Reikiä 0
Olisi tänään hammaslaakäri, saa nähdä löytyykö reikä. Eli minulla ei ole ollut koskaan yhtään reikää rautahampaissa, onko "kohtalotovereita" . Maitohammasta on porattu kerran, joten kokemuksia siitäkin on. ikää 27v
Kommentit (14)
25v, ei koskaan reikiä eli ei koskaan porattukaan.
Yksilöllistähän tuo reikiintyminen on. Onko tuolla mitään tekemistä luuston kanssa, eli vahvat luut = vahvat hampaat?
Minä olen 30v eikä ole koskaan ollut reikiä. Mieheni on 32v eikä ole hänelläkään ollut reikiä. Aina se hammaslääkäriin meno pelottaa silti. :D Pelkään että joku kerta on reikiä.
Minulle hammaslääkäri selitti joskus että on kaksi hammastyyppiä: toinen reikiintyy helposti ja toinen kerää hammaskiveä. Tämä jälkimmäinen (mikä itsellänikin on), on kuulema vaarallinen kuitenkin koska se voi johtaa ientulehduksiin.
Mulla ei ole koskaan ollut reikiä eikä kyllä hammaskiveäkään, eli onko olemassa myös kolmas hammastyyppi? Jotenkin outoa, että tällaisellakin aiheella pitää nykyään päteä...
T:n42
Kivikaudellako ollaan? Hammaslääkärit varmaan heittelisivät teitä kivillä, ja ajaisivat töihin poljettavilla pulterikivipyörillään, jos eivät muut olisi näyttäneet esimerkkiä sivistyksestä. Hammaslääkärien oma ammattitaito sen sijaan on täysin kivikaudelta kun ei ole ketään ketä peesata. Vetyperoksidia, vetyperoksidia, eivät ikenet pysy puhtaana infektioista pelkällä hammasharjalla ja hammastahnalla. Tuskin te ruvette harjaamaan ihoannekaan hammasharjalla sen toivossa että jokin infektoitunut haava paranisi.
Ei reikiä eikä hammaskiveä. Kerran porattu yhtä tummentumaa pois, joka näkyi röntgenissä, mutta ei kuulemma ollut vielä reikä. 41v
Ei ole koskaan porattu, eikä koskaan ole ollut reikiä. Olen kohta 37v.
Mun 11v ja 5v lapsilla sama juttu. Myös mun veljellä 29v sama tilanne.
Mulla juuri näin, ei reikiä, mutta ientulehdukset ja hammaskivi on sitäkin isompi riesa. Ientulehdukset kyllä pysyy poissa jos käyn riittävän usein poistattamassa kivet.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 07:22"]
Minä olen 30v eikä ole koskaan ollut reikiä. Mieheni on 32v eikä ole hänelläkään ollut reikiä. Aina se hammaslääkäriin meno pelottaa silti. :D Pelkään että joku kerta on reikiä. Minulle hammaslääkäri selitti joskus että on kaksi hammastyyppiä: toinen reikiintyy helposti ja toinen kerää hammaskiveä. Tämä jälkimmäinen (mikä itsellänikin on), on kuulema vaarallinen kuitenkin koska se voi johtaa ientulehduksiin.
[/quote]
Ei ole ikinä ollut yhtään reikää. Ikää 38 v.
