Raskaus+kilpirauhasen vajaatoiminta+gluteeniton ruokavalio
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen Thyroxin-lääkitys. Kesällä tuli oireiluja ja huomattiin, että arvot hieman viitearvojen ohi -> lääkitysannosta nostettiin. Olen myös gluteenittomalla ruokavaliolla, koska gluteenitosta tulee selvästi oireiluja, vatsa ei kestä jne.
Nyt olen tehnyt positiivisen raskaustestin. Miten tulee huomioida ruokailussa, tarvitsenko jotain lisäravinteita ja mitä? Jodia? Riittääkö ihan Multitabsien syönti, niitä olen syönyt muutenkin. Missä vaiheessa tulee ottaa yhteys neuvolaan tai lääkäriin, kun nämä "ylimääräiset" tekijät tässä raskaudessa? Ihan pihalla.. ;)
Kommentit (8)
Tuntuu vaan niin ylireagoinnilta soittaa samantien kun tehnyt positiivisen testin ;) ap
Mut toisaalta voit ajatella sen tiedon olevan sulle hyödyksi. Tai sitten käyt apteekissa kysymässä noista lisäravinteista farmaseutilta ja sen jälkeen tarvittaessa soitat neuvolaan. :)
Thyroxinin annostusta todennäköisesti nostetaan. Kannattaa soittaa sinne neuvolaan heti. :)
Soita heti neuvolaan, saat käyntiajan sinne kuitenkin vasta myöhemmin. Thyroxin-lääkitystä joudutaan raskauden aikana yleensä nostamaan, lapselle voi olla vahingollista olla huomioimatta lääkitystä. Mm. foolihappoa olisi hyvä nauttia riitävästi, osta raskaana olevalle suunnattuja vitamiineja, ne eivät sisällä A-vitamiinia, joka on siis kiellettyjen listalla raskauden aikana (lisäravinteena, ei siis muuten). Onnea odotukseen! :)
Hyvä kiinnittää huomiota kuidun saantiin, jos olet gluteenittomalla. Itsellä raskaus lisäsi ummetusta.
Sanotaan, että kilpirauhasen vajaatoimintainen saa liian vähän jodia ja se erityisen tärkeää raskaana - mun ruokavalio muutenkin sellainen, että suolankäyttö vähäistä. Mistä saisin riittävän määrän sitä? Saako muuten merilevää syödä raskaana? ap
Kannattaa varmaan heti soittaa neuvolaan. Ohjeet saattavat olla yksilöllisiä, joten parempi niitä on kysellä sieltä kuin täältä. :)
Onnea odotukseen! :)