En vain siedä nuorison puhetyyliä
Kiroilevat turhan paljon ja virkkeisiin tungetaan englanin kielen sanoja. Hyh.
Kommentit (37)
Minun tyttäreni vastustaa suomalaisia teinejä ja puhuu hienoa suomen kieltä. Olen onnekas.
Tuo ei häiritse, mutta anteeksi karkea ja vanhahtava kielikuva, se homohtava lässytys ja äänenpainotukset, jota teinit tekee käy korvaan. He kopioivat puheen maneereita tubettajilta ja minun nuoruudessani jenkkityttöjen lauseen viimeisen sanan venytys ja muuttaminen kysyvään sävyyn, vaikka ei olisikaan kysymys kuuluu nykyään suomalaisten poikienkin puhetyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttäreni vastustaa suomalaisia teinejä ja puhuu hienoa suomen kieltä. Olen onnekas.
Tulen teille vävyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen teille vävyksi.
Tervetuloa.
Vierailija kirjoitti:
Ok, boomer. N21
Olet kyllä niin luova, kun matkit kaikkia muita.
Enkä minä. Onneksi ei tarvitse olla kyseisen ikäryhmän kanssa missään tekemisissä.
Lajin taantumus on käsin kosketeltavaa. Nykynuoriso on viimeinen sukupolvi ennen ihmiskunnan tuhoa.
Niin mahdotonta kuin se lieneekin monille ymmärtää, asiallinen käytös ja muiden kunnioittaminen perustuu aivan muihin asioihin kuin jäykkään 50-luvun äidinkielenopettajan käsitykseen "hyvästä" kielestä. On toisarvoista, miten ihmiset puhuvat. Keskeistä on se mitä he tarkoittava ja miten he muutoin toimivat.
Enpä tiedä noista mutta ilkeimmät mun tuntemani ihmiset ovat keski-ikäisiä jotka puhuvat ylikorostetun korrektisti
Inhoan lässyttäviä, teennäisiä nuoria, jotka näyttävät kaikki samannäköisiltä, pumpattuine huulineen, typerine meikkeineen. Luulevat olevansa jotenkin muodikkaita, kun jokaisella roikkuu jokin feikkilaukku olkapäällä ja persus on leveä, kuin ladonovi. Lässytetään puhelin kourassa ja ollaan niin olevinaan.
En koskaan hanki lasta ja teini-ikä on syy siihen. En jaksa tapella teinin kanssa kaikesta mahdollisesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin mahdotonta kuin se lieneekin monille ymmärtää, asiallinen käytös ja muiden kunnioittaminen perustuu aivan muihin asioihin kuin jäykkään 50-luvun äidinkielenopettajan käsitykseen "hyvästä" kielestä. On toisarvoista, miten ihmiset puhuvat. Keskeistä on se mitä he tarkoittava ja miten he muutoin toimivat.
Niin no, eipä sitä asiallista käytöstäkään näy.
Huono vanhemmuus näkyy jo pienissä lapsissa. Kiroillaan, nimitellään, sikaillaan ja ei kunnioiteta muita. Onneksi on myös vielä niitä hyväkäytöksisiä.