Telkkarissa pariskunta osti 750 000€:n talon, minkälaisilla tuloilla?
Meillä otettiin 120 000€ lainaa kun toinen työttömänä ja toinen vakituisessa työssä josta vuositulot n. 40 000€. Jos molempien tulot olisivat vaikka sen 40 000€ eli yhteensä 80 000€, en ymmärrä miten olisi varaa maksaa kolmen normihintaisen talon lainaa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ne ei maksa veroja.
Todellakin maksaa. Isoista tuloistahan maksetaan enemmän veroja kuin pienistä.
Ikävä kyllä tuo on aika perushinta kaksiolle tai kolmiolle Helsingissä. Vanhan omakotitalonkin saa. Keskituloiset ostelee näitä, en tiedä millä rahalla kyllä.
En tajuu minäkään. Meidän talo n. 170 000 arvoinen, maksettiin tätä vuosikausia. Ollaan keskituloisia, yli 50v. Asutaan pienessä kaupungissa, niin alle 200k saa jo hyvän talon täältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tulot vaan perinnöt
Tuohon summaan ei mitään perintöjä tarvita. Kaksi suht hyvätuloista vakityöläistä saa helposti lainaa tuon verran.
Minkä ikäisistä ihmisistä kyse? Yleisintä lienee se, että on aloitettu 25-vuotiaana tai muutama vuosi myöhemmin ostamalla yksiö tai kaksio, ehkä molemmat pariskunnasta omalla tahollaan. Sitten on vaihdettu muutaman kerran suurempaan ja kalliimpaan ja kartutettu samalla omaisuutta maksaen koko ajan lainaa. 15-20 vuoden kuluttua tuo voi olla hyvin tienaavalle pariskunnalle ihan realistinen vaihtoehto, lainaa ei todellakaan oteta kolmen omakotitalon edestä koska yhden tai kahden perusomakotitalon verran on jo maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä, että kaikki eivät ole työttömän kanssa talokaupoilla ja kaikilla ei ole vuosi tulot vain 40 000€? Ok.
Kyllä se on aika keskivertotulo, yleensä naisella varsinkin on vähemmänkin. Pari tonnia kuussa on yleisin palkka, eikä edes huono.
Ja kyllä se pariskunta vaikutti ihan perushenkilöiltä ei miltään huippujohtajilta.
Vierailija kirjoitti:
En tajuu minäkään. Meidän talo n. 170 000 arvoinen, maksettiin tätä vuosikausia. Ollaan keskituloisia, yli 50v. Asutaan pienessä kaupungissa, niin alle 200k saa jo hyvän talon täältä.
Mitä osiota tuosta et tajua? Sitä, että kaikki eivät halua asua pienellä paikkakunnalla vai sitä, että kaikilla ei ole samanlainen tulotaso kuin teillä?
Kai siihen tarvitaan 120k tulot ainakin. Mun isän eläke on 20k enemmän kuin mun vuositulot ja sai juuri lainaa kun vain soitti pankkiin, vaikka onkin eläkeläinen gubbe :D itse en ikinä tule tienaamaan yhtä hyvin kuin isäni eläkeläisenä tienaa. Ammatinvalintakysymyksiä :D
Järkevällä taloudenpidolla, mieluiten sukupolvien ajan tuo onnistuu.
Raha tulee rahan luo, tuhlari sitten ihmettelee "kun muilla on ja minulla ei".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä, että kaikki eivät ole työttömän kanssa talokaupoilla ja kaikilla ei ole vuosi tulot vain 40 000€? Ok.
Kyllä se on aika keskivertotulo, yleensä naisella varsinkin on vähemmänkin. Pari tonnia kuussa on yleisin palkka, eikä edes huono.
Ja kyllä se pariskunta vaikutti ihan perushenkilöiltä ei miltään huippujohtajilta.
Ei tarvitse olla huippujohtaja tienatakseen enemmän kuin pari tonnia kuussa :D:D:D Minäkin tienaan, vaikka olen ihan tavallisessa duunarityössä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisistä ihmisistä kyse? Yleisintä lienee se, että on aloitettu 25-vuotiaana tai muutama vuosi myöhemmin ostamalla yksiö tai kaksio, ehkä molemmat pariskunnasta omalla tahollaan. Sitten on vaihdettu muutaman kerran suurempaan ja kalliimpaan ja kartutettu samalla omaisuutta maksaen koko ajan lainaa. 15-20 vuoden kuluttua tuo voi olla hyvin tienaavalle pariskunnalle ihan realistinen vaihtoehto, lainaa ei todellakaan oteta kolmen omakotitalon edestä koska yhden tai kahden perusomakotitalon verran on jo maksettu.
Johtain nelikymppisiä/keski-ikäisiä, pari lasta, toinen varmaan jo koulussa, ja olivat kyllä muuttaneet useasti, joten varmasti olivat tehneet voittoa joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä huippujohtaja mielestäsi näyttää? Mitä itse olen nähnyt niin ihan tavallisen näköisiä ihmisiä ovat hekin.
Mun ystäväni on sairaanhoitaja ja miehensä insinööri, ottivat 500 t lainaa omakotitaloon pääkaupunkiseudulla, yhteensä vuositulot varmaan n.100000€. Lapseni isä ja puolisonsa ostivat uuden asunnon Espoosta ja ottivat yli 400t euron lainan, ihan duunareita ovat. Ei siinä paljoa muuhun sitten jää, kun on maksanut asumisen kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla huippujohtaja tienatakseen enemmän kuin pari tonnia kuussa :D:D:D Minäkin tienaan, vaikka olen ihan tavallisessa duunarityössä.
Duunari voi hyvässä lykyssä tienata neljä tonnia, siis hyvin, hyvin harva Suomessa tienaa viisi tonnia tai yli.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tuo on aika perushinta kaksiolle tai kolmiolle Helsingissä. Vanhan omakotitalonkin saa. Keskituloiset ostelee näitä, en tiedä millä rahalla kyllä.
No ei todellakaan ole kaksion tai kolmion perushinta edes Helsingissä!
Ei tarvitse välttämättä tuloja ollenkaan jos on omaisuutta.
Erään miljonääriperheen työtön tytär osti juuri samanhintaisen asunnon.