Jos työtön ottaa vastaan osa-aikatyön, niin saako soviteltua
päivärahaa? Jos kuitenkin samanaikaisesti hakee kokoaikaista työtä ja on siis työkkärille sanonut hakevansa kokoaikaista. Ja jos on alaikäisiä lapsia 2 kpl...Kelan sivuilta ainakin näin ymmärsin, kokemuksia?
Kommentit (7)
Kyllä saa, riittää että pidät työnhaun voimassa.
Ei siihen lapset mitään vaikuta vaan se, että on hakemassa kaiken aikaa kokoaikatyötä. Eikä sitä yleensä tyrkytetä sellaiselle, jolla on edes jotain työtä (eikä muillekaan).
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 18:56"]Ei siihen lapset mitään vaikuta vaan se, että on hakemassa kaiken aikaa kokoaikatyötä. Eikä sitä yleensä tyrkytetä sellaiselle, jolla on edes jotain työtä (eikä muillekaan).
[/quote] näin on, olen ollut reilu 2v osa-aikatyössä, eikä työkkäristä ole kuulunut mitään. Siirtävät itse yhteydenottopäivää sitä mukaa kun määräaika on lähettyvillä.
Kyllä saa, itsekään en tästä mahdollisuudesta tiennyt, ennenkuin tuttavani kertoi. Soitin vielä työvoimatoimistoon ja sieltä kerrottiin, että kyllä saa soviteltua päivärahaa niiltä päiviltä, jolloin ei ole töitä. Laitoin hakemuksen sisälle, olen työnhakijana Te-toimistossa ja etsin koko ajan kokopäiväistä työtä.
Saa ansiosidonnaista, pidät vain työnhaun voimassa työkkärissä. Joka kuukausi pitää täyttää se työtön- työtön lappu. Siihen merkkaat milloin olet ollut töissä ja montako tuntia, liitteeksi palkkakuitit. Mä saan työttömyyskassasta ( kuulun liittoon) joka kuukausi rahaa juurikin tuon osa-aikaisuuden takia. Lapset ei vaikuta mitenkään.
Miten niin vain ansiosidonnaista, kyllä kai työmarkkinatukea ennen saanut työtön, joka ottaa pienituntisen osa-aikatyön vastaan saa sitten kelalta soviteltua päivärahaa, jollei ole työssäoloehtoa kertynyt liiton rahoille. Kelan sivuilla on laskuri, johon voi laittaa arvioidun kuukausitulon ennen veroja ja lasten määrän yms, siitä saa arvion mahdollisen sovitellun päivärahan suuruudesta.
Mulla on tuttu, joka on työttömyyden aikana tehnyt osa-aikatyötä ja on saanut soviteltua päivärahaa Kelalta. Ainakin viime aikoihin asti oli näin, ellei tilanne ole äskettäin muuttunut.