä kokonaan takaisin.

Vierailija
12/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainat voisi olla ns. ikuisia, eli perijöille voisi jättää kaikki lainat. Voisi elellä itse huoletonta elämää ja testamentata velat valtiolle.

Hyvä idea. Kukaan ei jätä perinnöksi muuta kuin plusmiinusnollaa ja jokainen sukupolvi aloittaa tyhjästä. Tulee mieleen satu hölmöläisestä pidentämässä peittoa.

Vierailija
13/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään juustoja kuulu syödä, leivän päälle riittää ylähuuli :D No ehkä keitetty kananmuna sunnuntaisin.

Vierailija
14/14 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin. Ennen suurilla ikäluokilla oli valtion luoma aravajärjestelmä (vasemmisto keskustan luoma) jonka puitteissa keinottelua ei ollut ja asuntojen hinnat pysyivät järjellisellä tasolla maksuaikoineen. Ensin piti itse säästää esim. 30%. Sitten tuli kokoomus ja lopun näettekin hinnoista. Ei se elämä niin pitkä ole että kannataa 50v. maksella jotain betonikyhäelmää josta näkee useamman naapurin sisään. Koko asuntotuotanto on porvareiden käsissä ja ylihintaa on varmaankin vähintään 50%. Pitäisi jossakin välissä elääkkin se elämä. Nyt on menossa palkkaale ja jos ei ole rikkaita vanhempia on taakka aivan liian suuri. Viimeisimpänä 2% veroale eli palvelut alas. Kannatetaan jos raha otetaan muiden maksamille eläkkeille eli nyt 33% yrittäjien eläkkeistä maksavat muut. Onko oikein?