Vierailija

Kyseessä ei ole mikään puhehäiriö vaan yksinkertaisesti puhuu nopeasti yhteen pötköön sekä nielee osan sanoista, etenkin jos on toisessa huoneessa ei saa mitään tolkkua mitä sanoi. Myös opettaja huomannut tämän koulussa. Opettajalle ei tosin kehtaa huutaa, mutta meille raivostuu kun pyydämme puhumaan hitaammin tai toistamaan. "Onkomeillätänäänkoulusseretkipäi?" "Mitä? " OOTSÄ TYHMÄ? MÄ.. SANOIN.. ONKO MEILLÄ KOULUSSA SE RETKIPÄIVÄ TÄNÄÄN!"

• ylös 2
  • alas 2

Kommentit (18)

Vierailija

Terveydenhoitajan juttusille ja tarvittaessa jotain apua lapselle, esim puheterapiaa.
Minkä ikäinen lapsi? Onko puhunut aina noin?

Mitä sanoo jos selität, että ette ymmärrä jos puhuu niin nopeaa, vaan pitää opetella puhumaan rauhallisemmin. Osaako sanoa miksi puhuu niin nopeasti? Onko tullut koulussa kiusatuksi asiasta ja siksi turhautuu ja kiukkuaa vai kiukustuuko vaan koska on niin turhautunut asiaan itsekin.

• ylös 22
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olen minäkin joutunut pyytämään lapsia puhumaan selvemmin, eikä se heistä tietenkään kivaa ole, mutta ovat oppineet, kun tarpeeksi olen asiasta jankannut. Salkkareitten näyttelijöille ei varmaan kukaan ole kertonut, ettei puheesta saa mitään tolkkua.

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se on kasvattamista. Selität lapselle ja rauhoitat. Kyllä se oppii.

Hän jo 11 joten  en usko että  "oppii", etenkin kun kyseessä on luontainen tapa puhua eikä kasvatusongelma. Aloittaja

• ylös 3
  • alas 12
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitajan juttusille ja tarvittaessa jotain apua lapselle, esim puheterapiaa.
Minkä ikäinen lapsi? Onko puhunut aina noin?

Mitä sanoo jos selität, että ette ymmärrä jos puhuu niin nopeaa, vaan pitää opetella puhumaan rauhallisemmin. Osaako sanoa miksi puhuu niin nopeasti? Onko tullut koulussa kiusatuksi asiasta ja siksi turhautuu ja kiukkuaa vai kiukustuuko vaan koska on niin turhautunut asiaan itsekin.

Koululääkärin mukaan ei ole tarvetta puheterapiaan, lapsen pitäisi vain puhua hitaamminen ja vetää henkeä välillä.

Aloittaja

Vierailija

Mies muuten sanoi mummonsa olleen samanlainen "kaikkisanotaannopeastiyhteenpötköön"-tyyppi, kuulemma pappa joutui aina tulkkaamaan. Liekö sitten perinnöllistä! Aloittaja

Vierailija

Kokeile äänittää lapsen puhetta. Anna hänen sitten itse kuunnella se ja miettiä, saako siitä selvää.

Tosin tämäkään ei aina auta, koska lapsi itse voi kuulla puheen selvempänä kuin muut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Koululääkärin mukaan ei ole tarvetta puheterapiaan, lapsen pitäisi vain puhua hitaamminen ja vetää henkeä välillä.

Aloittaja

No kyllä puheterapiasta olisi apua, oikea hengitystekniikka ja hitaampi puhe on opittavissa ja jos ette ole tarpeeksi auktoriteetteja lapselle, niin puheterapeutti on. Tuo lapsen huutaminen ja epäkohtelias puhetapa teitä kohtaan pitäisi saada loppumaan ihan heti.

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kasvattamista. Selität lapselle ja rauhoitat. Kyllä se oppii.

Hän jo 11 joten  en usko että  "oppii", etenkin kun kyseessä on luontainen tapa puhua eikä kasvatusongelma. Aloittaja

Kyllä tuonkin ikäinen oppii. Omista lapsistani yksi puhui liian nopeasti vielä yläkoululaisena, mutta kyllä puhe pikkuhiljaa selkiytyi. Yksi opiskelukaverini yliopistossa sokelsi ja hänkin oppi puheterapian avulla puhumaan ihan normaalisti.

Vierailija

Menkää toiselle lääkärille ja vaatikaa se lähete puheterapiaa, vähintäänkin arvioon ja puheterapeutti itse sitten päättää onko puheterapiasta apua.
Lapsi kuitenkin sen verran pieni että voi olla hankala yrittää itse oppia puhumaan hitaammin.

Vierailija

Ota vähän lempeämpi ja kasvattavampi asenne.

Älä töksäytä vain "MITÄ?" vaan sano lempeästi "Puhuit taas niin nopeasti, etten saanut selvää, mikä teillä tänään olikaan?"

Vierailija

Ex-mieheni on kohta 50v, ja sössöttää edelleenkin niin ettei siitä kukaan saa ekalta kuulemalta selvää. AINA joudun kysymään kerran jos toisenkin että mitä hän sanoi. Jollain viidennellä, kuudennella mitäsanoit?-kerralla hän alkaa tavuttamaan hitaasti kuin vähä-älyiselle :D mikä on hyvä koska sitten saa selvää. Ilmeisesti hänellä on vain 2 vaihdetta puheessaan, 1, ja 7 :D

Vierailija

En kuuntelisi, olisin kuuntelematta kunnes sanoisi asiansa hitaammin. Ja tuosta „oot sä tyhmä” -jutusta menis kyllä kännykkä hyllylle välittömästi! Kenellekään meillä ei ole saanut kukaan sanoa noin. Jos et nyt ala kasvattaa, mihin joudut kun lapsi tulee murrosikään????

Vierailija

Jos sivusta joutuu kuuntelemaan miten teinipojat puhuu niin se on usein juuri tuollaista. Itselläkin vähän samaa ongelmaa vaikka olen keski-ikäinen, mutta jonkin verran olen kai viime aikoina onnistunut hidastamaan ja selkeyttämään sekä lisäämään volyymia. Siitä on hyötyä että joutuu puhumaan vanhuksille.

Vierailija

Ongelma on lapsen korvissa, ei puheterapiaan vaan korva/nielulääkärille. Opitut sanat voi toistaa vaikka millaisella nopeudella kun ei itse kuule niitä kunnolla, tai kuulee, mutta ei kuule kuten me kunnes korvat korjataan.

Vierailija

Kuulostaa sokeltamiselta. Se voi pahentua juuri 10-11 v iässä kun hormonitoiminta alkaa herätä murrosiän myötä. Sovellus on puheenhäiriö, josta voi oppia pois. Puheterapeutti tai erityisopettaja ohjaa eteenpäin. Lääkärit eivät aina tunne puheen häiriöitä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.