Kun perunamuusista tulee liisteriä, apua!
En asu Suomessa ja täkäläinen perunalaatu on sellaista (liian tärkkelyspitoista?), että muusista tulee aina liisterimäistä. Olisiko av-väellä vinkkejä, millä näistä perunoista saisi hyvän perunamuusin? Olen raskaana ja tekisi hulluna mieli perinteistä lihapullia ja perunamuusia!
Kommentit (12)
Kerran sain aikaiseksi liisteriä kun muussasin muussin sauvasekoittimella. Nuijalla ei tule liisteriä.
Älä muussaa siinä keitinvedessä ja vältä vatkaamista.
Tärkkelyspitoisesta perunasta nimenomaan tulee hyvä muusi. Myös tuo maidon lisääminen kuumana on tärkeää. Missä vaiheessa perunan satokausi siellä on? Uudesta perunasta ei saa kunnon muusia, perunan pitää olla vanhaa.
Lämmintä maitoa ja sähkövatkaimella. Itsekin sauvasekoittimella saanut liisteriä aikaan..
Tupperilta ostat hyvän sosenuijan, jos siellä tupperin valikoimiin se kuuluu. Meillä Suomessa se on jopa vieraslahjana viikolla 46.
Hyviä vinkkejä oletkin jo saanut.
Tiedoksi vielä, että siitä liisteriksi menneestä perunamuusista saat helposti leivottua ihanaa perunarieskaa.
Vähän just epäilen, että täällä on aina uuden perunan kausi... Voisin nyt ainakin sitä lämmintä maitoa vielä kokeilla. Ei täällä mitään perunanuijia löydy, pitäisiköhän sitten ihan haarukalla sörssätä. Sähkövatkaimella olen tehnyt koto-Suomessa, mutta täällä ei sitten onnistunutkaan. Kiitos vinkeistä!
Nimenomaan jos laitat kuumien perunoiden päälle kylmää maitoa niin menee liisteriksi. Kuumaa maitoa niin ei varmasti epäonnistu
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:49"]Vähän just epäilen, että täällä on aina uuden perunan kausi... Voisin nyt ainakin sitä lämmintä maitoa vielä kokeilla. Ei täällä mitään perunanuijia löydy, pitäisiköhän sitten ihan haarukalla sörssätä. Sähkövatkaimella olen tehnyt koto-Suomessa, mutta täällä ei sitten onnistunutkaan. Kiitos vinkeistä!
[/quote]
Jos ei löydy perunanuijaa, niin pullo ajaa saman asian!
Minä aina survon ne perunat siivilän lävitse lusikkaa hyväksi käyttäen. Tulee tasaista, sitten vaan hoplaa nesteet sekaan ja pieni kiehautus.
Sitä ei saa tehdä koneella ja sekaan laitettavan maidon tulee olla lämmintä, ei kylmää. Siinäpä aluksi..