itselläni on kerran ollut hammaskiveä alaetuhapaissa sisäpuolella, mutta reikiä on kyllä todella paljon ja juurihoitokin tehty yhteen hampaaseen ja kohta varmaan toiseen. hampaista huolehdin kuitenkin hyvin, pesen 2kertaa, syön purkkaa, lankaan joka ilta, en syö ollenkaan karkkia, herkkuja kerran viikossa, sokerijuomia ei ollenkaan ja ruokailujen välissä aina väh. 2,5h
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:45"]
itselläni on kerran ollut hammaskiveä alaetuhapaissa sisäpuolella, mutta reikiä on kyllä todella paljon ja juurihoitokin tehty yhteen hampaaseen ja kohta varmaan toiseen. hampaista huolehdin kuitenkin hyvin, pesen 2kertaa, syön purkkaa, lankaan joka ilta, en syö ollenkaan karkkia, herkkuja kerran viikossa, sokerijuomia ei ollenkaan ja ruokailujen välissä aina väh. 2,5h
[/quote]
Täällä samalainen tapaus. Reikiä on ollut aina. En tiedä kuinka paljon on merkitystä sillä että olen imenyt tuttia pitkään, muistan siis itsekin sitä imeneeni. Hampaita on pesty ja hoidettu. Maitohampaita ei ole taidettu paikata, mutta rautahampaita senkin edestä. Hampaani ovat myös kohtuu ahtaasti suussa, varsinkin alhaalla, joihinkin väleihin on vaikea päästä hammaslangallakaan.
Mutta lapsena on paikattu paljon hampaita, sitten teini-iässä tuli taukoa, nuorena tyttönä kävin korjauttamassa lohjennutta hammasta ja silloin oli 7 pysähtynyttä reikää suussa. Vuosi sitten yksi hammas alkoi vaivaamaan ja hampaasta oli vain kuoret jäljellä, ei onneksi tarvinnut juurihoitaa. Tosin hammaslääkäri ihmetteli miten ei ole ollut aikaisemmin kipeä. Tämän jälkeen paikattiin viereinen hammas, ja sen jälkeen kuvattiin. Neljä paikattavaa reikää löytyi ja niitä nyt sitten hoidettu.
En juo limsoja kuin ehkä kerran 3kk, en vissyjä tms. En syö karkkia paljoa, en edes kerran viikossa. Käytän ksylitolipastilleja ja purkkaa, pesen hampaat aamuin illoin ja hammasväliharjainta niihin väleihin joihin se mahtuu.
Niin paljon on hampaita paikattu, että en enää anna ollenkaan paikata ilman puudutusta.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 09:45"]
[/quote]
Täällä samalainen tapaus. Reikiä on ollut aina. En tiedä kuinka paljon on merkitystä sillä että olen imenyt tuttia pitkään, muistan siis itsekin sitä imeneeni. Hampaita on pesty ja hoidettu. Maitohampaita ei ole taidettu paikata, mutta rautahampaita senkin edestä. Hampaani ovat myös kohtuu ahtaasti suussa, varsinkin alhaalla, joihinkin väleihin on vaikea päästä hammaslangallakaan.
Mutta lapsena on paikattu paljon hampaita, sitten teini-iässä tuli taukoa, nuorena tyttönä kävin korjauttamassa lohjennutta hammasta ja silloin oli 7 pysähtynyttä reikää suussa. Vuosi sitten yksi hammas alkoi vaivaamaan ja hampaasta oli vain kuoret jäljellä, ei onneksi tarvinnut juurihoitaa. Tosin hammaslääkäri ihmetteli miten ei ole ollut aikaisemmin kipeä. Tämän jälkeen paikattiin viereinen hammas, ja sen jälkeen kuvattiin. Neljä paikattavaa reikää löytyi ja niitä nyt sitten hoidettu.
En juo limsoja kuin ehkä kerran 3kk, en vissyjä tms. En syö karkkia paljoa, en edes kerran viikossa. Käytän ksylitolipastilleja ja purkkaa, pesen hampaat aamuin illoin ja hammasväliharjainta niihin väleihin joihin se mahtuu.
Niin paljon on hampaita paikattu, että en enää anna ollenkaan paikata ilman puudutusta.
[/quote]
Niin ja ikää minulla 34.
Olen 25v. eikä ole ollut reikiä (reiän alkuja on kuulemma ollut, mutta ei niille ole tehty mitään). Kaikki viisaudenhampaat on kyllä poistettu ja samalla meni reikien ja poraamisen pelko, heh.
Minulla on yksi reikä paikattu ,kun olin 29v. Nyt olen 32v eikä enempää ainakaan vielä ole tullu.