Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en uskalla syödä aamupalaa - syömishäiriö?

ap
22.09.2021 |

Onko mulle nyt iskenyt joku ihme syömishäiriö vai mikä tässä mättää, ärsyttää.
Olen laihduttanut pienen ikäni mutta tuloksellisesti nyt etenkin tämän vuoden. Aiemmin sairaalloisen ylipainoinen, nyt lievästi ylipainoinen BMI:n mukaan. Vielä olisi n. 10 kiloa normaalipainoon.

Olen tiukentanut ruokavaliota vähän kerrallaan vähän huomaamattakin ja nyt ollaan tilanteessa, jossa noudatan pätkäpaastoa eli 16 tuntia paastoa, 8 tuntia syömistä. Syön lounaan, päivällisen ja iltapalan. Syön myös vähähiilihydraattista ruokaa.

En koe vointiani kovin hyväksi ja mielitekoja on jatkuvalla syötöllä. MUTTA EN USKALLA SIIRTYÄ POIS TÄSTÄ PÄTKÄPAASTOSTA. En myöskään uskalla siirtyä lisäämään hiilihydraattia jos se auttaisi. Miten ihmeessä saan tolkutettua itselleni, että muutoksia on pakko tehdä jos haluaa vointia paremmaksi? Aivan käsittämätön tilanne. Ikää on 29 vuotta jos se liittyy johonkin. Kaloreita syön 1500-1700kcal ja liikun 3-6 tuntia viikossa.

Olen koittanut googlettaa asiaa mutta en oikein löydä apuja tähän. Tulen kohta hulluksi kun mietin ruokajuttuja aamusta iltaan ja en saa silti mitään tehtyä. Kokoaika himoiten ajattelen ahmimiskohtauksia missä vedän kilotolkulla karkkia, haaveilen normaalimmasta elämästä mutta en uskalla tehdä muutoksia.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä olet ihan oikeassa kun olet varovainen. Pitkän laihdutuksen jälkeen ainakin noin vuoden nälkä- ja kylläisyyshormonit on sekaisin ja on ihan oikeasti iso repsahdusriski, kun nälkää ja  mielitekoja tulee.

Mä laihdutin yli 40 kg ja olen tuon läpi käynyt. Vasta viimeisellä kerralla sain estettyä takaisin lihomisen tuossa vaiheessa, olin sitä ennen noiin 20 kertaa laihduttanut merkittävästi (yli 15 kg) ja lihonut kaikki plus korot päälle aina takaisin. 

Jouduin hakemaan lääkärin apuakin. Hän lähetti minut ravitsemusterapeutille, puheillla että ensin ravintopuoli kuntoon ja jos se apu ei riiitä, lihomista takaisin voidaan estää antamalla ruiskeena luonnnollilsen kylläisyyshormonin korvaavaa lääkettä. Mulle sitten lopulta kuitenkin riittii syöminen ravitsemusterapeutin ohjeilla: 5 kertaa päivässä, joka aterialla proteiinia jne. Nälkää ja mielitekoja oli noin vuoden, mutta sillä ruokavaliolla se oli siedettävissä. Nyt kun on jo 3 vuotta tavoitepainon saavuttamisesta, syön enää 3 kertaa päivässä enkä vedä niin paljoa proteiiniakaan, mutta ei se enää haittaa koska enää ei ole kylläisyyshormonit sekaisin.

Vierailija
2/5 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä olet ihan oikeassa kun olet varovainen. Pitkän laihdutuksen jälkeen ainakin noin vuoden nälkä- ja kylläisyyshormonit on sekaisin ja on ihan oikeasti iso repsahdusriski, kun nälkää ja  mielitekoja tulee.

Mä laihdutin yli 40 kg ja olen tuon läpi käynyt. Vasta viimeisellä kerralla sain estettyä takaisin lihomisen tuossa vaiheessa, olin sitä ennen noiin 20 kertaa laihduttanut merkittävästi (yli 15 kg) ja lihonut kaikki plus korot päälle aina takaisin. 

Jouduin hakemaan lääkärin apuakin. Hän lähetti minut ravitsemusterapeutille, puheillla että ensin ravintopuoli kuntoon ja jos se apu ei riiitä, lihomista takaisin voidaan estää antamalla ruiskeena luonnnollilsen kylläisyyshormonin korvaavaa lääkettä. Mulle sitten lopulta kuitenkin riittii syöminen ravitsemusterapeutin ohjeilla: 5 kertaa päivässä, joka aterialla proteiinia jne. Nälkää ja mielitekoja oli noin vuoden, mutta sillä ruokavaliolla se oli siedettävissä. Nyt kun on jo 3 vuotta tavoitepainon saavuttamisesta, syön enää 3 kertaa päivässä enkä vedä niin paljoa proteiiniakaan, mutta ei se enää haittaa koska enää ei ole kylläisyyshormonit sekaisin.

Eli periaatteessa jos nyt vain alkaisin väkisin totuttamaan itseään 5 kertaa päivässä ruokailuun niin voisin mahdollisesti myöhemmin siirtyä sitten takaisin tähän kun olisin tavoitepainossa? Käy järkeen kyllä, kiitos paljon kommentistasi! Isoja painonpudotuksia kun tekee niin tulee kyllä yllättäviä ongelmia vastaan. 

- AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1700kcal on ihan sopiva määrä kaloreita keskikokoiselle naiselle. 

Se että mättää kilon karkkia illassa ei ole normaalia.

Itse en ole koskaan syönyt edes kokonaista suklaalevyä ja ihan normaalipainoinen olen. On hyvä tarkkailla omaa syömiskäyttäytymistä syömishäiriön varalta mutta nykyään se "normaali" on vähän hämärtynyt.

Vierailija
4/5 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1700kcal on ihan sopiva määrä kaloreita keskikokoiselle naiselle. 

Se että mättää kilon karkkia illassa ei ole normaalia.

Itse en ole koskaan syönyt edes kokonaista suklaalevyä ja ihan normaalipainoinen olen. On hyvä tarkkailla omaa syömiskäyttäytymistä syömishäiriön varalta mutta nykyään se "normaali" on vähän hämärtynyt.

Kyllä, pidän tarkasti huolen että syön tarpeeksi eli mieliteot eivät tosiaan johdu siitäkään kun se on aika usein selityksenä sille että keho ei saa tarpeeksi energiaa :( Se on ihan hullua, ihan kuin riivattu olisi kun istuu sohvalla ja on kuin narkomaanilla pakonomainen halu lähteä kauppaan ostamaan kauheat mätöt. 

- AP 

Vierailija
5/5 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laihduttanut 30 kg ja nyt on 2 kg yli normaalipainon. Pystyn syömään 5 krt päivässä- hiilaritietoisesti n 2000 kcal , liikun min 40 min päivässä. Syön orgallisesti 5 krt- tästä ei taivu mihinkään suuntaan (joskus se on tarkoittanut rahkakipon syömistä liikennevaloissa, tai patukkaa vessassa ). Siirrä tuosta kalorimäärästä 100kcal aamuun, ja lisää siihen 100 kcal proteiinia, vaikuttaa jaksamiseen, joka vaikuttaa liikkumiseen joka vaikuttaa parempaan oloon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi