Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ja tätini täyttivät vähän aikaa sitten 80 vuotta.

Vierailija
19.09.2021 |

He ovat epäidenttiset kaksoset. He syntyivät kotona ja se oli yllätys, että tulossa oli kaksoset. Asia selvisi vasta synnytyksessä.

Isoveli oli lähetetty vauvan syntymän ajaksi naapuriin hoitoon. Hän oli jo sen verran iso, että lienee tiennyt että mitä kotona on tapahtumassa eli että hän saa pian pienen siskon tai veljen. Ainakin jälkeenpäin hän kertoi kuinka ihmeissään hän oli kun hänet kotiin tultua kutsuttiin vauvan sängyn ääreen ja hän katsoi kuinka sängyn toisessa päässä oli vauvan pää samoin kuin toisessakin päässä sänkyä mutta jalkoja ei näkynyt mitenkään. Hänkään ei tietenkään osannut odottaa kuin yhden sisaruksen syntymää mutta siskoja tulikin 2 kerralla ja koska oli varauduttu vain yhden lapsen syntymään, niin vauvan sänkyjä, vauvan vaatteita ja muita hoitovälineitä oli hankittu vain yhdelle lapselle. Sitten tuli kiire hankkia toinenkin vauvan sänky, lisää vauvan vaatteita ja muuta sellaista kun vauvoja olikin kaksi.

Sitten minun ja äitini syntymään liittyy ainakin minusta erikoinen yhteensattuma. En tiedä, millä raskausviikolla kaksoset syntyivät mutta heillä oli melko iso kokoero. Täti painoi reilut kolme kiloa kun taas äitini painoi vain noin kaksi kiloa ja kätilö oli varma, että äitini ei jää henkiin. Kun kätilö sitten tuli käymään muutaman vuoden päästä äidin lapsuudenperheen luona niin hän oli aidosti ihmeissään nähdessäni äitini kun tämä olikin jäänyt eloon.

Sama oikeastaan tapahtui minun kohdallani. Minä synnyin useita viikkoja sitten etuajassa 40 vuotta sitten ja olin raskauden kestoon nähden kovin pieni ja heikko että piti järjestää hätäkaste koska henkiinjäämiseeni ei oikein uskottu mutta niin minä vain jäin henkiin ja selvisin ilman ennenaikaiseen syntymään liittyviä tauteja tai vammoja vaikka painoin syntyessäni alle 1½ kiloa.

Vaikka äiti on aina ollut siskoaan selvästi pienempi (nyt aikuisina heillä on lähes 30 senttimetriä eroa pituudessa tädin hyväksi), niin silti äiti kuuleman mukaan oppi useimmat asiat aikaisemmin kuin täti. Siis asiat jotka lasten kuuluu oppia kuten konttaaminen, puhuminen, kävely, potalla käyminen jne. Koulussakin äiti pärjäsi siskoaan paremmin vaikka heistä luultiin lapsena usein, että täti on äitiä 1½-2 vuotta vanhempi isomman kokonsa vuoksi. Nyt aikuisenakin äiti on selvästi paremmassa kunnossa kun tätini kun he ovat jo kohtalaisen vanhoja.

Äidillä ja minulla koulumenestys oli samanlaista. Aluksi 3-4 vuotta se oli kummallakin keskitasoa kunnes tapahtui kummallakin kummallinen harppaus koulumenestyksessä ylöspäin jolloin koulumenestys parani nopeasti, todistuksen keskiarvo nousi selvästi ja kumpikin siirtyi luokallaan keskitason oppilaasta ilmeisesti luokan parhaiden oppilaiden joukkoon.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiintoista luettavaa ja sujuvakielisesti kirjoitettua, siitä pisteet. Mutta mitä tällä haetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi